دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881122220200822Reflections of Resistance in the Poems of Amīrī Fīrūzkūhīجلوههای پایداری در سرودههای امیریفیروزکوهی122268110.22103/jrl.2020.2681FAعلیتقویفرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20200914With careful analysis of Persian texts, especially in the contemporary era, one can come to the most brilliant examples of resistance literature, the writers and poets of which, in their own way, have called upon the audience to fight against arrogance, resist the cruelties and help the oppressed. Seyyed Karīm Amīrī Fīrūzkūhī is one of the contemporary traditionalist poets. Part of his poetic themes is in the field of resistance literature. This descriptive and analytical research, which has been done through library methods to complete and accomplish a wide range of researches in contemporary Iranian resistance literature and to analyze and investigate the effects of resistance in Amīrī Fīrūzkūhī’s poems. The poet's poetical works are carefully studied and examples of resistance literature are extracted, categorized and analyzed. With his deep and accurate understanding of the issues of the Islam world and Muslims, he has discussed some of the most important elements of resistance literature such as 'homeland', 'valor and bravery of warriors', 'dignity and rank of martyrs' and 'the world of Islam and jihad of Muslims' in four odes. <br /> با واکاوی دقیق متون فارسی بهویژه در دورة معاصر، میتوان به نمونههای بسیار درخشانی از ادبیات پایداری دست یافت که نویسندگان و شاعران آنها، هر یک به شیوة خاص خود، مخاطب را به استکبارستیزی، پایداری و مقاومت در برابر نارواییها و دستگیری مظلومان فراخواندهاند. سیدکریم امیری فیروزکوهی از زمره شاعران سنتگرای معاصر است که بخشی از مضامین شعری او در مقولة ادبیات پایداری است. در پژوهش توصیفی و تحلیلی حاضر که به روش کتابخانهای و با هدف تکمیل و تتمیم گسترة پژوهشها در ادبیات پایداری معاصر ایران و تحلیل و بررسی جلوههای پایداری در سرودههای امیریفیروزکوهی صورت گرفته است، دیوان شعر این شاعر به دقت مطالعه و نمونههای ادبیات پایداری استخراج، دستهبندی و تحلیل شد. او با درک درست و عمیقی که نسبت به مسائل جهان اسلام و مسلمانان داشت، در چهار قصیده به پارهای از مهمترین مؤلفههای ادب پایداری همچون «وطن»، «رشادت و سلحشوری رزمندگان»، «مقام و منزلت شهیدان» و «جهان اسلام و جهاد مسلمانان» پرداخته است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881122220200822Sadegh Hedayat's anti-Westernism in the story of "The Throne of Abu Nasr" based on Edward Said's Viewpointغربستیزی صادق هدایت در داستان «تخت ابونصر» با تکیه بر دیدگاه ادوراد سعید2350268210.22103/jrl.2020.2682FAروح الهروزبهiran, kerman rafsanjan, vali-e asr university of rafsanjan english departmentJournal Article20200914<span>Sadegh Hedayat's story Takht Abu Nasr is about the presence of the Americans in Iran seeking to explore Iran and find the historical monuments of Iran. This excavation group in the historic province of Fars explores Iran and its culture, customs and traditions. Sadegh Hedayat, through tone, denuemont, and suspense, shows us that the Westerners are plundering Iran. The purpose of this article is Orientalist interpretation of the story of "Abkhaz Abounasr" by Sadiq Hedayat. This paper examines the confrontation between the West and the East baesd on Edward Said's Orientalism. According to Orientalism, the West seeks to recognize other cultures in order to show itself superior to other cultures, especially the culture of the East. The findings of this research show that dominant dualism is prevalent in Abu Nasr's story, and the West considers itself superior to the East. Hedayat resists the presence of Westerners in Iran and depicts the plundering and capture of the material and spiritual wealth of this land by Westerners.</span>داستان «تخت ابونصر» صادق هدایت دربارة حضور امریکاییها در ایران است که به دنبال کاوش در ایران و یافتن آثار تاریخی ایران هستند. این گروه کاوشگر در استان تاریخی فارس به کاوش دربارۀ ایران و فرهنگ، آداب و رسوم ایرانیان میپردازند. صادق هدایت از طریق لحن، کنایه و تعلیق به ما نشان میدهد که غربیان در پی غارت ایران هستند. هدف از این مقاله تفسیر شرقشناسانه از داستان «تخت ابونصر» صادق هدایت است. این مقاله، تقابل غرب و شرق را از دیدگاه شرقشناسی ادوارد سعید بررسی میکند. طبق نظر شرقشناسی غرب هماره به دنبال شناخت از دیگر فرهنگها است تا خود را برتر و دیگر فرهنگها مخصوصا فرهنگ شرق را ابتر نشان دهد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد تفکر و تقابل دوگانه برتر و ابتر در داستان تخت ابونصر حاکم است و غرب هماره خود را برتر و شرق را ابتر در نظر میگیرد. هدایت در برابر حضور غربیان در ایران پایداری میکند و به تاراج رفتن و ضبط ثروتهای مادی و معنوی این سرزمین توسط غربیان را نشان داده است.<br /> <strong> </strong>دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881122220200822Three approaches on war problem within Gheisar Aminpour poemsسه رویکرد به مسألة جنگ در اشعار قیصر امینپور5182268310.22103/jrl.2020.2683FAرضازرین کمردکترای زبان و ادبیات فارسی / دانشگاه مازندرانمحمد مهدیسیاردکترای فلسفه / عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگیJournal Article20200914<span>As an alert and sensitive observer, the artist shows different reactions to the issue of war within different contexts and conditions. These reactions have obvious and fundamental differences during the war or post-war period. Recognizing various contexts and their effects in different conditions is critical in the study of art associated with war.</span><br /><span>Gheisar Aminpour's poems - as one of the most prominent figures of the holy defense literature - are among the best examples of Persian Resistance Literature. His poems were associated with war not only during the battle, but also at the peace time. In art as a model in poetry, there are three approaches to the issue of war; These approaches are named Encouraging pole, Analytic pole, and a transition stage between them. In this article based on the proposed model, the poems of Qeisar Aminpour have been studied with the library research method. The result of the article is that Gheisar Aminpour has always been concerned to the war since the beginning of the Holly war and all three defined approaches to war are present in his poetry; Encouraging and analytical poles are highlighted in Gheisar 's poetry and a brilliant example of the middle stage is also seen in it . Gheisar Aminpour throughout his life has played his poetic duty towards war, depended to contexts and conditions.</span> هنرمند به عنوان ناظری آگاه و حساس، در شرایط و بافتهای گوناگون، واکنشهایی متفاوت نسبت به مسألة جنگ نشان میدهد. این واکنشها در زمان جنگ و پس از آن تفاوتهایی آشکار و بنیادین دارد. شناخت بافتهای گوناگون و تأثیرات آنها در شرایط مختلف از مسائل مهم و قابل تأمل در مطالعة هنر مرتبط با جنگ است.<br /> اشعار قیصر امینپور به عنوان یکی از شاخصترین چهرههای ادبیات دفاع مقدس، از بهترین نمونهها برای مطالعه دربارة ادبیات پایداری در زبان فارسی است. در هنر به عنوان نمونه شعر، سه رویکرد به مسألة جنگ دیده میشود؛ این رویکردها در این مقاله «قطب تشویقی»، «قطب تحلیلی» و مرحلة گذار میان آن دو نامگذاری شدهاند. در این مقاله بر اساس الگوی طرح شده، اشعار قیصر امینپور با روش کتابخانهای مورد مطالعه قرار گرفته است. دستاورد مقاله ناظر بر آن است که قیصر امینپور از دفاع مقدس همواره دلمشغول جنگ بود و هر سه رویکرد تعریف شده نسبت به جنگ در شعر او وجود دارد؛ قطبهای تشویقی و تحلیلی در شعر قیصر پررنگاند و نمونۀ درخشانی از مرحلة میانی نیز در آن مشاهده میشود. قیصر امینپور در تمام عمر، بسته به بافت و شرایط، وظیفة خود را نسبت به جنگ ایفا کرده است.<br /> دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881122220200822Investigating the Correspondence between Those Twenty-Three People and Story Elementsبررسی میزان مطابقت خاطرات کتاب «آن بیست و سه نفر» با عناصر داستان83114268410.22103/jrl.2020.2684FAزهراسید یزدیاستادیار دانشگاه ولیعصر عج رفسنجانبتولافشارکیادانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولیعصر عج رفسنجانJournal Article20200914<span>Diary writing is a literary form of writing in which the author renarrates his/her memories i.e. those scenes or events that unfolded in his life, in which he either had a role or was an observer. With the emergence of Iran-Iraq war, many of Iranian soldiers began to write their own diaries. Those 23 ones is a diary written by Ahmad Yusefzadeh, a captive of Iran-Iraw war. In this book, the author writes his memoirs when he and his companions were captured. This article explores the extent to which the memoirs of this book are consistent with the elements of the story, explaining the common aspects of story and diary writing. The author has come to the conclusion after comparing the memoirs of this book with the elements of the story: The content of this book is about the problems and tortures that are happening to prisoners of war. The viewpoint is single first person, expressed in the author's language. The core of the book is the story of how the twenty-three men were captured and what happened to them. The characters are quite real and are not imaginary. Given that the book expresses memories, the tone of the book is serious.</span>خاطرهنویسی، یکی از انواع ادبی و شکلی از نوشتار است که در آن نویسنده، خاطرات خود را یعنی صحنهها یا وقایعی که در زندگیاش روی داده، در آنها نقش داشته یا بینندة آنها بوده، بازگو میکند. با وقوع جنگ تحمیلی علیه ایران بسیاری از رزمندگان به ثبت خاطرات خود از دوران دفاع مقدس پرداختند. کتاب آن بیست وسه نفر خاطرات خودنوشت احمد یوسفزاده یکی از آزادگان جنگ تحمیلی است. نویسنده در این کتاب خاطرات خود در زمانیکه به همراه همرزمانش به اسارت درآمدهاند را نوشته است. این نوشتارضمن بیان وجوه مشترک داستان و خاطره، به بررسی میزان مطابقت خاطرات این کتاب با عناصر داستان میپردازد. نگارنده پس از تطبیق خاطرات این کتاب با عناصر داستان به این نتایج رسیده است: درونمایة این کتاب بیان مشکلات و شکنجههایی است که برای اسرای جنگی اتفاق میافتد. زاویة دید اول شخص مفرد است که از زبان نویسنده بیان میشود. پیرنگ کتاب حکایت چگونگی اسیر شدن و تشکیل گروه بیست و سه نفره و اتفاقاتی که برای آنها میافتد است. شخصیّتها کاملاً واقعی هستند و ساخته و پرداختة ذهن نویسنده نیستند. لحن کتاب با توجه به اینکه خاطراتش را بیان میکند و موضوع کتاب واقعی است، جدی میباشد.<br /> دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881122220200822A Study of Resistance Poetry Types in Contemporary Iranian Literatureبررسی گونههای شعر پایداری در ادبیات معاصر ایران115146268510.22103/jrl.2020.2685FAنجمهطاهری ماه زمینیدانش آموخته دکتری/ دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمد صادقبصیریاستاد دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20200914Resistance poetry is one of the most important literary trends in 100 years of contemporary Iranian period; and few poets who have not works in this field might be found. This huge number of poets and audience with different beliefs has brought about a lot of discussions in resistance poetry, ranging from the enlightenment, protest, labor poems of the constitutional era to partisan, waiting, protest, labor, poems of the Holy Defense period, after the Holy Defense, poems related to the Intifada and Al-Quds, religious and Ashura poems, etc., in the contemporary era. This paper, thus, intends to investigate the subcategories of resistance poetry in the contemporary period divided based on historical periods (the constitutional period, Pahlavi, and the Islamic Revolution), and then to review their subject in order to offer a comprehensive analysis of this trend in poetry, and to reveal that this literary genre has mostly dominated the poetry of the contemporary period of Iran . <br /><strong> </strong> <br /> <br /> شعر پایداری یکی از مهمترین جریانهای ادبی دورة صد سالة معاصر ایران است و کمتر شاعر و نویسندهای را میتوان یافت که در این زمینه قلم نزده است. همین گستردگی شاعران و مخاطبان با افکار و عقاید مختلف، سبب شده که شعر پایداری مباحث زیادی را دربرگیرد؛ یعنی از اشعار بیداری، اعتراض و کارگری دورة مشروطه گرفته تا اشعار چریکی، انتظار، اشعار اعتراضی، کارگری، اشعار دورة دفاع مقدس، بعد از دفاع مقدس، اشعار مربوط به انتفاضه و قدس، اشعار آیینی و عاشورایی و ... عصر حاضر را دربرمیگیرد؛ از اینرو، مقالة حاضر قصد دارد زیرمجموعههای جریان شعر پایداری را در دورة معاصر به تفکیک دورههای تاریخی (مشروطه، پهلوی و انقلاب اسلامی) مورد بررسی قرار دهد و سپس مضامین هر کدام از آنها را بیان نماید تا بدین صورت تحلیلی جامع در مورد جریان شعر پایداری بهدست دهد و معلوم شود این نوع ادبی وجه غالب جریانهای شعری دورة معاصر ایران را تشکیل میدهد.<br /> دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمانادبیات پایداری2008-6881122220200822An Investigation of Personality Description Functions in the Book "Water Never Dies"بررسی کارکردهای توصیف شخصیّت در کتاب «آب هرگز نمیمیرد»147176268610.22103/jrl.2020.2686FAزهراغریب حسینیعضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجانحمیدجعفریعضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر(عج)رفسنجانمحمدمهدیپورغلامعلیدانشگاه ولی عصر«عج» دانشکده ادبیات و علوم انسانی.مریملری گوئینیدانش آموخته کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ولی عصر(عج)رفسنجانJournal Article20200914Description is the literary essence of memoir. Among various types of description, personality description is an essential element in memoir writing. The memoirist starts characterization while, due to the realist aspect of memoir, he is deprived of a range of imaginative dimensions and ambiguity in storytelling compared to the character description in other works of art and literature. <br />The book <em>Water Never Dies</em> is the story of Hamid Hesam about the presence of Sardar Mirza Mohammad Solgi in the front, who won the first place in the eighth Jalal Al-Ahmad Award. In 2016, due to the accuracy of the descriptive discussions, the Supreme Leader of the Islamic Revolution wrote a epigram on it. <br />The present study intends to investigate the functions of character description in the book <em>Water Never Dies</em>, using in a descriptive-analytical manner. The results show that in expressing personality traits, much attention has been paid to expressing the moral-intrinsic characteristics of warriors. <br />74 cases (23.87%) of functions belong to emotional function, 62 cases of which are related to negative emotions and 12 cases belong to positive emotions. The author has used positive attributes about the spiritual moments and moral characteristics of Iranian warriors, but negative attributes are more about the situations of the imposed war and the injustices of the enemy and the unequal situation of war. Referring to the negative traits of the Iranian forces, the accuracy and correct and meaningful choice of descriptive words indicate a conscious pathology. <br /> توصیف، جوهرةادبی خاطرهنوشته است. از میان گونههای توصیف؛ توصیف شخصیّت، رکن اساسی در خاطرهنویسی محسوب میشود. خاطرهنویس درحالی به شخصیّتپردازی اقدام میکند که به سبب جنبة رئالیستی خاطره از گسترة ابعاد تخیلی، ابهام و ایهامگویی در داستاننویسی نسبت به توصیف شخصیّت در سایر آثار هنری و ادبی محروم است.<br /> کتاب «آب هرگز نمیمیرد» روایت حمید حسام درخصوص دوران حضور سردار میرزا محمد سُلگی در جبهه است که موفق به کسب رتبۀ نخست هشتمین دورۀ جایزۀ جلال آل احمد شده است و در سال 1395 به سبب دقت در مباحث وصفی، رهبر انقلاب اسلامی برآن تقریظ نگاشتند.<br /> پژوهش حاضر قصد دارد کارکردهای توصیف شخصیّت را در کتاب «آب هرگز نمیمیرد» به شیوۀ توصیفی-تحلیلی بررسی نماید. نتایج پژوهش نشان میدهد در بیان ویژگیهای شخصیّت، توجه زیادی به بیان ویژگیهای اخلاقی ـ ذاتی رزمندگان شده است.<br /> 74 مورد [87/23 درصد] کارکردها، متعلق به کارکرد عاطفی است که 62 مورد آن مربوط به عواطف منفی و 12 مورد، متعلق به عواطف مثبت است. نویسنده صفات مثبت را در مورد لحظات معنوی و خصوصیات اخلاقی رزمندگان ایرانی به کار برده است؛ اما صفات منفی بیشتر در مورد موقعیتهای جنگ تحمیلی و بیانصافیهای دشمن و وضعیّت نابرابر جنگی است. اشاره به صفات منفی نیروهای ایرانی، بر دقت و گزینش صحیح و معنادار واژههای وصفی دلالت دارد که از یک آسیبشناسی آگاهانه حکایت مینماید.<br />