دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220The new historicism in oral memoires-A case study Ezzat Shahi's memoiresرویکرد تاریخگرایی نو در خاطرات شفاهی (مطالعۀ موردی: خاطرات عزّت شاهی)126260310.22103/jrl.2010.2603FAعبدالهاکباتانگروه زبان وادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشتمحمودرنجبردانشگاه گیلان0000-0001-5279-0751علیتسلیمیعضو هیات علمیJournal Article20200523<span>New historicism is one of the interdisciplinary approaches which use history as a Text to show the hidden layers of events. The memoires of Ezzat Shahi is a Narrative of resistance and combat of an individual who was trusted by many groups fighting against Pahlavi's regime. In this historical Narrative, interaction and confrontation of the regime and reproduction of rival Quasi-discourses are presented in three periods: Pre-prison, inter-prison, and after the victory of Islamic Revolution. In this study, the above-mentioned Work is investigated in two classifications of macro and micro and in six sub-levels. Findings show that this Work with an atomistic view to the field of Oral history of Islamic Revolution, make a discursive classification, as well as describing the Hegemony and the Dispersion of sovereignty, the intergroup dissolution of opposing forces, and finally the fragmentation of Iranian society in 40s and 50s. The narrator to configure ideological relationships of power describes the political behaviors of litigant micro-discourses. This book with the use of intersexual and appended historical documents (explanations of the editor).presents signs and quality of power formation In other section of this research shows contrast, contradiction, vagueness telling, and ideological constraints of litigant powers in the context by examples</span>تاریخگرایینو یکی از رویکردهای بینارشتهای است که برای نشان دادن لایههای پنهان وقایع، تاریخ را به عنوان متن مورد توجه قرار میدهد. خاطرات عزّت شاهی، روایتی از پایداری و مبارزه فردی است که مورد اعتماد بسیاری از گروههای مبارز علیه رژیم پهلوی بود. در این روایت تاریخی، تعامل و تقابل گفتمان حاکمیت و بازتولید شبهگفتمانهای رقیب در سه مقطعِ پیش از زندان، درون زندان و پس از پیروزی انقلاباسلامی نشاندادهشده است. در این پژوهش با رویکرد تاریخگرایینو، اثر مذکور را در دو تقسیمبندی کلان و خُرد و شش سطح جزئیتر مورد بررسی قراردادهایم. یافتهها نشان میدهد این اثر در حوزه تاریخ شفاهی انقلاباسلامی با نگرشی جزئینگر ضمن تقسیمبندیگفتمانی، به توصیف کیفیت سیطره و تشتت حاکمیت، قدرت و افول درونگروهی نیروهای معارض و درنهایت چند پـارگی جامـعة ایـرانـی در دو دهة چهل و پنجاه مـیپردازد.راوی برای صورتبندی مناسبات ایدئولوژیک قدرت به شرح رفتارهای سیاسی خردهگفتمانهای متنازع میپردازد. اینکتاب با بهرهگیری از اسناد تاریخیدرون متنی و انضمامی (توضیحاتتدوینکننده) نشانهها وکیفیت شکلگیری قدرت رابیان میکند.در بخش دیگر این پژوهش ضمن مثالهایی تضاد، دوگانهگویی، پوشیدهگویی و محدودیتهای ایدئولوژیکی قدرتهای متنازع در بافت متن نشان داده شده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220A Layered Stylistics of the Story 'Wandering in the Land of Strangers' by Ahmad Dehghanسبکشناسی لایهای داستان «پرسه در خاک غریبه» احمد دهقان2754260410.22103/jrl.2010.2604FAمنوچهراکبریدانشگاه تهرانعمرانصادقیسرباز پژوهش. پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدسJournal Article20200523<span>In this research, we have studied the stylistic style of "Strolling in the Stranger's Soil" by Ahmad Dehghan. The study of the structure and content of the works of this author helps us to better understand the differences and differences of his works with his collaborators. The stylistic studies of this work are done in three linguistic, literary and intellectual levels. At the linguistic level, we examine the spontaneous and syntactic characteristics of the story "Stroll in a stranger's soil". We believe that Ahmad Dehghan has used a formalistic language. The widespread use of military terms, slang words and phrases, the removal and displacement of sentence elements from its linguistic style features. In our literary circle we will speak of a variety of literary works that highlight the language of the peasant. In this section we will also discuss the narrative methods of this author. At his literary level, he uses a new and late understanding. Another feature of the peasant's style is the poetic descriptions that accompany the introduction of objects. By this, the writer engages the audience in the story space. At the intellectual level, we will look at the specifics of the peasant in the category of war. The atmosphere of Ahmad Dehqan's stories is extremely patriarchal; this space is a condition of war. The peasant, in a minor commentary, seeks to convey the facts of the war. Also, humorous streaks can be seen in the unpleasant events of the nove</span>در این پژوهش به بررسی سبکشناسانۀ داستان «پرسه در خاک غریبه» از احمد دهقان پرداختهایم. دهقان یکی از نویسندگان پیشگام و مطرح ادبیات دفاع مقدّساست؛ هرچند برخی او را به دلیل تصاویر تند و بعضاً به دور از انصافش در این حوزه نمیگنجانند. بررسی ساختاری و محتوایی داستانهای این نویسنده به ما کمک میکند تا به درک بهتری از آثار او برسیم. ما به روش توصیفیـتحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای، لایههای مختلف این اثر را کاویدهایم. در سطح زبانی به بررسی لایههای آوایی، واژگانی و نحوی داستان «پرسه در خاک غریبه» پرداختهایم. ما معتقدیم احمد دهقان از زبانی فرمگرایانه استفاده کرده است. استفادۀ گسترده از اصطلاحات نظامی، کلمات و عبارات عامیانه، حذف و جابهجایی ارکان جمله و از همه مهمتر استفاده از واژههای نشاندار منفینگر از ویژگیهای سبکی او در سطح زبانی است. از آنجایی که دهقان، روایتی منتقدانه و تاحدودی پلشتانگار از دفاع مقدّس ارائه کرده است، بسیاری از واژهها در داستان او بار منفی پیداکردهاند. او در سطح ادبی از تشبهات نو و دیر فهم استفاده میکند. از دیگر ویژگیهای سبکی دهقان میتوان به توصیفات شاعرانه که همراه با جانبخشی به اشیا است، اشاره کرد. نویسنده با این کار مخاطب را درگیر فضای داستان میکند. در سطح فکری، فضای داستانهای احمد دهقان به شدت مردسالارانه است. این فضا، اقتضای شرایط جنگی است. دهقان با بیانی جزئینگرانه به دنبال بیان کردن حقایق و تلخیهای جنگ است. همچنین، رگههایی از طنز تلخ و نیشدار را با توجه به حوادث ناخوشایند در رمان میتوان دید. او دوست دارد حقایق و تلخیهای جنگ را با چاشنی طنز و طعنه به مخاطب نشان دهد. <br /> <strong> </strong>دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220The Study of the Element of Humor in Adolescent's stories of Holy Defenseبررسی عنصر طنز در داستانهای نوجوان دفاع مقدّس (با تکیه بر دو اثرِ برگزیده از مجموعۀ رمان نوجوان امروز)5578260510.22103/jrl.2010.2605FAاحمدامیری خراسانیدانشگاه شهید باهنر کرمانحکیمهمجاهدیدانشگاه باهنر کرمانJournal Article20200523The Sacred Defense Literature is one of the branches of resistance literature and is affected by the events of the Iran-Iraq war in our contemporary literature. One of its themes is works related to children's and adolescents' literature, written to inform this generation about war and foster values of the Sacred Defense in them. Due to the sensitivity of this age group, quality and tone of the work require more accuracy. One of the best ways of saying the complex issues of war is to put the content in the context of irony. This way can add to the attraction of the matter and acquaint the mind of children with the valuable concepts of war and jihad. Hence, in this paper, we have tried to review humor and its effect on teenagers finding Sacred Defense literature pleasant. For this purpose, the book <em>Hasti and Qaterchiha</em><em>Battalion </em>from the series <em>Today's adolescent novels </em> were selected for the study. The two books were named in the first and second category when polling adolescents, and both of them are about the Sacred Defense and are written in a humoristic style . The main aim of this study is to prove that the element of humor has had a favorable effect on the young audience and has attracted the attention and interest of the young to the war literature. <br /> ادبیات دفاع مقدّس از زیرشاخههای ادبیات مقاومت و متأثّر از رخداد جنگ تحمیلی ایران و عراق در ادبیات معاصر ماست. یکی از موضوعات آن، آثار ادبی مربوط به کودک و نوجوان است که برای آگاهی این نسل از جنگ و پرورش ارزشهای دفاع مقدّس در ایشان، به رشتۀ تحریر درمیآید. به دلیل حساسیت این ردۀ سنّی، کیفیّت و لحن این آثار دقّت بیشتری میطلبد. یکی از بهترین شیوههای بیان مسائل سختِ جنگی، پیچیدن این مطالب در بافتی از طنز است تا از این راه، هم بر جذابیّت موضوع افزوده شود و هم ذهن کودک و نوجوان با مفاهیم ارزشی جنگ و جهاد آشنا گردد؛ از این رو، در این مقاله سعی شدهاست تا با بررسی طنز در داستان نوجوان، اثر آن در استقبال نوجوانان از ادبیات دفاع مقدّس مشخّص شود. برای این منظور، دو کتاب «هستی» و «گردان قاطرچیها» از مجموعۀ «رمان نوجوان امروز» برای انجام پژوهش انتخاب شد. این دو کتاب در نظرسنجی از نوجوانان به ترتیب، در ردۀ اوّل و دوم قرار گرفتند که هر دو با موضوع دفاع مقدّس به شیوۀ طنز نوشته شدهاند. <br /> <br /> دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220Investigating the Minimalist Components of War in 'The Old Man on the Bridge' by Ernest Hemingway and its Comparative Analysis in the Minimal Literature of the Holy Defenseبررسی مؤلّفههای مینیمال جنگ در «پیرمرد بر سر پل» ارنست همینگوی و واکاوی تطبیقی آن درادبیات مینیمال «دفاع مقدّس»79112260610.22103/jrl.2010.2606FAمریمبرزوئیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی،گرایش ادبیات پایداری،دانشگاه حکیم سبزواریمهیارعلوی مقدمعضوهیات علمی دانشگاه حکیم سبزواریمهدیرحیمیاستادیار ادبیات تطبیقی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.Journal Article20200523<strong> </strong> <br />In Contemporary modernism and postmodernism Period, classic fiction cannot remain in its original form without altering its structure and content. Hence, since the late seventies of the twentieth century, fiction in the West has undergone changes in the narrative components and the volume of the stories. The hardships of work, the precipitation and lack of time, led contemporary writers to minimize and even write thirty-second stories. This group of writers diminished the volume of stories by understanding the necessities of time and tended to simplify the expression and use of less complexity and fictional artifacts. This style of story writing, which sought the easiest way in writing, was called "minimalism". Among American writers, Ernest Hemingway is the first writer to write a minimal on war. In Iran, too, the writers have written minimal on the subject of imposed war. In this study, while expressing components of the minimal stories, the analysis of these components in the chosen minimal by Ernest Hemingway, <em>The Old Man on the Bridge</em> and the Comparative Analysis of two examples of minimal on Holy Defense have been addressed. In examining these works, it can be concluded that Ernest Hemingway's <em>The Old Man on the Bridge</em> is a model and a perfect example of the minimal that has many of its components, while in the Holy Defense literature, due to the repetition of the themes, emotions, and slogans, and structural disadvantages, have lessened the fundamentals of this literary genre. <br /> در دوران مدرنیسم و پسامدرنیسم معاصر، ادبیات داستانی کلاسیک نمیتواند به شکل پیشین خود، بدون دگرگونی در درونمایه و ساختار بر جای ماند؛ از این رو، از اواخر دهة هفتاد قرن بیستم، داستاننویسی در غرب دچار تحوّلاتی در روش کاربرد مؤلّفههای داستانی و حجم داستانها شد. انبوهی کارها، شتابزدگی و تنگنای زمان، شماری از داستاننویسان معاصر را به سوی کمینهنویسی و حتی نگارش داستانهای سیثانیهای ره نمود. این گروه از نویسندگان با درک ضرورتهای زمان از حجم داستانها کاستند و به سوی سادگی بیان و کاربرد کمتر پیچیدگیها و آرایههای داستانی گرایش یافتند. این سبک داستاننویسی که به دنبال سادهترین حالت در نوشتن بود، «مینیمالیسم» نام گرفت. از میان نویسندگان آمریکایی، «ارنست همینگوی» نخستین نویسندهای شناخته میشود که با موضوع جنگ، مینیمال نوشتهاست. در ایران هم، چندی است نویسندگان، داستانهای مینیمال با موضوع جنگ تحمیلی نوشتهاند. در این پژوهش، ضمن بیان مؤلّفههای داستانهای مینیمالیستی، به بررسی و تحلیل این مؤلّفهها در داستان مینیمال برگزیدة ارنست همینگوی، «پیرمرد بر سر پل» و واکاوی تطبیقی دو نمونۀ مینیمال ادبیات دفاع مقدّس پرداخته شدهاست. در بررسی این آثار به این نتیجه میتوان دست یافت که «پیرمرد بر سر پل» ارنست همینگوی، مدل و نمونۀ کاملی از داستانهای مینیمالیستی است که بسیاری از مؤلّفههای آن را داراست؛ در حالی که در مینیمالهای منتخب ادبیات دفاع مقدّس، گاهی به سبب تکرار مضامین، احساسیبودن، شعارزدگی و در بعضی موارد ضعف ساختاری، به اصول و مؤلّفههای اساسیاین ژانر ادبی کمتر توجه شدهاست. <br /> <br /> دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220The Role of Debate in Political Protests Expression Contemplating the Literary Texts through the 4-7th Century AHنقش مناظره در بیان اعتراضات سیاسی با تأملی بر متون ادبی قرن 4-7 (ه.ق)113136260710.22103/jrl.2010.2607FAمریمبلوریاستادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانJournal Article20200523If we consider part of resistance literature as a protest to the ruling class, undoubtedly poor and needy people are the most prominent in this respect. By examining literary texts, one thing which is strikingly prominent is the way of protesting, in addition to the courage and dignity of this group. The purpose of this article is to look more closely at the objections raised in the literary texts of the fourth century until the end of the seventh century and a common feature of these political criticisms. By studying poetry and prose texts, common features were seen in most of the works, and the results of the surveys showed that the objecting method of old women, farmers, dervishes, ascetics, and even crazy people, is based on dialogue and debate, of course, an unequal debate that on one side of this is usually a powerful kingdom, and the other is a widow or a dervish one. These debates, which are generally pursued by the king and start with the intention of humiliating is followed up by the second party, who first shows himself unwitting, and are ended in a marvelous way in his favor. The reason for the superiority of these eloquent poor people is having eloquence and rhetoric in their speech, and their words are mostly adorned with verbal and spiritual ornaments. Here are some examples of these debates. <br /> اگر بخشی از ادبیات پایداری را اعتراض به طبقة حاکم بدانیم، بدون شک پابرهنگان و فرودستان در این راه پیشتازند. با بررسی متون ادبی، یک چیز به نحو چشمگیری خودنمایی میکند و آن افزون بر جسارت و شهامت این گروه، شیوة اعتراضات است. در مقالة پیش رو هدف این بود تا با دقت بیشتری به اعتراضاتِ مطرح شده در متون ادبی قرون چهارم تا پایان قرن هفتم هجری پرداخته و ویژگی مشترک این انتقادات سیاسی شناختهشود. با مطالعة اشعار و متون منثور، رگههای مشترکی در بیشتر آثار دیدهشد و نتیجة بررسیها نشان داد شیوة اعتراضی پیرزنان، خارکنان، درویشان، زهاد و حتی دیوانگان بر گفتوگو و مناظره استوار است، و البته مناظراتی در دو کفة نابرابر، که یک طرف آن معمولاً پادشاهی است مقتدر و طرف دیگر بیوهزن یا درویشی یکلا قبا است. این مناظرات که عموماً از جانب پادشاه و با قصد تحقیرآغازشده، به دست طرف دوم که ابتدا خود را بیاعتنا نشان داده، پیگرفته میشود و به شیوة شگفتانگیزی به نفع او پایان میگیرد. علت فرادستی این فرودستانِ حاضر جواب، فصاحت و بلاغتیست که از آن برخوردارند و سخن آنها عمدتاً به زیورهای لفظی و معنوی آراستهاست. در ادامه نمونههایی از این مناظرات به دست دادهایم.<br /> <br /> دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220The Stylistic Analysis of Poetic Titles of Religious Resistance Poetry Movement
) Focusing on Shafiee Kadkani's, Tahereh Safarzadeh's and
Mousavi Garmaroudi's Poems)تحلیل سبک شناختی عناوین شعری جریان شعر مقاومت مذهبی (با تکیه بر اشعار شفیعیکدکنی، طاهره صفّارزاده و موسوی گرمارودی)137174260810.22103/jrl.2010.2608FAمحسنذوالفقاریاستاد دانشگاه اراکمحسنمیرصادقی سالکویهدانشجوی دانشگاه اراکJournal Article20200523After the constitutional revolution, with the acquaintance of Iranian poets with European poems, the titles and names of literary works drew more attention than before, so that the poetic titles in the overall structure of the contemporary poems took a special position and the poetic title was regarded as the abstract of the text. Surveying the poetic titles as a way through the text can reveal the type of the attitude, ideology, and aesthetical tendencies of the poets. In this research, the poetic titles of one of the third movements of the contemporary poems (from the coup to the revolution), which is the era of a variety of voices and stabilizing of contemporary poems (i.e. religious resistance poetic movement) have been investigated. To do so, the titles of all the poem collections of pre-revolution by Shafi Kadkani, Mousavi Garmaroodi and Tahereh Safarzadeh (the most famous poets in this movement) have been studied in three approaches (linguistic, literary and thought) from a stylistic point of view. In linguistic evaluation and analysis, the poetic titles of these poets were classified into four major groups; word formation, compound formation, phrase formation and sentence formation. Then statistical and comparative analysis were done. In literary level, figures of speech used in poetic titles were specified and then studied and analyzed statistically. In the level of thought, classifying the five speculative concepts of poetic titles of these poets was done as individual and romantic, myth and epic, nature elements, political and social and religious beliefs. After that, the statistical tables of these poetic titles for every one of these poets in the above mentioned areas were presented and then the evaluation and analysis of the poetic titles of these poets were dealt with from this point of view and finally we came to this conclusion that the poetic titles of each one of these poets' works have a vertical relationship with the used concepts but there is a difference in the method and the way of selecting the poetic titles in this literary movement from linguistic, literary and thought points of view. These differences finally led to the creation of stylistic features for each one of the poets in this literary movement.
بعد از مشروطه بهواسطة آشنایی شاعران ایرانی با شعر اروپایی، عنوان و نام اثر بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفت؛ به گونهای که عناوین شعری در ساختار کلی شعر معاصر جایگاه ویژهای یافت و عنوان شعر به نوعی، عصارة متن محسوب گردید. بررسی عنوان شعر به مثابة درگاه ورود به متن میتواند نوع نگاه، جهانبینی و گرایشهای زیباشناختی شاعران را نشان دهد. در این پژوهش، عناوین شعریِ یکی از جریانهای دورة سوم شعر معاصر (از کودتا تا انقلاب) که دورة تعدّد صداها و تثبیت شعر معاصر است؛ یعنی جریان شعر مقاومت مذهبی، مورد بررسی قرار گرفتهاست؛ به این منظور، عناوین تمام مجموعهشعرهای قبل از انقلاب محمّدرضا شفیعیکدکنی، طاهره صفّارزاده، علی موسویگرمارودی که از معروفترین شاعران این جریان شعری هستند، در سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری با رویکردی سبکشناختی مورد نقد و تحلیل قرار گرفتهاست. در نقد و تحلیل زبانی، عناوین شعری این شاعران به چهار دستة ساخت واژه، ساخت ترکیبی، ساخت عبارت و ساخت جمله تقسیمبندی شد و سپس به بررسی آماری و مقایسهای پرداخته شد. در سطح ادبی نیز، انواع آرایههای ادبی استفاده شده در عناوین شعری مشخص گردید و از نظر آماری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در سطح فکری نیز، با دستهبندی پنجگانة مفاهیمِ اندیشگانیِ عناوینِ شعری این شاعران به صورتِ فردی و رمانتیک، اسطوره و حماسه، عناصر طبیعت، سیاسی و اجتماعی و باورهای دینی و مذهبی و ارائة جدول آماری از عناوین شعری هر کدام از این شاعران در حوزههای گفتهشده، به نقد و تحلیل عناوین شعری این شاعران از این منظر پرداخته شد و در نهایت، این نتیجه حاصل شد که عناوین شعری هر کدام از این شاعران با مضامین مورد استفاده ارتباطی طولی دارند؛ با این تفاوت که شیوه و نوع گزینش عناوین شعری این جریان ادبی با هم در بعد زبانی، ادبی و فکری تفاوتهایی دارد که این تفاوتها در نهایت، سبب ایجاد شاخصههای سبکی در مورد هر کدام از شاعران این جریان ادبی میگردد.
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220An Investigation of battle and resistance reflections in Nafsat al-Masdurواکاوی نمودهای مبارزه و پایداری در نفثةالمصدور175198260910.22103/jrl.2010.2609FAعنایت اللهشریف پوردانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدصادقبصیریدانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-4585-1162طاهرهافتخاریزبان و ادبیات فارسی.دانشگاه شهید باهنر کرمان0009-0007-3912-7454Journal Article20200523<strong> </strong>
<em>Nafs</em><em>at al-Masdur</em> as a major source of ornate prose in Persian literature is a literary-historical work written about the events happened at the end of Jalaluddin Kharazmshah's kingdom and the beginning of Mongols' attack. There are some aspects of resistance contents in this book. The present study tries to answer the question if we could consider this literary work in the territory of resistance literature through its textual and content analysis. By scrutinizing the text and comparing it with the features of resistance literature, we can find indicators of battle and resistance in both lexical and semantic level. The most distinctive components include the following themes: Patriotism, pity and regret for the foretime, criticizing adverse life conditions and governors' incompetence, objection against inhumanity and the transformation of moral values. By the identification of these traits in both surface and deep structure, Nafsat-al-Masdur could be discussed as a literary text in the domain of resistance literature. This fundamental research is analyzed based on library information.نفثةالمصدور، یکی از منابع مهم در نثر مصنوع و متکلّف ادب فارسی به شمار میآید. در این اثر ادبی- تاریخی که حوادث اواخر سلطنت جلالالدّین خوارزمشاه و اوایل یورش مغولان ذکر شدهاست، بارقههایی از مضامین پایداری مجال بروز و ظهور یافتهاند. در این پژوهش تلاش شدهاست، از طریق بررسی لفظی و محتوایی نفثةالمصدور به این سؤال پاسخ داده شود که آیا میتوان این اثر را از آثار حوزۀ پایداری قلمداد نمود. با تدقیق در متن و تطبیق آن با شاخصههای پایداری، جلوههایی از پایداری و مبارزه مشاهده میشود که هم در لفظ و هم در معنا نمود یافتهاست. شاخصترین مؤلّفهها شامل موارد زیر است: وطندوستی، دریغ و افسوس بر گذشته، انتقاد از روزگار نامساعد، انتقاد از بیبصیرتی حاکمان، اعتراض به نامردمیها و دگرگونی ارزشها. با شناسایی این شاخصهها در ژرفساخت و روساخت، میتوان نفثةالمصدور را یکی از متون حوزۀ پایداری معرّفی کرد. نوع پژوهش در این نوشته، بنیادی است که با روش کتابخانهای گردآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست.
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881112120200220A contrastive study of Idealism in the Two Societies of Iran and the United States in Reza Amirkhani's novels Bioten and Gheydarبررسی تفاوت و تقابل آرمان خواهی در دو جامعة ایران و آمریکا در رمانهای «بیوتن» و «قیدار» از رضا امیرخانی199226261010.22103/jrl.2010.2610FAغلامرضاکافیدانشگاه شیرازاحسانمرادی ده شیخدبیرJournal Article20200523<span>The purpose of this paper is to show the difference between idealist American and Iranian communities, with a reflection of two novels Bioten and Kedar by Reza Amirkhani.</span><br /><span>Idealism is one of the common themes in works of literature. It is clear that idealism is different in different communities depending on culture, religious beliefs and social needs, and when comparing sometimes idealism is different in two different communities. The present paper has examined the difference of the two views in American and Iranian communities according to what has been reflected in two novels Bioten and Kedar by R. Amirkhni, and concluded that among the five components and ideas which their differences have been addressed, social relationships, business and economics reflect the most debate and difference between the two cultures, although the bias and sensitivity in Iranians family and marriage are considered more than other components. Also it had been proven that the basis of reflecting idealism aspects in Iranian community in a clear way is only religion and religious orders, while in American community, science, civilization and law are far more functional than religion.</span><br /><span>It should be noted that the difference between these two communities on idealism components never has been expressed as a statement and standard in novels, but hidden and symbolic and different points are the results of the paper analysis.</span><br /><span>Keywords: Idealism, Utopia, Reza Amirkhani, Bioten, Kedar</span>هدف این مقاله نشاندادن تفاوت و تقابل نگاه آرمانخواهانه در دو جامعة ایرانی و آمریکایی با درنگ در دو رمان «بیوتن» و «قیدار» از رضا امیرخانی است.<br /> آرمانخواهی و تعالیطلبی یکی از مضامین رایج در آثار ادبی است. روشن است که آرمانخواهی در جوامع مختلف بسته به فرهنگ، باورداشتهای دینی و ضرورتهای اجتماعی متفاوت است و در مقام مقایسه، گاه آرمانخواهی در دو جامعة مختلف حالت تقابلی دارد. مقالة حاضر که با روش تحلیل محتوا به شیوۀ کتابخانهای و با مطالعۀ مستقیم و مقابلۀ هر دو متن صورت گرفتهاست، تقابل این دو نظرگاه را در جامعة ایرانی و آمریکایی بر اساس آنچه در دو رمان بیوتن و قیدار از رضا امیرخانی بازتاب داده شدهاست، بررسی کرده و به این نتیجه رسیدهاست که از میان پنج مؤلفه و انگارهای که به بررسی جنبههای تقابلی آن پرداختهایم، روابط اجتماعی و پیشه و اقتصاد، بیشترین تضارب و تفاوت را میان دو فرهنگ نمودار میکند؛ اگرچه تعصّب و حساسیّت در انگارة خانواده و ازدواج، نزد ایرانیان بیش از سایر مؤلفههاست؛ همچنین اثبات شدهاست که مبنای فرانمود جنبههای آرمانخواهی در جامعة ایرانی به طرز روشنی تنها دین و دستورهای دینی است؛ در حالیکه در جامعة آمریکایی علم، مدنیّت و قانون، کارکردی به مراتب بیش از مذهب دارند.<br /> قابل ذکر این است که جنبة تقابلی این دو جامعه در مؤلفههای آرمانخواهی، هرگز به صورت بیانیه و شعارگونه در رمانها ابراز نشدهاست؛ بلکه به صورت پوشیده و نمادگونه طرح شده و دریافت نکتههای تقابلی، حاصل تحلیل مقاله است.