@article { author = {Estaji, Azam and شریفی, شهلا and Faragerdi, Esmat and رستمیان, مرتضی}, title = {A Study of Animal Metaphors in Defae Moghaddas Literature}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {1-24}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2129}, abstract = {This paper explores metaphorical expressions which are retrieved from animal names in Defae Moghaddas literature. The analysis of these metaphorical expressions is based on Lakoff-Johnson framework. According to this approach, the metaphor is not just a literary embellishment but it is an active process in the human cognitive system whereas conceptual metaphors are one of the basic ways in people understanding of concepts. This paper is seeking to answer the differences in the application of metaphors based on animal names between Iranian and enemy Iraqi forces. Moreover, each metaphorical expression is culturally investigated. The research method is descriptive-analytic. Data for this study were taken from 30 best story books of holy defense festival. The results revealed that animal domain as a source domain is one of the most used domains and also the most number of animal names are used to refer to the enemy force, which has the highest degree of offensive and bestiality. Furthermore, the names of the animals that were used to refer to own forces are low and these names have positive connotations.}, keywords = {Cognitive approach,Metaphor,Defae Moghaddas literature,Animals,War}, title_fa = {بررسی استعاره‌های مبتنی بر نام حیوانات در ادبیات دفاع مقدس}, abstract_fa = {مقاله حاضر به مطالعه عبارات استعاری مبتنی بر نام حیوانات در ادبیات دفاع مقدس می-پردازد. تحلیل عبارات استعاری حیوانات، بر اساس چهارچوب لیکاف و جانسون انجام شده است. بر اساس این دیدگاه شناختی، استعاره فقط به یک آرایه‌ی ادبی به عنوان یکی از صور کلام اطلاق نمی‌شود، بلکه فرایندی فعال در نظام شناختی بشر محسوب شده تا جایی‌که استعاره‌های مفهومی یکی از راه‌های اساسی در درک افراد از مفاهیم در نظر گرفته می‌شود. مقاله حاضر در پی یافتن تفاوت‌هایی است که در به‌کار‌گیری استعاره‌های مبتنی بر نام حیوانات در مورد نیروی خودی و نیروی دشمن وجود دارد. مسئله دیگری که پیش روی این تحقیق است، بررسی فرهنگی هر یک از این عبارات استعاری می‌باشد. روش انجام این پژوهش به صورت توصیفی– تحلیلی بوده است. داده‌های این مقاله از 30 کتاب برگزیده جشنواره دفاع مقدس با قالب داستان گرفته شده است. نتایج و یافته‌های این تحلیل نشان می-دهد که حوزه حیوانات به عنوان حوزه مبدأ، یکی از پرکاربردترین حوزه‌های استعاری می‌-باشد و بیشترین تعداد اسامی حیواناتی که بالاترین درجه‌ی توهین‌ و حیوانیت را به همراه دارند، برای اشاره به نیروی دشمن استفاده شده است. اما برای اشاره به نیروهای خودی از تعداد کمی از اسامی حیوانات استفاده شده و این اسامی دارای بار معنایی مثبت می‌باشند.}, keywords_fa = {دیدگاه شناختی,استعاره,ادبیات دفاع مقدس,حیوانات,جنگ}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2129.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2129_be96eb85db336939c23a091d12f24764.pdf} } @article { author = {amiri, ahmad and sadrizade, negin}, title = {The study of change of audience in children and young-adult resistance literature (based on Aiden Chambers’ theory of Implied Reader)}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {25-52}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2114}, abstract = {Most of the concepts and messages have been conveyed through literature, stories and poems, for long. It is necessary to communicate in order to convey the concepts. The theory of Implied Reader is based on this point of view which there is two persons needed in order to communicate and convey the concept. Therefore, the writer must communicate with their reader in order to convey the concept they want. Aiden Chambers a British author and theorist of children’s and young-adult literature born in 1934, believes that by studying some of the elements in a story, it is possible to discover the relation between the writer and the reader as well as the concepts considered to be conveyed by the author. On the other hand, resistance literature tries to communicate with children through teaching resistance, devotion, forgiveness, hope, salvation, the victory of good over bad, etc. Therefore, the current study tries to recognize and compare the readers of resistance literature in the 60s and 90s based on Chambers’ theory and also studies the methods that writers employ to communicate with their readers in the both decades. Consequently, two stories in resistance literature published by Institute for the Intellectual development of Children and Young-Adults (Kanoon) have been chosen and studied.}, keywords = {Aiden Chambers,Implied Reader,children and young-adult resistance literature,Ay Ibrahim,My Snail is lost}, title_fa = {بررسی تحوّل مخاطب در ادبیّات پایداری کودک و نوجوان (بر اساس نظرّیۀ خوانندۀ نهفته از ایدن چمبرز)}, abstract_fa = {از دیرباز، بسیاری از مفاهیم و پیام‌ها در قالب ادبیّات -قصه‌ها و شعرها- منتقل شده است. برای انتقال مفاهیم، پیش از هر چیز به برقراری ارتباط نیاز است. نظرّیة خوانندة نهفته بر اساس همین نگرش شکل گرفته‌است که برای برقرای ارتباط و انتقال پیام، دو فرد لازم است. بنابراین نویسنده نیز برای انتقال معنایی که می‌خواهد با مخاطب در میان بگذارد، می‌باید با خواننده‌اش روابطی ایجاد کند. ایدِن چِمبرز(Aidan Chambers، نویسنده و نظریّه‌پرداز بریتانیایی حوزة ادبیات کودک و نوجوان، متولّد1934) بر این باور است که با بررسی برخی عناصر در داستان می‌توان به کشف چگونگی رابطة میانِ نویسنده و مخاطب و همین طور درک معناهای مورد نظر مؤلّف و حتی کیستیِ این خوانندة نهفته نائل شد. از سوی دیگر، ادبیّات پایداری نیز با آموزه‌هایی از جنس استقامت، ایثار، گذشت، امید، نوید رستگاری، پیروزی نهایی حق بر باطل و .... در پی برقراری ارتباط با کودکان ‌است. از همین رو، این پژوهش بر آن است تا بر پایة نظریّة چمبرز، مخاطبان ادبیّات پایداری را در دو دهة متفاوت 60 و 90 خورشیدی، شناسایی و مقایسه کند و همچنین شیوه‌هایی که نویسندگان برای برقراری با خوانندگان خود در این دو دهة متفاوت، به کار برده‌اند، بررسی شود. بدین منظور دو نمونه داستان از ادب پایداری که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دردهة 60 و 90 برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده‌است، انتخاب و بررسی شده‌است.}, keywords_fa = {ایدن چمبرز,خوانندۀ نهفته,ادبیّات پایداری کودک و نوجوان,آی ابراهیم,حلزون من گم شده}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2114.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2114_8098700d2e4134d844e444c82247ddea.pdf} } @article { author = {بیگ‌زاده, خلیل and شاهرخی, فرنگیس}, title = {Analysis of lexical counteraction of Razavi poetry poets of war}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {53-72}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2115}, abstract = {Abstract: Structuralist semiotics examines the formation of meaning and the representation of reality, and believes that the sign and signifier are strongly linked to each other, and that there is a link between them, in which each sign is a reminder of a specific sign in mind. This type of semiotics of dual contrasts is a fundamental element in the structural and semantic analysis of literary works and also one of the main methods for achieving the structure of the text. The present research aims to analyze and explain the effective discourse on the structure of language and thought in the poems of Razavi, based on the types of mutual couples at the level of lexical and semantic descriptive-analytic approach, and the conflicting couples and the semantic interaction of the vocabulary focus on the concepts And the eternal-eternal effects of perseverance, as the world reveals the dualities that are hidden in the structure of these poems, and the types of dialectical, complementary, double-sided, implicit, and formal, axial, linear, and semitransparent semantic opposites Concepts and subjects like: grace / grief, poverty / richness, purity / filth, love / Reason, darkness / light, disbelief / religion, illness / healing, oppression / oppression, courage / blackmail, roving / familiarity, and also the contrast between green and red in poetry of Razavi, the poets of the sacred defense, have analyzed the poetry practices of The mention of mutual couples in the poems of Razavi,}, keywords = {Keywords: Resistance Literature,Semiotics,Lexical Opposition,Razavi Poetry}, title_fa = {تحلیل تقابل واژگانی شعر رضوی شاعران دفاع مقدّس}, abstract_fa = {چکیده نشانه‌شناسی ساختارگرا چگونگی شکل‌گیری معنا و بازنمود واقعیت را بررسی می‌کند و معتقد است که دالّ و مدلول به شدّت با یکدیگر پیوند دارند و ارتباطی پی‌آیند میان آن‌ها برقرار است، به گونه‌ای که هر دالّی یادآور مدلولی خاص در ذهن است. این نوع نشانه‌شناسی تقابل‌های دوگانه را عناصری بنیادین در بررسی ساختاری و معنایی آثار ادبی و از اصلی‌ترین روش‌های دستیابی به ساختار متن می‌داند. این پژوهش با هدف تحلیل و تبیین گفتمان مؤثر بر ساختار زبان و اندیشه در سروده‌های رضوی شاعران دفاع مقدّس بر اساس انواع زوج‌های متقابل در سطح واژگانی و معنایی با رویکردی توصیفی- تحلیلی انجام شده و زوج‌های متضاد و تقابل معنایی واژگان را معطوف به مفاهیم و جلوه‌های ازلی- ابدی پایداری بررسی کرده‌است، چنان که جهان دوگانه‌هایی را که در ساختار این اشعار پنهان است، آشکار گردانیده و انواع تقابل‌های واژگانی مدرّج، مکمل، دوسویه، ضمنی و صوری، جهتی، خطی و متقاطر و هم‌سنگ و تقابل معنایی مفاهیم و موضوعاتی نظیر: لطف/ قهر، فقر/ غنا، پاکی/ پلیدی، عشق/ عقل، ظلمت/ نور، کفر/ دین، بیماری/ شفابخشی، ظلم‌ستیزی/ ستمگری، شجاعت/ زبونی، غربت/ آشنایی و نیز تقابل دو رنگ سبز و سرخ را در شعر رضوی شاعران دفاع مقدّس تحلیل کرده‌است تا شگردهای بهره‌گیری شاعران را از جفت‌های متقابل برای تبیین شخصیت متعالی امام رضا (ع) در یکسان‌نگری انسانی نشان دهد.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: ادبیات پایداری,نشانه‌شناسی,تقابل واژگانی,شعر رضوی}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2115.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2115_edc452d00ecfbc61679592d36414939d.pdf} } @article { author = {pirzadnia, mina and shirkhani, mohammad reza and noor mohammad nahal, zohreh}, title = {Symbolizing in political poems of Helmi Salim}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {73-94}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2116}, abstract = {Abstract In contemporary time, there are various literal styles in Arabic countries; that poets choose different ways to transfer their thoughts and experiences to listeners. One of the most challenging styles is symbolism that many experts believed that dictator situation of society, harms of direct language and familiarity of Arab poets with western styles are some reasons of this likeness. One of these poets is Helmi Salim, that symbolism has high frequency in his poem. This research by an analyzing – descriptive method, first had refer to biography of Helmi Salim and then review the symbols in some political and results of this research indicate that in his poem the various types of symbols such as human- plants and birds and his aim to using this method is challenging the dictator kings and disclose the face of their governments and show a world full of peace and relaxes. Keywords: literal styles- symbolism- Helmi Salim- political poems}, keywords = {Keywords: literal styles,symbolism,Helmi Salim,political poems}, title_fa = {نمادپردازی در اشعار سیاسی حلمی سالم}, abstract_fa = {در دورة معاصر، مکتب‌های ادبی گوناگونی در کشورهای عربی پدید آمدند که ادیبان آنها برای بیان تجربیات خویش به مخاطبان، هر‌کدام مسلکی متفاوت در‌پیش‌گرفتند. یکی از چالش-برانگیزترین این مکتب‌ها، نمادگرایی است که از نظر منتقدان، خفقان حاکم بر فضای جامعه، عواقب سوء‌ زبان صریح و آشنایی شاعران عرب با مکاتب غربی از عوامل گرایش به این مکتب بوده‌است. یکی از این شاعران حلمی سالم، شاعر مصری، است که این رویکرد در شعر وی بسامد بالایی دارد. این تحقیق با رهیافتی توصیفی- تحلیلی پس از اشاره به زندگی و آثار این شاعر، به بررسی نماد در اشعار سیاسی وی می‌پردازد و نتایج تحقیق بیانگر آن است که در شعر وی انواع گوناگون نماد از جمله؛ نمادهای انسانی، جمادات، پرندگان و ... به چشم می‌خورد و هدف شاعر از به‌کارگیری این شیوة بیانی، به چالش‌کشیدن حکومت‌های استبدادی و تحقق دنیایی سراسر صلح و آرامش بوده‌است. کلیدواژه‌ها: مکتب‌های ادبی، نمادگرایی، حلمی سالم، اشعار سیاسی.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها:مکتب‌های ادبی,نمادگرایی,حلمی سالم,اشعار سیاسی}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2116.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2116_a6537027b16d20052b1da92def92b2c2.pdf} } @article { author = {حیدری نسب, فرحناز}, title = {The Study of Razavi Poems of Mohammad Taghi Bahar Due to Intertextuality}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {95-120}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2117}, abstract = {Custom and Razavi Poems and devoted Poets who are interested in Ahl Beyt are manifestation of increasing torch of loving messenger's relatives. Mohammad Taghi Bahar's poems, the well known constitutional poet abounded with emotions, the mirror of people's pains who were harassed by dominating cruel government. The poems of his Divan poems are devoted to Imam Reza's praising and Bahar's Razavi poems are intertextual of language, reflection, figurative imaginary and emotion due to descriptive-analytical method, because after examining the elements, it is better to say the kind of his approach and his resistant thoughts of Razavi poems are visible. The conclusions show that movement of pictures, the un-continuous figurative imaginary of Razavi poems refer to the career concerning with simile, metaphor, allusion, hyperbole, metonymy. The poet's emotion changes due to time, therefore, the theme of his poems, his emotions of Razavi poems including; praising, Imam-based, criticism of present time, fighting with enemy, encouraging pathriatic feeling, defending land in front of strangers, to fear of common people of cruelty, mocking cruel, pity for cruelty.}, keywords = {Bahar,Razavi Poem,Resistance literature}, title_fa = {بررسی اشعار رضوی محمد تقی بهار با تکیه بر نقد درون متنی}, abstract_fa = {اشعار آیینی و رضوی شاعران متعهد و دوستدار اهل بیت ایرانی، جلوه‌گاهِ نمود نور روز‌افزون مشعل عشق به اهل بیت پیامبر(ص) است. شعر محمد تقی بهار، شاعر بنام مشروطه، سرشار از حس عاطفه و آیینۀ درد مردمانِ به ستوه‌آمده از ظلم حکوت استبداد است. اشعاری از دیوان شعر این شاعر اختصاص به مدح و منقبت امام رضا (ع) دارد. این جستار بر آن است که اشعار رضوی بهـــار را از منظر نقد درون‌متنی (زبان؛ اندیشه؛ صورخیال و عاطفه) به روش توصیفی– تحلیلی مورد بررسی قراردهد؛ زیرا با بررسی این عناصر، بهتر می‌توان به نوع نگرش و اندیشة پایداری شاعر در این نوع شعر (شعر رضوی) پی‌برد. بنا بر نتیجة پژوهش، حرکت و جنبش تصاویر، عدم گسستگی بین صورخیال و اندیشه در شعر رضوی بهار به تناسب دوره-های شعری وی، کاملاً عینی و مشهود است. از تمام ظرفیت‌های زبان مجازی چون: تشبیه؛ استعاره؛ کنایه؛ اغراق و مجاز بهره‌می‌گیرد. عاطفۀ شعر به اقتضای زمان شاعر تغییر می‌یابد؛ درون‌مایه نگرش‌های احساسی و عاطفی اشعار رضوی وی نیز به تناسب دوره‌های شعرش: مدح؛ امامت‌مداری؛ انتقاد از وضع موجود و دشمن‌ستیزی؛ تشویق روحیة وطن‌خواهی و دفاع از سرزمین در مقابل بیگانگان؛ ترساندن عوامل ظلم؛ ریشخند نسبت به حاکمان و اعمال آنها؛ تأسف و اندوه از ستم حاکم است .}, keywords_fa = {بهار,شعر رضوی,ادب پایداری,تصاویر شعری}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2117.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2117_a999d833fc130c1ac84d97c298682b04.pdf} } @article { author = {خادمی کولایی, مهدی and حسن پور ایلالی, نسیم}, title = {Study samples of naturalism in fiction war (Case study: Ahmad Dehghan)}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {121-148}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2118}, abstract = {Doctrine of naturalism in the second half of the 19th century by Emile Zola, French writter was founded. The Doctrine believe behaviors ideas men arose from inner instincts and natural desires.determinism, immorality, materialist ideas, pessimism and malicious and objectivism such components is naturalism. There are some prominent components in a number of works of fiction of the holy defense of naturalism, creat the naturalism of species of figure in the genre. This cross-sectional study using library resources and relying on features of this type of naturalism in the works of Ahmad Dehghan about the induction of put-is. According to the text outcomees of the investigation indicates that farmers in the work objectivism, expressed war violence facts, testimonials nakedness of casualties, drawing destruction, represent catastrophes and wars and practice some traits ugliness and non-conventional interpretations about the soldiers - which is rare in the realm of fiction holy war - is seen; so the authors assumed that some novels farmer, a vehicle for the representation of some properties. naturalism is in the realm of fiction holy war and defense}, keywords = {"naturalism","fiction","war"," Ahmad Dehghan"}, title_fa = {بررسی جلوه های ناتورالیسم در ادبیّات داستانی جنگ (موردپژوهی: احمد دهقان)}, abstract_fa = {امیل زولا مکتب ناتورالیسم را در نیمۀ دوّم قرن 19 بنیاد گذاشته‌است. این مکتب تمایلات، اندیشه‌ها و رفتارهای انسان‌ها را برخاسته از غرایز درونی و امیال طبیعی می‌داند. جبرگرایی‌، بی‌پردگی‌های اخلاقی، اندیشه‌های ماتریالیستی، بدبینی، سیاه‌اندیشی و عینیّت‌گرایی از جمله مؤلّفه‌های ناتورالیسم است. وجود برخی از مؤلّفه‌های برجسته و بارز ناتورالیسم در شماری از آثار ادبیّات داستانی جنگ و دفاع مقدّس، گونه‌ای از ناتورالیسم را در این نوع ادبی رقم زده‌است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای ویژگی‌های این نوع از ناتورالیسم را در آثار احمد دهقان بازکاوی کرده‌است. برآیند تحقیق با توجّه به دلالت‌های متنی نشان می‌دهد که در آثار دهقان عینیّت‌گرایی، بیان واقعیّات خشونت‌بار جنگ، توصیفات عریان از تلفات انسانی، ترسیم ویرانی‌ها، بازنمود فجایع و زشتی‌های جنگ و کاربست برخی صفات و تعابیر غیر رایج دربارۀ رزمندگان که در حوزۀ ادبیّات داستانی جنگ و دفاع مقدّس کم‌‌سابقه است، مشاهده می‌گردد؛ ازاین‌رو فرض نگارندگان بر این است که برخی از آثار داستانی دهقان، محملی برای بازنمایی بعضی از ویژگی‌های ناتورالیسم، مانند عینیّت‌گرایی و بیان عریان و خشونت‌بار از جنگ در حوزۀ ادبیّات داستانی جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس است.}, keywords_fa = {"ناتورالیسم","ادبیّات داستانی","جنگ تحمیلی",احمد دهقان"}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2118.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2118_61bb69d1a79400d5afe0373ad3973126.pdf} } @article { author = {zoodranj, sedigheh and kochakiniat, zahra}, title = {Acknowledgment and stability of Palestinian at poems' Tamim Barghousy}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {149-172}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2119}, abstract = {Resistance Literature was started to return to self-control since 60mid of 20th century to present time. Therefore, the liberation of Palestine and Ghods as well as the resistance stream against occupation is one of the ideals and foundations of Islamic acknowledgment movement. Tamim Barghousy is so thoughtful and conscious poet, also educated politician who reserved his status throughout Palestinian resistance poetry due to composing the brilliant Qsayds as "Fi-al-Ghods" and the other ones that has been called "Ghods" poet. At this paper, addition to introducing him and studying his literary stability against occupying regime, we try to study how to emerge elements of resistance and acknowledgment at his poetry in order to be interpreted the situation of the powerful poet within Palestinian resistance poetry, induction of stability and awaking of Islamic campaigner communities. The results show that Barghousy can draw elements of stability and acknowledgment in his poetries by describing the details deeply, utilizing the partial imaginations, using of intertextual Qurainc and narrative and by proposing the items such as Ghods and its background, honorable Hadith Kasa as solidarity factors. He, also, introduces continuing the struggle and stability as the solution against occupiers so as to bring the awaking and knowledge for his audiences, especially combatant Muslims.}, keywords = {Tamim Barghousy,Resistance literature,acknowledgment,Palestinian resistance poetry,Ghods}, title_fa = {بیداری و پایداری فلسطین در اشعار تمیم برغوثی}, abstract_fa = {ادبیات مقاومت فلسطین از اواسط دهه‌ی شصت قرن بیستم تا زمان حاضر، بانگ بازگشت به خویشتن را سر می دهد. از این رو آزادسازی قدس و فلسطین و جریان مقاومت برضد اشغالگری، یکی از آرمان ها و ارکان جنبش بیداری اسلامی به شمار می رود. تمیم برغوثی(1977م.) شاعر روشنفکر و سیاستمدار تحصیل کرده و آگاهی است که به دلیل سرودن قصاید بی نظیری چون «فی القدس» و دیگر قصاید، جایگاه ویژه ای را در شعر مقاومت فلسطین به خود اختصاص داده؛ به گونه ای که شاعر «قدس» نامیده شده است. در مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی تلاش گردیده ضمن معرفی این شخصیت و بررسی پایداری ادبی وی در مقابله با رژیم اشغالگر، چگونگی ظهور مؤلفه های مقاومت و بیداری در اشعار او بررسی شود تا جایگاه این شاعر توانمند، در شعر مقاومت فلسطین و القای پایداری و بیداری به جوامع مبارز اسلامی تبیین گردد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برغوثی با توصیف دقیق جزئیات، به کارگیری خیال های جزئی و استفاده از بینامتنی قرآنی و روایی و نیز با مطرح ساختن مواردی چون قدس و گذشته ی آن، معراج رسول اکرم، حدیث شریف کسا و غیره به عنوان عوامل وحدت ساز، مؤلفه های پایداری و بیداری را در شعر خویش ترسیم می نماید، و راه حل مقابله با اشغالگران را اصرار بر تداوم مبارزه و پایداری برمی شمارد تا بدین وسیله بیداری و بصیرت را برای مخاطبان و بویژه مسلمانان مبارز به ارمغان آورد.}, keywords_fa = {"تمیم برغوثی","ادبیات پایداری","بیداری","شعر مقاومت فلسطین","قدس"}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2119.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2119_826615d399b7e581445f5baa99df22f8.pdf} } @article { author = {سلطان محمدی, امیر}, title = {The Explanation of Resistance Genre in the Framework of Aristotle’s Four Causes based on Shahname}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {173-196}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2120}, abstract = {Resistance is one of the genres which has been considered theoretically in the new era. However it does not mean the creation of similar works in the new era and the lack of its classic types. Considering the climatic and regional conditions of Iran, different national- patriotic examples can be seen in our classic literature. Other examples have been of substantive nature. Shahname can be considered as the best type in this regard, for in its superficial and deep layers, it is full of messages that invite people to resist. Interestingly, these messages are not just for a special point in time, but they can be understood and used in parallel in all periods. In this paper, we intend both to study and analyze this genre using Aristotle’s Four Causes and analyze different strata of the poem. We also try to explain and demonstrate resistance messages of Shahname that are covered in different layers and have diverse functions. Finally we conclude that Iran and Iranian resistance is rooted in their history.}, keywords = {Typology,resistance genre,Ferdowsi,Shahname,four causes}, title_fa = {تبیین مضامین گونة مقاومت در چارچوب علل اربعة ارسطویی با محوریت شاهنامه}, abstract_fa = {گونة مقاومت، یکی از گونه‌هایی است که به شکل تئوری در عصر جدید مورد بحث و بررسی قرارگرفته‌است، اما این به معنای به‌وجود‌آمدن آثاری از‌این‌دست در عصر جدید و نبودِ نمونه‌های کلاسیک آن نیست. در ادبیات کلاسیک ما، به خاطر شرایط اقلیمی ایرانشهر نمونه‌های بسیاری از این گونه با مضامین گوناگون، به شکل ملی _ میهنی و نمونه‌های دیگر از این گونه، وجود ماهوی داشته‌است. بهترین مدعای ما در این زمینه شاهنامه است که تار و پود آن در لایه‌های زیرین و رویین آگنده‌است از مضمون‌های دعوت به پایداری است و جالب اینکه این مضامین تاریخ مصرف ندارند و به شکل موازی در تمامی اعصار قابل دریافت و استفاده و بارگذاری‌اند. ما نیز در این وجیزه با کمک علل اربعة ارسطویی و تحلیل لایه‌های شعر، این گونه را در بوتة تحلیل و بررسی قرار داده‌ایم و سعی در تبیین و اثبات مضامین مقاومتی شاهنامه که آن‌هم در لایه‌های متنوع و با کارکردهای متفاوت پیچیده شده‌است، داریم تا نهایتاً به این نتیجه برسیم که مقاومت ایران و ایرانی مسئله‌ای به قدمت این مرز و بوم است.}, keywords_fa = {گونه شناسی,گونة مقاومت,فردوسی,شاهنامه,علل اربعه}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2120.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2120_7e5e205c01568888fcfe7a22abdf8cec.pdf} } @article { author = {banitalebi, amin and صفری, جهانگیر and گرجی, بهنام}, title = {Archaism of words in the lyrics Kaiser Aminpoor}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {197-218}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2121}, abstract = {Resistance literature as a literary genre has a long history and since the birth of literature, moved alongside it. Kaiser Aminpoor has special place among the prominent poets of this kind of literature in Iran and his poetic language distinct from poetic language of his contemporaries that the reason for this distinction is his focus on different aspects of language and particularly the issue of archaism in poetry. Archaism is indicative of the ancient poets grammar in the language of poetry and its reflection in the words and syntax. In this study, has been paid to level of the lexical archaism (noun, adjective, adverb, verb, word) in full array Lyrics Kaiser Aminpoor that in the present study is considered the performance and motivation of choice of ancient words and vocabulary building. The aim of this study is to elucidate the function and structure of the ancient vocabulary used by the poet and the relation between language and his views on poetry.the results achieved by using of the way descriptive and library and analysis lines and survey, indicates that poet is considered in his choice of words of ancient often aspects epic, mystical, musical, rhetorical and poetic and is adapted modern languages with ancient patterns.}, keywords = {Lexical archaism,Resistance literature,Highlighting,Kaiser Aminpoor}, title_fa = {باستان گرایی واژگانی در اشعار قیصر امین پور}, abstract_fa = {ادبیات مقاومت به عنوان یک نوع ادبی، پیشینه‌ای دیرینه دارد و از زمان پیدایش ادبیات، دوشادوش آن حرکت کرده‌است. در میان شاعران برجستۀ این نوع ادبی در ایران، قیصر امین‌پور جایگاه ویژه دارد و زبان شعری این شاعر متمایز از زبان شعری معاصرینش است که دلیل این تمایز، توجه و تمرکز او بر جنبه‌های مختلف زبان و به خصوص مقولۀ آرکائیسم در شعر است. آرکائیسم یا باستان‌گرایی نشانگر گرایش شاعران به صرف و نحو کهن در زبان شعر و بازتاب آن در سطح واژگان و ساختارهای نحوی است. در این پژوهش به سطح واژگانی ( اسم، صفت، قید، فعل، حرف) آرکائیسم در مجموعۀ کامل اشعار قیصر امین‌پور پرداخته شده‌است که در این بررسی هم کارکرد و انگیزۀ انتخاب واژگان کهن و هم ساختمان این واژگان مورد توجه قرار گرفته‌است. هدف این پژوهش روشن ساختن کارکرد و ساختار واژگان آرکائیک مورد استفادۀ این شاعر و چگونگی ارتباط میان زبان و دیدگاه وی در اشعارش است. نتایج به دست آمده با استفاده از روش توصیفی و کتابخانه‌ای و تحلیل بیت‌ها و آمارگیری، بیانگر این است که شاعر در گزینش واژگان آرکائیک خود غالباً جنبه‌های حماسی، عرفانی، موسیقایی، بلاغی و شاعرانه را مورد توجه قرار داده و زبان امروزی را با الگوهای کهن تطبیق داده‌است.}, keywords_fa = {باستان گرایی واژگانی,ادبیات مقاومت,برجسته سازی,قیصر امین پور}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2121.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2121_2c691acf07b7f63e4893d1ec184ba045.pdf} } @article { author = {taheri, masume and kafi, gholamreza}, title = {"Evaluate the implementation of some new methods in satire poem Of Islamic Revolution of Iran"}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {219-246}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2122}, abstract = {Satire is a literary work that speaks about bad aspects of human behavior, moral weaknesses and social corruptions or, it shows human errors ironically and indirectly. Its sole purpose is to adjust society. Sometimes communities suffer from social, political, economic problems or governor and people of that community are involved in moral reprobation. Under this circumstance, Satire by its various functions such as political, social, etc… accomplishes its purpose by the works of poets and authors of this field. the question arises whether the production of this all work humor poetry Islamic Revolution in the Valley of political satire, social satire and of course language oriented emerged, new infrastructure and new traceable in these things, the category and the recognition of the have generated. This study, with the analysis of selected works of the Satirists of Islamic Revolution, the application of new methods in Satire of Islamic Revolution study and define. That kind of methods which has been less considered so far, and now they are worthy of attention. Methods like Ultra sonnet, Ashofte*, Ultra-modern poetry, short poems: Taranak*(short song), Anak*(short poem), local dialects, colloquial and song-like language, Tarfe kari*, all types of Parodies, word plays and …. It must be understood that make use of new satirical methods, indeed is the description of the main basis of Islamic Revolution Satire that Satirists of the Revolution according to the taste of modern society and lack of time and vice versa used and use the short forms for their satirical poems.}, keywords = {Keyword: Revolution satirist,Revolution Satire,some of new methods,implementation}, title_fa = {بررسی کاربست برخی از ساخت های تازه در شعر طنز انقلاب اسلامی ایران}, abstract_fa = {طنز نوعی ادبی‌است که، جنبه‌های بد رفتارهای بشری، ضعف‌های اخلاقی و فسادهای اجتماعی و یا اشتباهات انسان را به شیوه‌ای تمسخر‌آمیز و اغلب غیر‌مستقیم بازگو‌می‌کند و هدف آن اصلاح‌است. گاهی اغلب جوامع دچار مشکلات و رنج‌های اجتماعی، سیاسی و... شده و یا حاکم و مردم آن جامعه دچار مفاسد اخلاقی می‌شوند؛ در چنین شرایطی طنز با کارکرد‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و... در قالب‌های مختلف از جمله شعر به رسالت خود می‌پردازد و شاعران طنزپردار آثاری را به‌وجودمی‌آورند؛ که این سؤال مطرح‌می‌شود، آیا با تولید این همه اثر طنز در شعر انقلاب اسلامی که در هیأت طنز سیاسی، اجتماعی و البته طنز زبان‌گرا فرانمودند، ساخت‌های بدیع و تازه‌ای در این‌ کارها قابل ردیابی، دسته‌بندی و بازشناخت پدیدآمده‌است؟ در این پژوهش با تحلیل آثاری برگزیده از شاعران طنزپرداز انقلاب، کاربست برخی از ساخت‌های تازه در شعر طنز انقلاب بررسی و مشخص‌شده‌است؛ آن‌ هم ساخت‌های خاص که باز کمتر بدان‌ها توجه‌‌شده‌است و در ساحت شعر طنز انقلاب توجه‌انگیزند. ساخت‌هایی چون قالب‌ فراغزل، آشفته، شعر فرانو، کوتاه‌سروده‌ها (ترانک و آنک) گویش‌های محلی، زبان محاوره و ترانه‌گون، طرفه‌کاری‌، انواع نقیضه‌ها، نظیره، بازی‌های زبانی و... بایددانست، بررسی کاربست ساخت‌های نوِ شعر طنز انقلاب درحقیقت تشریح یکی از عمده‌ترین بسترهای طنز انقلاب محسوب‌ و مشخص‌می‌شود که طنزپردازان انقلاب بنا به سلیقه‌ جامعۀ امروزی و تنگی مجال، برای سرودن اشعار طنز خود استفاده‌کرده‌اند. افزودن بر لطف کلام و تأثیر آن، فاصله‌گرفتن از برخی شگردهای دست‌پرسوده و همگرایی ساخت و معنا از دلایل پدیدآمدن برخی از این شگردهاست که به نوعی یافته این مقاله به‌حساب‌می‌آید.}, keywords_fa = {کلیدواژه: طنزپرداز انقلاب,طنز انقلاب,برخی از ساخت‌های تازه,کاربست}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2122.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2122_7395181c195d0b4842e66ce62218f83b.pdf} } @article { author = {alizadeh, nasser and rohi kyasar, azam}, title = {Conceptual metaphors in the Holy Defense Poetry}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {247-266}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2123}, abstract = {Study concept and cognitive metaphors in the text, can be an important tool in order to discover the meaning of text, in other words reveals some of the concepts to be covered.Thus, in the identification of Sacred Defense poetry, we've used this tool to answer this question which abstract concepts and emotional in this kind of poetry, poets have been considered and what elements they have used for spectacle and visual abstractions. To achieve this aim, among numerous examples of collections of poetry, three metaphor of a "witness", "love" and "faith" was investigated. The results show that for each of the aforementioned metaphor, three patterns anthropomorphism, article count , and fancy plant, was highly regarded But the animal model fancy, just some minor metaphors such as "martyr bird" is used. Systematic conceptual metaphors has led to positive aspects of the metaphor. And aspects that are incompatible with these metaphors is hiding.}, keywords = {Conceptual metaphor,Holy Defense,Poetry}, title_fa = {استعاره های مفهومی در شعر دفاع مقدس}, abstract_fa = {بررسی استعاره‌های مفهومی یا شناختی هر متن، می‌تواند ابزار مهمی درجهت کشف معنای متن باشد، به‌عبارت دیگر باعث آشکارشدن بعضی از امور و مفاهیم پوشیده گردد. از‌این‌رو در شناخت بیشترِ شعر دفاع مقدّس، این ابزار را مورد استفاده قراردادیم تا به این سؤال پاسخ‌دهیم که کدام مفاهیم انتزاعی و عاطفی در این نوع شعر، مورد توجّه شاعران قرارگرفته‌است و آنان از چه حوزه‌های منبعی برای عینی‌سازی و تجسّم این امور انتزاعی بهره‌برده‌اند. برای نیل به این هدف، درمیان نمونه‌های متعددِ یافته‌شده از جُنگ‌ها و مجموعه‌های شعر جنگ، سه استعارة «شهادت»، «عشق» و «ایمان» بررسی‌گردید. نتایج به‌دست‌آمده نشان‌می‌دهد که برای هریک از استعاره‌های یادشده سه الگوی انسان‌انگاری، جسم‌انگاری و گیاه‌انگاری، بسیار مورد توجّه بوده‌است اما از الگوی جانور‌انگاری فقط در برخی از استعاره‌های فرعی مانند «شهید پرنده است» استفاده‌شده. اصل نظام‌مندی استعاره‌های مفهومی نیز سبب‌شده‌است که به جنبه‌های مثبت هر استعاره توجّه‌گردد و جنبه‌هایی که با این استعاره‌ها ناسازگارند پنهان‌سازی شود.}, keywords_fa = {استعارة مفهومی,دفاع مقدّس,شعر}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2123.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2123_42a2fdf457d4d30805cbe605f2ea39cd.pdf} } @article { author = {شمس آبادی, حسین and کارآمد, راضیه}, title = {The Reflections of Displaced People and War-affected Children in the Poetry of Mahmud Darvish and Qeyasr Aminpou}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {267-286}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2124}, abstract = {The consequences of war and children suffer is one of the issues that can be seen in the works of the authors and poets from different nations. Mahmud Darvish and Qeyasr Aminpour have felt and experienced war closely. Mahmud Darvish loves his hometown as a beloved, and recommends staying in it and resisting against oppressors. Also, he disgusts death abroad and always hopes of returning to home. He utilizes symbols, heritage, religion and the whisper of children with their parents in expressing his thoughts and emotions, and flocks to helplessness and lack of aid from other countries. He, also, announces to children to return home some day. Qeyasr Aminpour, also, loves his hometown and village wholeheartedly, and explains the sustainability and describes the war injuries and disasters. He utilizes symbols, too, and expresses the brutal killing of children and orphans in war and its consequences. He hopes to the future of these children. This paper presents the two poet's views and thoughts about the topic, in a comparative method}, keywords = {Mahmud Darvish,Qeyasr Aminpoor,Displaced People,War-affected Children}, title_fa = {بازتاب تصویرانسان آواره وکودک جنگ زده در اشعار محمود درویش وقیصر امین پور}, abstract_fa = {پیامدهای جنگ و آسیب کودکان درآن ازجمله مسائلی است که در آثار نویسندگان و شاعران ملل مختلف به چشم می‌‌‌خورد. محمود درویش و قیصر امین پور، جنگ را از نزدیک، حس وتجربه کرده اند. محمود درویش، وطن را چون معشوق دوست می‌‌‌دارد و به ماندن در آن و مقاومت در برابر ظالمان توصیه می‌کند و مرگ خارج از وطن را دوست نمی‌دارد و امید بازگشت به سرزمین در دلش همواره زنده است و در بیان افکار و عواطف خویش از نماد و میراث و دین و از نجوای فرزند با پدر ومادر خویش بهره برده است و از بی پناهی وعدم مساعدت دیگر کشورها گله می‌کند و به کودکان بشارت بازگشت به وطن را می‌دهد. قیصرامین پور هم به وطن خویش عشق میورزد و عشق به روستا را در دل می‌پروراند و به تبیین پایداری ها و توصیف صدمات و فجایای جنگی می‌پردازد و به نماد توسّل می‌جوید و کشتار بی رحمانه کودکان و بی‌سرپرستیشان در جنگ وتبعات آن را بیان می‌کند و به آینده کودکان امیدوار است. این نوشتار به شیوه ی مقایسه ای دیدگاه وافکار این دو شاعر را بیان می‌کند.}, keywords_fa = {محمود درویش,قیصر امین پور,انسان آواره,کودک جنگ زده}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2124.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2124_d920f59bb4d55d0be48120c4e20c49f8.pdf} } @article { author = {kazemi, davoodreza and moradkhani, safiye}, title = {Themes of literature,in poetry stability in (ahovane pir) poetry of(bahman saki)}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {287-308}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2125}, abstract = {After the end of the Iraqi imposed war against Iran, Sacred Defense poetry into a new phase of his life, the poet of the period to take a more realistic war began, one of the poets of the period Masrkhvzstan poem "February Saki", he published the first collection of poetry "The old gazelles" as a poet in the field of literature the literary community stability introduced after the war, this research, first by descriptive analytic, literary themes stability "gazelles old" detected, then the analysis of the use them in different areas of his personality in literature to introduce sustainability. Studies and analyzes show that diverse literary themes of sustainability in office "old gazelles" are: triple expectation, hope and idealism, triple Ashura, Jihad and martyrdom; Jamandn long convoy of martyrs, condemned the remembrance of the martyrs, to draw the consequences of space and expression inevitable and horrible war; Jngstyzy (anti-war and the factors leading to it); protest, worry and anxiety from the chaotic world, to protest against the shortcomings of modern life (urbanization), concerned with awakening and resistance, mysticism and stability in the war; stability mystical love, stability fight passion; stability in the care of thinking and behavior, using expressions and mystical terms. Percent indicate that the use of themes: Feb Saki in terms of sustainability literature is the first poet of universal human attitudes and religious views religious poet in the second and third time and the fourth poet mystic poet with preoccupations with interests National Native}, keywords = {Literature stability,ahovane pir,bahman saki}, title_fa = {درونمایه‌های ادبیات پایداری در سروده‌های بهمن ساکی با تکیه بر دفتر«آهوان پیر»}, abstract_fa = {شعر دفاع مقدّس، یکی از مهم‌ترین ارکان ادبیات دفاع مقدّس و ادبیات دفاع مقدّس، یکی از مهم‌ترین ارکان ادبیات پایداری است. شعر دفاع مقدّس، پس از پایان جنگ تحمیلی، وارد دورۀ تازه‌ای از حیات خود شد؛ شاعران این دوره به جنگ با نگاهی واقع‌گرایانه‌تر، ‌پرداختند. یکی از شاعران این دوره در شعر معاصر خوزستان، بهمن ساکی است. او با انتشار نخستین مجموعۀ شعرش با نام «آهوان پیر» خود را به عنوان شاعری در عرصۀ ادبیات پایداری به جامعۀ ادبی پس از جنگ شناساند. این پژوهش، نخست با روش تحلیلی- توصیفی، انواع درون‌مایه‌های ادب پایداری را در «آهوان پیر» شناسایی کرده، سپس با تحلیل درصد به کار‌گیریِ درونمایه‌ها، تعلّق و علاقۀ شاعر به هر کدام از آنها را نشان می‌دهد. بررسی‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که درون‌مایه‌های گوناگون ادب پایداری در دفتر «آهوان پیر» از این قرارند: سه‌گانۀ انتظار، امید و آرمان‌گرایی، سه‌گانۀ عاشورا، جهاد و شهادت، حسرتِ جاماندن از کاروان شهیدان، نکوهشِ فراموشی یاد شهیدان، ترسیم فضا و بیان پیامدهای ناگزیر و ناگوار جنگ، جنگ‌ستیزی، اعتراض، نگرانی و دلواپسی از اوضاع نابسامان جهان، اعتراض به کاستی‌های زندگی مُدرن و فراموشی سنت‌ها و ارزش‌ها، دغدغۀ بیداری، ایستادگی، تحرک و پویایی، مبارزه با هوای نفس و مراقبت از خویش، عشق عرفانی و... اما درصد به کار‌گیری درون‌مایه‌ها نشان می‌دهد که از نظر انواع ادبیات پایداری، بهمن ساکی، نخست شاعری است با نگرش انسانی- جهانی، در درجه دوم، شاعری است با دیدگاه دینی- آیینی، در مرتبۀ سوم شاعری است با دل‌مشغولی‌های عرفانی و در جایگاه چهارم شاعری است با علایق ملی- بومی.}, keywords_fa = {ادبیّات پایداری,شعر دفاع مقدّس,درون‌مایه,بهمن ساکی,آهوان پیر}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2125.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2125_f7a5ac2ec5448b1726d8d5da6f93ac02.pdf} } @article { author = {ملازاده, ریحانه and عابدی, مینا}, title = {The Nathral Symbols In resistance Moein Bseiso’s Poems}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {309-326}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2126}, abstract = {One of the most prominent meanings of resistance and consistency in Palestine’s poem is symbolism. Under using the symbolic words.To reflect the realities of society and its occupied territories in the light of his symbolic vocabulary poems, poet directs it from single semantic status to the poly semantic ones, thus it causes different readings of texts and reflecting on poetic meaning and concept on addressee. Moein Bseiso is including poets who have comprehensive scope’s epical thoughts in his lyrics. By artistic use of natural symbols, he has been able to promote the oppression fighting’s culture and plays an important role in oppressed Palestinians’ awakening and endeavoring. The present article is to analyze the samples of natural symbols in Moein Bseiso’s Epic songs by descriptive- analytical method and then by their semantic implications, he unveils the poet’s initiative rate in symbolizing. The findings show that natural symbols in his poetry reflects the components of sustainability, anti-colonialism, heroism, hope to bright future and away from oppression for the occupied Palestinian territory.}, keywords = {Key words: Contemporary Arab Resistance poetry,Palestinian,Moein Bseiso,symbol,Nature}, title_fa = {نمادهای طبیعی در سروده های پایداری معین بسیسو}, abstract_fa = {یکی از برجسته‌ترین شگردهای هنری در شعر پایداری، نمادگرایی است. شاعر برای بازتاب حقایق در سایۀ استفاده از واژگان نمادین اشعار خود را از حالت تک‌معنایی به‌سوی چندمعنایی سوق می‌دهد و زمینۀ خوانش‌های متفاوت از متن و تأمّل در معنا و مفهوم شعری را ایجاد می‌کند. معین بسیسو از جملۀ شاعرانی است که اندیشه‌های پایداری در سروده‌هایش دامنۀ فراگیری داشته و با استفادۀ هنرمندانه از نمادهای طبیعی توانسته‌است به ترویج فرهنگ ظلم‌ستیزی بپردازد و نقش مهمّی در بیداری و جهاد ملّت مظلوم فلسطین ایفا کند. مقالۀ حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی نمونه‌هایی از نمادهای طبیعی در سروده‌های پایداری معین بسیسو می‌پردازد و با تبیین دلالت‌های معنایی آن‌ها، از میزان ابتکار شاعر در نمادپردازی پرده برمی‌دارد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در شعر بسیسو نمادهای برگرفته از طبیعت از جمله باد، خورشید، کبوتر و مانند آن بیانگر مؤلّفه‌های پایداری نظیر استعمارستیزی، قهرمان‌پروری و امید به فردایی روشن برای سرزمین فلسطین اشغالی است.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: شعر پایداری معاصر عرب,فلسطین,معین بسیسو,نماد,طبیعت}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2126.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2126_1841444d387b7c875ad17b58375932e0.pdf} } @article { author = {نجمی, سید شمس الدین and gharechahi, saeide}, title = {Effects on the stability of the Shiite movement Sarbedaran}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {327-346}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2127}, abstract = {Mongol invasion of Iran and its full occupation of the territory was dominated by the political and military and with any stability (resistance) treated people badly. With the death of Abu patriarch last ruler of this dynasty, chaos and insecurity gripped the Iranian territory. The crisis created after the death of patriarch Abu oppression of the Iranian people rose. The teachings of the Quran and Hal al-Bait to provide the people of Khorana, an area in front of the invaders to their stability. Therefore, in the eastern part of the Shiite movement Sarbedaran against oppression was the patriarch of the Mongols. Sarbedaran first successful resistance of the Iranian people who in the eighth century with an emphasis on stability effects such as oppression, homeland patriotism, justice came to power after winning the support of freedom of movement. In view of the above, this study tries to find an answer to the following questions: 1. How was Sarbedaran Shiite movement? 2. Which aspects of sustainability will be the victory of this movement? The findings in this study suggest that although stability effects such as oppression, justice and homeland worship at Srbdarn Shiite movement's most important role is the most important factor of stability and continuity Sarbedaran, the teachings of the Quran and Hal al-Bait Culture (a) in particular has been the culture of Ashura}, keywords = {Sarbedaran,Stability,Oppression,Homeland worship,justice}, title_fa = {جلوه های پایداری در نهضت شیعی سربداران}, abstract_fa = {مغولان با هجوم به سرزمین ایران و تصرف کامل آن مردم این سرزمین را تحت سیطره سیاسی و نظامی خود قرار دادند و با هر پایداری(مقاومت) مردمی به شدت برخورد کردند. با مرگ ابوسعید ایلخانی آخرین فرمانروای این سلسله، سرزمین ایران را هرج و مرج و نا امنی فرا گرفت .در بحران ایجاد شده پس از مرگ ابوسعید ایلخانی ظلم و ستم بر مردم ایران افزایش یافت. تعالیم قرآن کریم و اهل بیت (ع) برای مردم خراسان زمینه ای را فراهم آورد تا در مقابل متجاوزان به پایداری بپردازند. به همین منظور در قسمت شرقی ایران نهضت شیعی سربداران بر علیه ظلم و ستم مغولان ایلخانی شکل گرفت. نهضت سربداران اولین پایداری موفقیت آمیز مردم ایران در قرن هشتم بود که با تاکید بر جلوه های پایداری چون: ظلم ستیزی، میهن پرستی ، عدالت طلبی روی کار آمد و پس از پیروزی به حمایت از دیگر جنبش های آزادی خواه پرداخت . با عنایت به مطالب فوق، این پژوهش می کوشد تا پاسخی به پرسش های ذیل بیابد: 1- نهضت شیعی سربداران چگونه شکل گرفت ؟ 2- کدام جلوه های پایداری باعث پیروزی این نهضت شد؟ . یافته ها در این پژوهش بیانگر آن است که هر چند جلوه های پایداری چون ظلم ستیزی،عدالت طلبی و میهن پرستی در تشکیل نهضت شیعی سربدارن بیشترین نقش را داشته است اما اصلی ترین عامل و تداوم پایداری نهضت سربداران، آموزه های قرآنی و فرهنگ اهل بیت (ع) بخصوص فرهنگ عاشورا بوده است.}, keywords_fa = {سربداران,پایداری,ظلم ستیزی,میهن پرستی,عدالت طلبی}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2127.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2127_61acf3d4b180d21452e07489984182c1.pdf} } @article { author = {vasheghani farahani, ebrahim and Ebrahimi Hozhir, Masoomeh}, title = {Analysis of Oral History of Iranian Holy War in “Shina Girl”}, journal = {Journal of Resistance Literature}, volume = {10}, number = {18}, pages = {347-372}, year = {2018}, publisher = {Shahid Bahonar University of Kerman}, issn = {2008-6881}, eissn = {2821-1022}, doi = {10.22103/jrl.2018.2128}, abstract = {Abstract: "Shina Girl" is memories of Ghadam-kheyr e Mohammadi Kanaan, wife of martyr general Sattar e Ebrahimi e Hozhir, written by Behnaz e Zarrabizadeh. This book, in a sense, is a literary genre of diaries, but in other sense is the history writing in Iranian Holy War which Expressed as martyr and martyrdom, martyrs' wives and reflect social and psychological status of the war. Oral history is one of the methods of historical research that Based on the collection of oral sayings and his origins is memory.collector of information in the oral history,is not historians,also The text is not history, it is a series of healthcare information Which had crossed on the mind of the history narrater and accordance with the his mind. Researchers with the assumption that "Shina Girl" is an example for Oral History, discussed to investigate the expression characteristics of oral history abot Iranian Holy War in this book and concluded that the interviewer to select interesting and original issue, has become the writing of history to a literary work. Zrabyzadh with knowledge of the history of the war, has created an atmospher on the memory of the person with reality, to guarantee an accurate reflection of the important events of the Iranian Holy War.}, keywords = {Oral History,Memory,Shina Girl,Holy War}, title_fa = {واکاوی تاریخ شفاهی دفاع مقدّس در مجموعه خاطرات «دختر شینا»}, abstract_fa = {«دختر شینا» عنوان مجموعه‌خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید، حاج ستّار ابراهیمی هژیر، به قلم بهناز ضرّابی‌زاده است. این کتاب که به جهتی زیرمجموعۀ نوع ادبی خاطره‌نگاری و از جهتی دیگر نمونه‌ای برای تاریخ‌نگاری دفاع مقدّس است، به بیان مقام شهید و شهادت، منزلت همسران شهدا و بازتاب روانی و اجتماعی جنگ پرداخته است. تاریخ شفاهی(Oral History) یکی از شیوه‌های تحقیقات تاریخی است که مبتنی بر گردآوری اقوال شفاهی است و بن‌مایۀ آن، خاطره است. گردآورندگان اطلاعات در تاریخ شفاهی، مورخان نیستند و متن نیز در واقع تاریخ نیست، بلکه مجموعه‌ای از اطلاعات تاریخ‌دار است که با عبور از مجرای ذهن راوی، مطابق زاویۀ دید او شده و از سلایق و علایق او رنگ گرفته‌است. پژوهشگران با این فرض که «دختر شینا» نمونه‌ای برای تاریخ شفاهی است، به واکاوی و بیان ویژگی‌های تاریخ‌نگاری شفاهی دفاع مقدس در این کتاب پرداختند و به این نتیجه رسیدند که مصاحبه‌کننده با انتخاب موضوعی جذّاب، بکر و پر از تعلیق، و هدایت هوشمندانۀ مسیر مصاحبه و نگارش، تاریخ‌نگاری صرف را مبدّل به اثری با ارزش‌های ادبی ساخته‌است. حس همذات‌پنداری، نحوۀ هدایت مصاحبه، ترسیم درست و زندۀ حوادث، استناد به عکس، ذکر نام‌ها و زمان‌های واقعی و دقیق و دارای مابه‌ازای بیرونی، بیان حالات روحی راوی و شخصیت‌پردازی‌های هنرمندانه، از «دختر شینا» اثری زنده و جذّاب ساخته‌است. ضرّابی‌زاده با اطلاع از تاریخچۀ جنگ، خاطرۀ شخصی را همراه با واقعیت عینی، فضاسازی کرده تا بتواند انعکاس صحیحی از وقایع مهم دفاع مقدس ارائه کند.}, keywords_fa = {تاریخ شفاهی,خاطره,دختر شینا,دفاع مقدّس}, url = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2128.html}, eprint = {https://jrl.uk.ac.ir/article_2128_e5b59deb9e13c4f501e75b0bda0d1416.pdf} }