Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Shahid Bahonar University of Kerman

2 M.A. in Persian Language and Literature

Abstract

Qeisar Aminpour is an honest poet dealing with the world and society. His poetry is an exact report of the poet’s relations to the society and socio-cultural transitions. He is firmly committed to religious values and believes in the goals of the society. The outstanding features of this poetic language are the use of conversational words, new compounds, objective and concrete words, and simple structure of words and sentences; they have turned into his individual style. Music and musical harmony of words, and the structure of interpretations are other features of his poetic features. Therefore, in order to explain his style, the poet’s linguistic features, his rhetorical figures, and his thoughts are examined simultaneously. Based on a descriptive-analytical method, this study examines Qeisar Aminpour’s poetic features with regard to two books of poems from his third poetic phase, i.e. “All Flowers are Sunflower” and “Syntax of Love”, and investigates his stylistic evolution on four levels, i.e. phonetics, lexical, syntactical, and rhetorical levels. Based on the results, Qeisar Aminpour has had innovations as to words, syntax, and images.
 
 

Keywords

الف. کتاب­ها
1-امین­پور، قیصر. (1388). مجموعة­کامل­ اشعار. تهران: مروارید.
2-بهار، محمّد­تقی. (2536). سبک­شناسی، ج1. چاپ چهارم. تهران: پرستو- امیرکبیر.
3-پورنامداریان، تقی. (1381). سفر در مه. چاپ دوم. تهران: نگاه.
4- ثمره، یدالله. (1386). سبک­شناسی­ زبان. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
5-داد، سیما. (1371). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
6-شفیعی­کدکنی، محمّدرضا. (1370). موسیقی­ شعر. چاپ سوم. تهران: آگاه.
7-شمیسا، سیروس. (1372). کلیات سبک­شناسی . چاپ دوم. تهران: فردوس.
8-غلامرضایی، محمّد. (1377). سبک­شناسی شعر پارسی از رودکی تا شاملو. تهران: جامی.
9-غیاثی، محمّدتقی. ( 1368). درآمدی برسبک­شناسی ­ساختاری. تهران: شعلة اندیشه.
10-­­­­­­­­­­­­­فتوحی، محمود. (1391). سبک­شناسی، نظریه­ها، رویکردها و روش­ها. تهران: سخن.
11-کافی، غلامرضا. (1381). دستی برآتش. شیراز: نوید.
12-مظفّری، علیرضا. (1381). خیل­خیال. ارومیه: دانشگاه ارومیه.
13-وحیدیان کامیار، تقی. (1375). فرهنگ­ نام­آوایی­ فارسی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
14-وردانک، پیتر. (1393). مبانی ­سبک­شناسی. ترجمة محمّد­غفاری. چاپ دوم. تهران: نی.
15-Cuddon,J.A. (1984).Adictionary of Literary Terms.US:penguin Books.                                                                                        
16-Simpson,Paul. (2004).Stylistics.London:routledge.
ب. مقاله‌ها
1 - ستّاری، رضا؛ سیاوش­ دادیار. (1390).  بررسی دگرگونی­های سبکی اشعار امین­پور، فصل­نامة تخصصی بهار ­ادب، سال چهارم، شمارة سوم. پیاپی13. صص125-111.
2-فتوحی، محمود. (1387). سه­صدا، سه­سبک، سه­رنگ در شعر قیصر­امین­پور، فصل­نامة ادب­پژوهی. سال­دوم. شمارة پنجم. صص30-9.
3-کاتانو، جیمز. (1384). سبک­شناسی. ترجمة فرزین قبادی. نامة فرهنگستان. شماره28.