نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه پیام نور

چکیده

ادبیّات پایداری از مفاهیمی مانند شهادت، ایثار، جهاد، مقاومت و نظایرآن تشکیل شده‌است که تاکنون از دیدگاه معنی‌شناسی زبان به چگونگی ایجاد این معانی پرداخته نشده‌است. از سوی دیگر، معنی‌شناسی‌شناختی، تاکنون توانسته است مبنای بسیاری از پژوهش‌های زبان ادبیّات قرار گیرد. آمیختگی مفهومی نظریه‌ای در حوزة شناختی است که فوکونیه و ترنر برای معرّفی فضاهای آمیخته مفهومی و نقش آنها در ایجاد معنی و پیوستگی معنایی ارائه کردند و ابزار سودمندی در جهت تبییین نحوة ایجاد معانی ادبیّات پایداری است. پرسش اصلی این پژوهش این است که آمیختگی مفهومی چه نقشی در ایجاد مفهوم شهادت در ادبیّات شعری دارد. این مقاله با بررسی شواهد شعری مربوط به ادبیّات پایداری با مضمون شهادت، نشان می‌دهد که در موارد زیادی شاعر به جای توسل به مفهوم‌سازی‌های دو‌حوزه‌ای، و نگاشت از حوزة مبدأ بر مقصد، به شبکة چند‌حوزه‌ای مفاهیم و ادغام آنها دست می‌زند تا از این رهگذر، فضایی خلق کند که در آن برخی از مفاهیم حوزه‌های دروندادی به روشی معمولاً  نامتعارف با هم انگیخته شوند و فضای مفهومی شهادت را در شعر ایجاد نمایند. نتیجة بحث نشان می‌دهد که در مفهومسازی شعری شهادت، حوزة دروندادی شهادت با حوزه‌های دروندادی پرواز، غروب، رویش و برگریزان تلفیق شده‌است. این چهار فضای دروندادی در ترکیب با فضای شهادت، فضاهای آمیختة غیرممکنی را در عالم واقع می‌سازند و به زندگی پس از مرگ، اعتلا و جاودانگی شهید اشاره می‌کنند. به طور کلی، این تحقیق نشان می‌دهد که می‌توان به کمک نظریة آمیختگی مفهومی به چگونگی ایجاد مفاهیم پیچیده و چند مؤلّفه‌ای حوزه پایداری پی برد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The application of Conceptual Blending Theory in the Conceptualization of Martyrdom in Resistance Poetry

نویسنده [English]

  • ... ...

چکیده [English]

Abstract
Resistance literature is composed of concepts like martyrdom, dedication, Jihad, resistance, and the like, the meaning formation of which has never been analyzed from the semantic aspect of language. In the other hand, cognitive semantics has been used as a framework for many studies of language and literature. Conceptual Blending is a cognitive theory proposed by Fauconnier and Turner to explain blended conceptual areas and their role in the creation of meaning and coherence. It is a useful tool in determining how meanings are created in resistance literature. The main question is what the function of Conceptual Blending is in the creation of the concept of martyrdom in poetry. Several verses belonging to Resistance Literature and conveying the concept of martyrdom have been discussed here. The results show that in many cases, the poets uses multi-area conceptualizations and blends them, instead of using double-area conceptualizations and writing from the source area to the target area, in order to create an area in which some of the concepts of input spaces are raised in an uncommon way, and to create the conceptual area of martyrdom in poem. The findings indicate that in the poetic conceptualization of martyrdom, the input space of martyrdom is has an overlap with the input space of flight, sunset, growth, and falling of leaves. These four input spaces, blended with the space of martyrdom create impossible blended spaces in real world, and refer to life after death, exaltation, and the eternality of martyr. In general, this study shows that by applying the Conceptual Blending theory, the creation of complicated, multi-area, and multi-component concepts of resistance literature can be clarified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive semantics
  • Conceptual Blending
  • Martyrdom
  • Conceptual metaphor
کوچش، زلتَن. (1393). مقدّمه‌ای کاربردی بر استعاره. ترجمه شیرین پورابراهیم. تهران: انتشارات سمت.
Coulson, Seana,(2001). Semantic Leaps: Frame Shifting and Conceptual Blending in Meaning Construction, Cambridge:  Cambridge University Press.
Fauconnier, Gilles and Mark Turner, (1994). » Conceptual Projection and Middle Spaces«.Unpublished Manuscript.
Kovecses,Zoltán. (2010).Metaphor: A Practical Introduction,2nd. ed., New York: Oxford University Press.
Lakoff, George and Mark Johnson.(1980).  Metaphors We Live By, Chicago.:University of Chicago Press.
Lakoff, George and Mark Turner.(1989).More than Cool Reason: a Field Guide to Poetic Metaphor, Chicago: TheUniversity  of Chicago Press.
Quigley, Austin E.. (2004). Theoretical Inquiry: Language, Linguistics, and Literature, New Haven & London: Yale University Press.
Turner, Mark and Gilles Fauconnier. (2000).»Metaphor, Metonymy and Binding«. In Antonio Barcelona, ed., Metaphor and Metonymy at the Crossraods, 133-145. Berlin: Mouton de Gruyter.
Semino, Elena. (2008).Metaphor in Discourse, Cambridge: Cambridge University Press.
http://temenna.blogfa.com/category/115 Retrieved in: 2015-08-09
http://www.moraffah.com Retrieved in: 2015-08-09