دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
تحلیل مؤلّفههای ادبیّات پایداری در اشعار سیمین بهبهانی
1
20
FA
ابراهیم
ابراهیمتبار
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل ebrahimtabar_bora@yahoo.com
10.22103/jrl.2017.1719
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ادبیّات، تابلوی اندیشهها و احساسات شاعر نسبت به کلیّة رویدادهایی است که در دنیای اطراف رخ میدهد. شعرا،</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">حوادث و وقایع موجود جامعه را ابتدا ترصید، سپس تجربه و احساس میکنند و با کمک ذوق و عنصرتخیّل آنها را به تصویر میکشند تا خواننده را به درک صحیح ازآن فضا، راهنمایی کنند. یکی از شاعرانیکه در ترسیم فضای سیاسی- اجتماعی عصر خود، بسیار موفّق عمل</span><span style="line-height: 90%; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Calibri;"></span></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">کرده و مثل دیگر شاعران پایداری، نگران سرنوشت آیندة مردم کشورش بوده؛ سیمین بهبهانی است. قلب او برای مردم و وطن اسلامی، میتپد. این نوع از اندیشههای پایداری؛ مقابلۀ با رژیم طاغوت، ظلمستیزی و تشویق مردم برای حفظ وطن وآرمان؛ وگسترش عدالت و مبارزه با بیهویّتی، هدف او بوده و دراشعارش انعکاس یافتهاست.</span>
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نگارنده در این جُستار در پی پاسخ به این سؤال است که بازتاب ادبیّات پایداری در شعر سیمین چگونه بوده وکدام یک از مؤلّفههای پایداری در اشعار او بیشتر جلوه داشتهاست؟ بررسیهای به عملآمده، نشان میدهدکه گونههای مختلف مؤلّفههای پایداری در اشعارسیمین متجلّی شدهاست. یکی از مهمترین مؤلّفههایآن، مقاومت در برابر دشمن خارجی، انزجار از جنگ و ازعوامل دشمن درونیآن، مبارزه با فقر است. او شاعر دردمندی است که لحظهای از مردم جدا نبوده و برای پاسداری از کشور، اشعار پرشوری را در وصف شجاعت رزمندگان و عظمت شهدا و درحمایت از دفاع مقدّس سرودهاست.</span>
سیمین بهبهانی,ادبیّات پایداری,شهید,فقر
https://jrl.uk.ac.ir/article_1719.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1719_010c108535fe1836c775542328914860.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
جایگاه رجز در شعر دفاع مقدّس
21
40
FA
احمد
امیری خراسانی
استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
amiri @mail.uk.ac.ir
عصمت
اکرمی نیا
آموزش وپرورش-دبیر
behroz.aflak@mihanmail.ir
10.22103/jrl.2017.1720
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">سرزمین ایران، همواره سرزمین حماسه، دلیری</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">و شجاعت بودهاست. حماسههای ملّی - مذهبی فراوان در اعصار گذشته و حال در خصوص تکریم قهرمانان ملّی - مذهبی به نظم درآمده و پهلوانیها، رشادتها، آرمانها و خواستهای ایرانیان را توصیف کردهاند.</span>
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">ادبیّات پایداری (که شعر دفاع مقدّس، گونهای از آن است) شاخهای از درخت تنومند ادبیّات حماسی است که در هر روزگاری به شیوۀ خاصی نمود مییابد. اگرچه بین سرودهها با درونمایه و مضمون مقاومت</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">و پایداری در دوران دفاع مقدّس و پس از جنگ، با مضمون ادب حماسی کلاسیک، تفاوتهایی است، وجه اشتراک</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">همۀ آنها ظلمستیزی، مبارزه با استبداد داخلی، بیگانهستیزی، عدالتخواهی و دعوت به استقامت در برابر دشمن است.</span>
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">اغلب سرودههای آغازین جنگ و سالهای دفاع مقدّس به قصد تهییج و ترغیب به نبرد و مقاومت و پایداری سرودهشدهاند؛ بنابراین مضمونی، رجزگونه دارند.</span>
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">این مقاله، ضمن اشاره به کاربرد رجز در اشعار حماسی ادوار مختلف شعر فارسی، مقاصد و کارکردهای آن در اشعار دفاع مقدّس را بررسی کردهاست. برای نیل بدین مقصود، ابتدا رجز در اشعار دفاع مقدّس استخراج گردیده، پس از آن مقاصد و<strong> </strong>کارکردهای رجز در این<strong> </strong>اشعار تحلیل شدهاست.</span>
حماسه,رجز,شعر دفاع مقدّس
https://jrl.uk.ac.ir/article_1720.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1720_ad7df0517f61407f0dc6ecffe1214948.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
نماد در غزل بعد از انقلاب اسلامی
41
64
FA
حسین
حسن پور آلاشتی
دانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه مازندران.
h.hasanpour@umz.ac.ir
بهروز
آقابابایی رودباری
دبیر آموزش و پرورش
behrooz.aghababaei@gmail.com
10.22103/jrl.2017.1721
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">تحوّلات و دگرگونیهایی که در سه دهة اخیر در بنمایههای فکری و ایدئولوژیکی شاعر امروز صورتگرفته، تغییرات بنیادینی را در ساختار زبانی و بلاغی شعر و غزل این دوره فراهمآورده و طیف شعری وسیعی را در قلمرو ادبیّات مقاومت در حیطة غزل با درونمایة جنگ - که غالباً میتوان آنها را به دو دستة غزلحماسه و غزل سرخ تقسیم و تفکیک کرد - فراروی شاعر این دوره گشودهاست و در این مقال و مجال، نماد به عنوان یکی از ظریفترین شگردهای هنری در میان عناصر گوناگون خیال، مورد بحث و فحص واقع شدهاست؛ آنگاه، مفاهیم و خاستگاههای آن در غزل بعد از انقلاب اسلامی، مورد مطالعه واقع شده و در پایان، علاوه بر نتیجهگیری، نمادهای این دوره به لحاظ محتوایی دستهبندی و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاست. ملاک و معیار گزینش شاعران نیز در این تحقیق بر مبنای انتخاب ده تن از شاخصترین چهرههای غزل بعد از انقلاب اسلامی صورتپذیرفته که شعرشان غالباً در راستای انقلاب و جنگ رقمخوردهاست؛ این گروه از شاعران عبارتند از: 1- محمود شاهرخی (جذبه) 2- مشفق کاشانی 3- حسین اسرافیلی 4- یوسفعلی میرشکّاک 5- علیرضا قزوه 6- سهیل محمودی 7- مرحوم قیصر امینپور 8- شادروان نصرالله مردانی (ناصر) 9- شادروان سیدحسن حسینی 10- زنده یاد سپیده کاشانی.</span><br /> <span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
نماد,غزل,غزلحماسه,جنگ,مقاومت
https://jrl.uk.ac.ir/article_1721.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1721_4b7eb36f26a23f2dad1a963f3a97ee49.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
خوانش نمادگرایی پایداری در مجموعة شعرگنجشک و جبرئیل و الحسین لغة ثانیة
65
86
FA
احمدرضا
حیدریان شهری
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی
heidaryan@ferdowsi.um.ac.ir
حکیمه
دانشور
دانشجوی دکتری
ha.daneshvar2014@yahoo.com
حبیبه
عزیزی افضلی
کارشناس ارشد زبان و ادبیّات عربی و مدرس دانشگاه فرهنگیان
10.22103/jrl.2017.1722
شعر پایداری عاشورایی عربی و فارسی هر روز پرتوانتر از دیروز، عرصههای معنایی و تصویرآفرینی و صور خیال را میپیماید و غنیتر و شکوفاتر میگردد تا جاییکه توانسته از مرزهای عادی درگذرد و در مقایسه با شعر دهههای گذشته زیباتر، خیالانگیرتر و پر رمز و رازتر شود. توجّه به این نمادها ما را با پیامها و آرمانهای عاشورا و شاعران عاشورایی آشنا میسازد؛ «گنجشک و جبرئیل سید حسن حسینی و «الحسین لغة ثانیة» سرودۀ جواد جمیل دو اثر سرآمد نمادپردازی در شعر عاشورایی هستند که در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی تطبیقی نمادهای آنها میپردازیم.<br /> از دید حسینی، عاشورا نه تنها حادثهای مغموم نیست، بلکه او با کاربرد بالای بسامد نمادهای حنجره، گلو و گلوگاه و رنگ سرخ بر عدالتخواهی، فریاد و مبارزهطلبی قیام عاشورا تکیه میکند. اندیشه و فلسفة حاکم بر تمامی اشعار این مجموعه «ما رایتُ إلاّ جمیلاً» میباشد؛ همچنین در زمنیة نمادهای ملّی و اسطورهای حسینی با تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و با اعتقاد به حکمت اشراق اشعار خود را میسراید.<br /> جمیل با نگاهی فرامکانی و فرازمانی به عاشورا مینگرد. نمادهای لب، خاکستر و خاکستری در شعر او، فضای استبداد و ابهام حاکم بر کشور عراق را مجسّم مینماید و زخم و جراحت حسین<sup> (ع)</sup> زبانی دیگر است؛ زبان دومی که تفسیر زبان وحی و پیامبر (ص) است.<br />
گنجشک و جبرئیل,الحسین لغة ثانیة,عاشورا,نماد
https://jrl.uk.ac.ir/article_1722.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1722_75ef0f74386a16c1c5d565736eff54cf.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
شوقِ وصل: تحلیل شعر «ای شوقِ وصل و شورِ شهادت» تقی پورنامداریان بر اساس دستگاه اندیشگی سهروردی در قصۀ غربت غربی
87
110
FA
ابرهیم
خدایار
دانشیاز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
hesam_kh1@modares.ac.ir
کبری
فریدونی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
akfereidouni@yahoo.com
10.22103/jrl.2017.1723
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">سهروردی (549؟- 587ق) یکی از مؤثّرترین شخصیّتهای عرفانی و فلسفی در تاریخ فرهنگ ایران و جهان اسلام و بنیانگذار مکتب اشراق است. در دستگاهاندیشگی وی، </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">وقوف بر غربت انسان در جهان و شوق بازگشت به موطن نخستین </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">جایگاهی خاص دارد. این موضوع بهطور عمده در آثار رمزی وی، بهویژه در رسالۀ</span><em><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> قصةالغربةالغربیه</span></em><strong><em></em><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"><em>بهزیبایی مجال طرح یافتهاست.</em></span></strong><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این پژوهش سرودة پورنامداریان با نام «ای شوق وصل و شور شهادت» از مجموعۀ شعر <em>رهروان بیبرگ</em> (1382) که در حالوهوای «شهادت» سروده شده و بیش از هر چیز مبتنی بر دستگاه فکری سهروردی در رسالۀ پیشگفتهاست، بهروش تحلیلی و با رویکردی انتقادی بررسی شد. </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">نتایج تحقیق نشان داد با توجّه به آثار پژوهشی</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA"> شاعر در حوزة فلسفة اشراق و سهروردیپژوهی، <em>قصة غربت غربی</em> بهطور مستقیم زمینهساز آفرینش سرودۀ یادشده با حالوهوای «مرگ و حیات» و به</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">ویژه گزینش مرگ آگاهانه (شهادت) در بستر مفاهیم عرفانی شدهاست. </span><br /> <span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA"> </span>
شهادت,سهروردی,قصةالغربةالغربیه,پورنامداریان,رهروان بیبرگ
https://jrl.uk.ac.ir/article_1723.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1723_c32ca95e0d4de33a0c14f92fe3305964.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
تحلیل نمادهای مبارزه در شعر مظفّر النوّاب
111
136
FA
فرهاد
رجبی
عضو هیئت علمی-مدیر گروه/دانشگاه گیلان
farhadrajabi133@yahoo.com
طاهره
شکوری
کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات عربی
10.22103/jrl.2017.1724
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">شاعر سیاسی و متعهّد عراقی، «مظفّر النوّاب» از جمله شاعرانی است که ویژگی فنّی و تعهّد اجتماعی را در شعر خویش در امتداد یکدیگر میبیند. او بر آن است تا با استفاده از ظرفیتهای موجود در شعر، علیه موانع و گسستهای جوامع عربی به پا خیزد</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;" lang="FA">؛</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> به همین سبب، سنگ بنای ساختار فکریاش را بر استراتژی تمرد و سرکشی در مقابل نگرش تسامحآمیز سران عرب و ناکارآمدیشان گذاشته از مقوله های بنیادینی چون اسلوب شعری، تحت تأثیر این اهداف، سود میبرد؛ علاوه بر این از جمله شروط لازم و ضروری برای راهیابی به ژرفساختهای ذهن شاعر، فرایافت نمادهای به کار رفته در مجموعه اشعار وی میباشد. مظفّر النوّاب برای ارائه نگرشها و آگاهیها و همچنین برای ارائۀ تصویری روشن از تقابل میان این مباحث و واقعیّتهای جامعۀ عربی، رمزهای شعرش را از دامان آگاهی جمعی جوامع عربی برگزیده، مفاهیم انتزاعی را از ورای آنها بیان میکند. در این مقاله، سعی شده تا با مطالعۀ دیوان شاعر، میزان انسجام و همبستگی دو سویه میان کارکرد نمادها و جهانبینی وی لحاظ گردد.</span><br /> <span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span><br />
نماد,آگاهی جمعی,مظفّرالنوّاب,جامعۀ عربی,مبارزه
https://jrl.uk.ac.ir/article_1724.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1724_971595a52721ec6070f5c39f212d9e4f.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
زنان، اُسوههای پایداری در دو رمان باکثیر و حسین فتّاحی
137
160
FA
سیده اکرم
رخشنده نیا
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه گیلان
rakhshandeh1982@yahoo.com
هادی
خانوادگی
عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان
hshabanich@yahoo.com
سهیلا
گیاهبان
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان
soheylagiyahban20@yahoo.com
10.22103/jrl.2017.1725
<span style="font-size: small;">ادبیّات در</span><span style="font-size: small;">دو شاخة نظم و نثر از دیرباز روایتگر وقایع و حوادث جامعه، به ویژه مبارزات و مقاومتهای مردان و زنان نستوه و مبارز در برابر ددمنشان ستمپیشه بودهاست که در این میان، ادبیّاتاسلامی و دفاع مقدّس در روایت و تصویرِ مقاومتهای زنان، نقشی پررنگ و مؤثّر داشتهاند؛ لذا اهتمام به ادبیّات پایداری با نگاهیاسلامی از مهمترین رویکردهای فکری نویسندگان معاصراست؛ آنانی که از نزدیک در جریان جنگ حضور داشتهاند و بعینه مظلومیّت ملّت خویش به ویژه زنان را دیدهاند.</span><br /> <span style="font-size: small;"> </span><span style="font-size: small;">علی احمد باکثیر رماننویس معاصر و متعهّد عربی و حسین فتّاحی نویسندة معاصر ایران از جمله روایت گرانِ این مقاومت و پایداریاندکه درآثار خود به خوبی از زن و تجلّی حضور او در عرصههای پایداری سخنراندهاند؛ آنان سیمای بانوی مسلمان را ترسیمکردهاند تا از پایداری زنان در دورانی خبر دهندکه چشم استعمارگران به کشورشان خیره مانده بود و این زنان بودند که با نگاهی واقعبینانه، شرایط جنگ را پذیرفتند و دوشادوش مردان قدم به عرصة پایداری نهادند.</span><br /> <span style="font-size: small;"> </span><span style="font-size: small;">در این مجال</span><strong></strong><span style="font-size: small;">برآنیم که با استفاده از مکتبآمریکایی ادبیّات تطبیقی و روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر رمان</span><span style="font-size: small;">«</span><span style="font-size: small;">سیرة شجاع</span><span style="font-size: small;">»</span><span style="font-size: small;"> باکثیر و </span><span style="font-size: small;">«</span><em><span style="font-size: small;">عشق سالهای جنگ</span></em><span style="font-size: small;">»</span><span style="font-size: small;"> حسین فتّاحی به تحلیل مقاومتهای زنان مبارز و پایدار وتأثیرعشق در این پایداری به ویژه </span><span style="font-size: small;">«</span><span style="font-size: small;">سمیّه و نرگس</span><span style="font-size: small;">» </span><span style="font-size: small;">بپردازیم که نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر روحیة اجتماعی و عشق به همسر و وطن در پایداری این دو زن نستوه در ابعاد و جنبههای مختلف حیات فردی و اجتماعی از جمله مشکلات زندگی شخصی و مشارکت عملی در مبارزات پشت جبههاست.</span><br />
پایداری,زن,علیاحمد باکثیر,حسین فتّاحی
https://jrl.uk.ac.ir/article_1725.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1725_20afa76749677844a686e20752fa43ba.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
جلوههای پایداری در شعر بیداری اسلامی (بر اساس کتاب «آیات بیداری»)
161
182
FA
علی اصغر
روان شاد
دانشگاه یزد
ravanshada@yahoo.com
نعیمه
خبازی اشرف
دانشگاه
naeimah64@yahoo.com
10.22103/jrl.2017.1726
بیداری اسلامی به معنای زندهشدن دوباره در پرتو اسلام اصیل و تجدید حیات اسلام است که در سایۀ آن استقلال، عدالت و ارزشهای متعالی جانمیگیرد. در جریان بیداری اسلامی، جهان اسلام تلاشمیکند با پایداری و مقاومت به بازسازی هویت اسلامی خود بپردازد و ایمان، آرمان و هستی خویش را در برابر سلطه و تهاجم بیگانگان حفظنماید. در این میان، شاعران مقاومت ایران - همگام با سایر شاعران متعهّد - با سلاح شعر از حریم بیداری اسلامی دفاعنموده و به یاری مردم و مبارزان این میدان برخاستهاند.<br /> کتاب «آیات بیداری» گزیدۀ شعر بیداری اسلامی است که در آن بیش از 80 شعر از شاعران مقاومت ایران به کوشش راضیه رجایی گردآوریشدهاست. این پژوهش سعیدارد مهمترین جلوههای پایداری در شعر بیداری اسلامی را بر اساس این کتاب بررسیکند. سؤال اصلی این تحقیق، عبارت است از اینکه: مهمترین جلوهها و مظاهر پایداری در شعر بیداری اسلامی طبق این کتاب چیست و سرایندگان این اشعار چگونه و با چه شیوهای به مسئلۀ بیداری اسلامی پرداختهاند؟ روش تحقیق در این مقاله، تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای است. یافتههای این پژوهش نشانمیدهد که شاعران بیداری اسلامی، ضمن دعوت به قیام در برابر جنایتهای دشمنان و بیان بیدادگریهای آنان، معتقدند اندیشههای حیاتبخش امام خمینی (ره) باعث ایجاد و تقویت جنبشهای بیداری اسلامی شدهاست.<br />
ادبیّات پایداری,شعر بیداری اسلامی,آیات بیداری
https://jrl.uk.ac.ir/article_1726.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1726_4ca58862253b89a2ff924f27b597c72d.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
بررسی مضمونها و حوزههای عرفان در مجموعۀ اشعار قزوه
183
206
FA
علی
عابدی
معاون دانجویی فرهنگی و مربی دانشگاه معارف قرآن و عطرت اصفهان
abedi.ali3@gmail.com
حسین
یزدانی
عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور
h_yazdani@pnu.ac.ir
10.22103/jrl.2017.1727
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">انقلاب و بهویژه دفاع مقدّس، با ظرفیّتهای خود؛ از جهت رهبری الهی، اعتقاد به غیب، توجّه به آموزههای قرآنی،گرایشهای معنوی-عرفانی و وجود جوانان شهادتطلب، زمینههایی را فراهم نمود تا مضامین عرفان در ادب پایداری بازتاب یابد؛ در این میان، قزوه، شاعر آیینی معاصر، با اشراف به حوزۀ دروندینی و ادب سنّتی، توانست به خوبی در این حیطه راهیابد؛ چنانکه کاربرد واژگان و اصطلاحات عرفانی در شعر او دارای بسامد</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">بالایی است. بیان شیوههای گوناگون کاربرد این عناصر در آثارش از تعبیرها، تلمیحهای مشترک قرآنی-عرفانی و اسامی کتابهای عارفان و صوفیان از وسعت اطلاّعش حکایت دارد. نقد و محاکات شاعر از متظاهران به عرفان و تصوّف، نیز رونمایی از اندیشة منفعلانۀ این گروه و نظام اندیشگی او به عرفان میدانی و جهادگرانه جایگاه ویژه دادهاست. این پژوهش که به شیوة کتابخانهای و تحلیلمحتوا نگاشته شده؛ رهیافتی است به اهمیّت موضوع عرفان در ادب پایداری و ظرفیّتهای ادبی این شاعر که میتواند احیاگر برجستگیهای اخلاقی و فضیلتهای فراموششدة دفاع مقدّس نیز باشد.</span><br /> <strong><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA"> </span></strong><br />
عرفان,شعر پایداری,قزوه,دفاع مقدّس
https://jrl.uk.ac.ir/article_1727.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1727_2172514e1c6ca0d0819d2b1a53776b9c.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
هنجارهای ترجمه: بررسی چگونگی بازتاب حماسة دفاع مقدّس در آینة اخبار (مطالعۀ موردی: روزنامههای اطلاّعات و تهران تایمز)
207
236
FA
آزیتا
قاضی زاده
دانشگاه شهید باهنر کرماان
azita.ghazizade@yahoo.com
مسعود
شریفی فر
دانشگاه شهید باهنر کرمان
m.sharifi@uk.ac.ir
عباسعلی
رستمی نسب
دانشگاه شهید باهنر کرمان
rostaminasab@uk.ac.ir
10.22103/jrl.2017.1728
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین رویداد تاریخی در ایران حماسة هشت سال دفاع مقدّس بوده</span><span style="line-height: 90%; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Calibri;"></span></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">است که بهعنوان دورانی بسیار حیاتی و تعیینکننده دربردارندۀ ترجمههایی است که بررسی آنها در درک بهتر آن برهة زمانی و تأثیر آن در دوران کنونی بسیار حائز اهمیّت است. از جملة این ترجمهها میتوان به ترجمة اخبار اشاره کرد که چگونگی بازتاب خبرهای مربوط به جبهههای نبرد و اوضاع جامعه در دنیای بیرون را به تصویر میکشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی دقیق تأثیر هنجارها بر ترجمۀ اخبار روزنامههای دفاع مقدّس بود. بدین منظور روزنامۀ اطلاّعات که منتشرکنندۀ اخبار دفاع مقدّس بودهاست به همراه ترجمۀ انگلیسی بر اساس نظریه توری مبنی بر هنجارهای رفتاری مورد تحلیل متنی قرارگرفت. روش این پژوهش، توصیفی است؛ بهگونهای که تحلیل مقایسهای متون مبدأ و مقصد در جهت شناسایی قواعد و الگوهایی که مرتباً در ترجمه تکرار میشوند، مدّ نظر قرارگرفت. نتایج این پژوهش، علاوه بر درک چگونگی تأثیر هنجارها در امر ترجمه، گوشههایی از ایدئولوژی حاکم بر ترجمه در دوران حیاتی دفاع مقدّس را نیز تبیین میکند.</span><br /> <span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> </span>
دوران دفاع مقدّس,ترجمه اخبار,هنجارهای آغازین, هنجارهای عملیاتی
https://jrl.uk.ac.ir/article_1728.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1728_245d8a340b41da9b863ee3d925e5ba37.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
بازتاب پیامدهای استبداد در شعر احمد مطر
237
258
FA
علی اکبر
محسنی
عضو هیأت علمی
mohseni0310@yahoo.com
10.22103/jrl.2017.1729
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">بیتردید، کشورهای عربی خاورمیانه و بهویژه عراق، درحالیکه به لحاظ معادن نفت،گاز و دیگر ثروتهای خدادادی در زمرة کشورهای بسیار </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">غنی جهان بهشمار میروند، از نظر اقتصادی و صنعتی، اوضاعی بسیار عقبمانده و بحرانی دارند. بهنظر میرسد این عقبماندگیها و نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی، یکی از مهمّترین</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"> عوامل بروز جنبشها و خیزشهای فراگیر اجتماعی و مردمی در این کشورهاست. بدیهی استکه خود این عقبماندگیهایگوناگون نیز، ناشی از ساختار قدرت استبدادی و حکومت مطلقة سیاسی در این جوامع است؛ بنابراین، ساختار قدرت متصلّب و استبدادی، همچنین ریشهدار بودن سنّت در خاورمیانة عربی، بحرانهای عمیق و در نتیجه، پیامدهای ویرانگری را در عرصههای گوناگون زندگی مردم به وجودآوردهاست. شناخت این پیامدها و ریشههای مخرّبآن، میتواند برای دوستداران ادب سیاسی بسیار سودمند باشد. </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">این پژوهش، با روشتوصیفی</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">–</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA"> تحلیلی و بر پایة تأمّل در آخرین دیوان احمد مطر، میکوشد تا ویرانگرترین پیامدهای استبداد؛ یعنی</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"> نهادینهشدن ترس و اندوه در جامعه، گسترش انفعال و یأس اجتماعی در مردم، ترویج نفاق و دروغ، انحراف زبان، بحران هویّت و در نتیجه عقبماندگی اقتصادی و علمی و در نهایت، فروپاشی اجتماعی و فرهنگی</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA"> جامعة عرب را از منظر</span><span style="line-height: 90%; font-size: 12pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Calibri;"></span></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">شعر او مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. بدیهی استکه</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA"> دستاورد این نوشتار، موجب ارتقا و افزایش سطح آگاهی ع</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">لاقهمندان به ادب سیاسی نسبت به ساختار قدرت مطلقة سیاسی در جامعة عرب و پیامدهای مهمّ آن از منظر شعر </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">احمد مطرخواهد شد.</span><br /> <span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: AR-AE; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-AE"> </span><br />
احمد مطر,شعر عربی معاصر,ادب سیاسی,پیامد استبداد
https://jrl.uk.ac.ir/article_1729.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1729_6db4a6c693e3ea93aac4cb0c0966ee10.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
سبکشناسی لایهای مجموعه اشعار قیصر امینپور
259
282
FA
هوشنگ
محمدی افشار
دانشگاه
h.afshaar@gmail.com
کبری
شایان مهر
آموزش و پرورش
k.shayanmehr@gmail.com
10.22103/jrl.2017.1730
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">«قیصر امینپور»</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">در</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">مواجهه</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">با جهان</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">و</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">جامعه،</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">شاعری</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">صادق است.</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">شعر او،گزارش</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">راستین مناسبات شاعر</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">با</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">جامعه و تغییرات و تحوّلات فرهنگی و اجتماعی است. وی سخت</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">ملتزم و متعهّد به</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">ارزش</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Baskerville Old Face','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">های</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">مذهبی است و اعتقادی راسخ به اصول و آرمانهای جامعه دارد. کاربرد واژگان محاورهای، ترکیبات تازه، عینی و حسّی بودن واژگان و ساختار سادة جملهها در اغلب موارد از ویژگیهای برجستة زبان این گوینده است؛ بهنحوی که تبدیل به سبک شخصی وی شدهاست. آهنگ و تناسب موسیقایی واژهها و نشاندار بودن آنها و همچنین ساختار تعابیر از دیگر ویژگیهای شعر این سخنور است؛ بنابراین برای تبیینگسترۀ سبک، مشخّصههای زبانی همراه با ویژگیهای تصویری (بلاغی) و قلمرو اندیشههای شاعر به طور موازی و در خدمت اهداف کلی اشعار بررسی میگردد.</span><br /> <span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">این مقاله به شیوة توصیفی-تحلیلی به بررسی جنبههای گوناگون سبکی اشعار «امین</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'Baskerville Old Face','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA">پور» با تکیه بر دو مجموعه شعر، «گلها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق» از اشعار دورۀ سوم و تکامل سبکی شاعر در چهار لایةآوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی پرداختهاست. بر اساس یافتههای این پژوهش، شعر «امینپور» در حوزة واژگان و نحو و تصاویر دارای نوآوری است.</span><br /> <span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Baskerville Old Face'; mso-hansi-font-family: 'Baskerville Old Face';" lang="FA"> </span><br />
قیصر امینپور,سبکشناسی لایهای,شعر معاصر
https://jrl.uk.ac.ir/article_1730.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1730_bcf496302514d4a296033e7a8b88fb52.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
درونمایههای مقاومت در شعر هارون هاشم رشید
283
314
FA
قاسم
مختاری
مدیر گروه - دانشیار
q-mokhtari@araku.ac.ir
قدرت الله
وفایی خوش
کارشناس ارشد
qmokhtari@gmail.com
مطهره
فرجی
دانشجوی دکترای زبان و ادبیّات عربی دانشگاه اراک
faraji_ mt@yahoo.com
10.22103/jrl.2017.1731
<span style="font-family: Calibri; font-size: small;"> </span><span style="font-size: small;"> </span><span style="font-family: Calibri; font-size: small;"> </span><span style="font-size: small;">ادبیّات پایداری</span><span style="font-size: small;">فلسطین، درخت تناوری است که در دامان فرهنگی انقلاب فلسطین، علیه ظلم اسرائیل روییدهاست. این شاخة ادبی بر پایة ستیز با بیدادگران و ترسیم چهرة آنان و بهمنظور دفاع از هویّت فلسطینی در مقابل تاخت و تاز بیگانگان ظهور کردهاست.</span><br /> <span style="font-size: small;"> </span><span style="font-size: small;">مقاله حاضر </span><span style="font-size: small;">که به صورت توصیفی- تحلیلی نگاشته شدهاست، تلاش میکند با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با تحلیل شواهد درونمتنی، درونمایههای مقاومت را در شعر یکی از برجستهترین شاعران مقاومت؛ هارون هاشم رشید، نشان دهد و مضامین شعری وی را در دیوان «</span><strong><span style="font-size: small;">غزة فی خطّ النار</span></strong><span style="font-size: small;">» مورد بحث قرار داده و از این طریق </span><span style="font-size: small;">راهگشای نوعی نگرش تازه در برخورد با این اثر ادبی ارزنده باشد.</span><span style="font-size: small;">هارون هاشم رشید، شاعر فلسطینی و از پیشگامان و توسعهدهندگان شعر پایداری در ادبیّات عرب و جهان اسلام است. وی شاهد اشغال فلسطین و اوضاع نابسامان کشورهای منطقه بوده و مدتها انتظار حرکت انقلابی مردم را میکشد. وی نسبت به مظلومیّت کشورش واکنش نشان داده و برای رهایی از این وضع، فریاد برمیآورد و تنها راه را، مبارزه و امید به خداوند میداند </span><span style="font-size: small;"> </span><span style="font-size: small;">و هرگونه سازش را رد میکند. وی با زیباترین و بدیعترین و در عین حال جانسوزترین واژگان، توجّه ملتهای جهان را به یتیمان فلسطینی معطوف میدارد.</span><br /> <span style="font-size: small;"> </span><span style="font-family: Calibri; font-size: small;"> </span><span style="font-size: small;">مظلومیّت کودکان فلسطینی، امدادهای غیبی خداوند، شکیبایی در مقابل مشکلات، یادآوری گذشتۀ درخشان اعراب، بیهویتی صهیونیسم، استعمار ستیزی و ... از بارزترین مضامین قابل بررسی در اشعار این شاعر بهشمار میرود.</span><br /> <span style="font-size: small;"> </span><br />
شعر معاصر عربی,ادبیّات مقاومت,فلسطین,هارون هاشم رشید
https://jrl.uk.ac.ir/article_1731.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1731_514bbc4c8eda96ebd1c4ad023779693d.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
بررسی عاطفۀ حماسی در شعر محمّدرضا شفیعیکدکنی (م.سرشک)
315
338
FA
ایوب
مرادی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
ayoob.moradi@gmail.com
فریده
فتحی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
مسلم
یاسمی
آموزش و پرورش
yasemieyvan@yahoo.com
سارا
چالاک
دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق (قیامدشت)
sara.chalak60@gmail.com
10.22103/jrl.2017.1732
عاطفه یا احساس، عکسالعمل غیر ارادی و احساسی انسان در برابر رویدادهای عالم بیرون است. گاه این عواطف به شکلی توفنده بروز مییابند که این امر ارتباط مستقیم با روان آدمی و اتّفاقات پیرامونی او دارد. شفیعیکدکنی از شاعران برجستۀ معاصر است که در شعر خویش عاطفۀ حماسی را با وسواس و اندیشۀ متعالی پرورش دادهاست. با توجّه به دورۀ زندگی شاعر که عصر جریانات مهم اجتماعی- سیاسی در ایران است، شعر م.سرشک، محمل عواطف ویژهای شدهاست که به علت نگرش خاص شاعر به مسائل اجتماع، این عواطف به شکلی پویا، هیجانآفرین، توفنده بیان شدهاند. مضامینی همچون: دعوت مردم به بیداری و رهایی از رخوت، تحریک مخاطبان به از جانگذشتگی و شهادت در راه آزادی، ایجاد حسّاسیّت برای شاعران همعصر در قبال وقایع اجتماعی و سیاسی جامعه، امید به آینده و نوید آزادی از مهمترین نمودهای بیرونی عاطفۀ حماسی در شعر شفیعی قلمداد میشوند که در این مقاله به تشریح آن پرداختهایم.<br /> <br />
محمّدرضا شفیعیکدکنی,شعر پایداری,عاطفه,حماسه
https://jrl.uk.ac.ir/article_1732.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1732_5e93e4c9d6beb88756cb0f69312fe82d.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
درونمایههای شعر احمد عزیزی
339
364
FA
محمدرضا
نجاریان
دانشگاه یزد
reza_najjarian@yahoo.com
سمیه
شرونی
دانشگاه یزد
s.sharuni69@gmail.com
10.22103/jrl.2017.1733
احمد عزیزی را میتوان به عنوان یک شیعة انقلابی عارف و فیلسوف نیز تعریف کرد. نوعی از تشیّع سرخ و انقلابی که با زبان عرفان و کلام و فلسفة اسلامی بیان میشود. عزیزی، شیدایی و طربناکی مولانا را دارد و شاید به همین دلیل ارادتش به مولانا را بیش از دیگران بروز میدهد. ارادتش به موسیقی نیز حاصل این شور و شیدایی است که بیش از هر چیز به زبان موسیقی قابل بیان است. یکی دیگر از بارزترین ویژگیهای عرفان عزیزی طبیعتگرا بودن آن است که نشان از تأثیرپذیری او از سهراب است. اصل وحدت وجود در اندیشههای عزیزی دیده میشود؛ بر این اساس، استقلال و جدایی چیزها از هم، نمود و توهّمی بیش نیست و موجودات این جهان جلوۀ یک چیز و مظاهر یک حقیقتاند. نخستین کسی که این مسئله را در مباحث نظری و فکری وارد کرد «شیخ اکبر محیی الدین عربی» مؤسس این مکتب است.<br /> در این پژوهش بر آنیم تا محتوای شعر احمد عزیزی را بررسی کنیم. بر این اساس به بررسی جلوههای مذهبی شیعی عزیزی چون مهدویّت، عاشورا، عشق و علاقه به ائمّۀ اطهار، شعر شهادت، ولایتمداری، عرفان و تصوّف و زندگی و مرگ میپردازیم.<br /> <span style="font-family: Calibri;"> </span><br />
احمد عزیزی,شعر پایداری معاصر,محتوا,درونمایه
https://jrl.uk.ac.ir/article_1733.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1733_fbd0dcdaade39d742056d8a06d731be5.pdf
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان
ادبیات پایداری
2008-6881
2821-1022
9
16
2017
03
21
بررسی و مقایسۀ پروتوتایپ در رمانهای «زمین سوخته» و «زمستان 62»
365
390
FA
رقیه
وهابی دریاکناری
مدرس حوزه های استان البرز
vahabi.maryam@yahoo.com
علی اکبر
عطرفی
استادیار
atrafi@atu.ac.ir
حسین
فقیهی
دانشیار
h.faghihi@yahoo.com
10.22103/jrl.2017.1734
<span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">نمونههای اولیهای در زندگی واقعی هر نویسنده وجود دارد</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> که </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA">به نوعی ذهن </span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">وی</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt;" lang="AR-SA"> را برای آفرینش یک یا چند شخصیّت برمیانگیزد. نویسنده با استفاده از این ابزارها و مواد خام و نیز نیروی تخیّلش دست به خلق کاراکترهای داستانیاش میزند.</span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> این پژوهش برآن است تا با روش توصیفی- تحلیلی به تعیین پروتوتایپهای رمانِ «زمستان 62» از «اسماعیل فصیح» و «زمین سوخته» از «احمد محمود» بپردازد. برای رسیدن بدین منظور، ابتدا شخصیّتهای اصلی و فرعی رمانها مشخّص و از لحاظ ساختاری تحلیل میشوند. پس از آن نوع پروتوتایپ مشخّص و در عین حال با هم مقایسه میگردند. برآیند تحقیق نشان از آن دارد که «اسماعیل فصیح» در آفرینش آدمهای داستانیاش در «زمستان 62» از پروتوتایپهای «طبقاتی» و «پروتوتایپ در زندگی خصوصی نویسنده» استفاده نمودهاست. «احمد محمود» در خلق کاراکترهای رمانش در «زمین سوخته» از پروتوتایپهای «طبقاتی» و «تاریخی»<strong> </strong>بهره بردهاست. هر دو نویسنده در خلق شخصیّتهای داستانیشان از «پروتوتایپ طبقاتی» استفاده کردهاند. با این تفاوت که آنها گروههای مختلف اجتماعی را انتخاب نمودهاند. «فصیح» طبقۀ روشنفکر و تحصیلکرده و «احمد محمود» گروهها و طبقات آسیب</span><span style="line-height: 90%; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Calibri;"></span></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">پذیر جامعه را در دوران «جنگ» به عنوان پروتوتایپ کلی اثر خود برگزیدهاند. آن</span><span style="line-height: 90%; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" dir="LTR"><span style="font-family: Calibri;"></span></span><span style="line-height: 90%; font-family: 'B Zar'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">ها تلاش کردهاند؛ تا در وجود یک یا چند شخصیّت رمان خود، ویژگیهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و روانی این گروهها را به تصویر بکشند.</span><br />
پروتوتایپ,رمان,جنگ,زمستان62,زمین سوخته
https://jrl.uk.ac.ir/article_1734.html
https://jrl.uk.ac.ir/article_1734_4495e2bcf4564449321664dedb702885.pdf