Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Faculty of literature and humanities, Hakim Sabzevari University

2 ...

Abstract

Studying the works of Holy Defense demands a specialized and scientific study from different perspectives. The literary works of this field have a special significance among all other works. On the other hand, the important section of the book, which actually addresses it, is its title. This study tries to analyze the book titles of Sacred Defense literature. The frequency of the words in these titles has been analyze from the content analysis perspective and depicted in charts and tables. Then, the numbers and statistics have been analyzed from the literary perspective, and some strong and weak points in these titles have been offered. Generally, this study shows that the authors of these works had a tendency to use repetitive structures and limited words, which is a seriously harmful in this field. Some suggestions have been offered to improve some problems present in the titles of the books, which will prove to be useful for improvement, if taken into serious account by the Holy Defense authors.

Keywords

1-اسفندیاری، خلیل. (1381). معرّفی، نقد و گزارش: کتاب‌ها دفاع مقدّس ـ باید‌ها و واقعیّت ها. مجلّۀ اندیشۀ انقلاب اسلامی (صص139 ـ149). شماره سوم.
2-اسفندیاری، محمود. (1369). عنوان کتاب و آیین انتخاب آن (بخش اوّل)، مجلّۀ آینۀ پژوهش. ش 2. صص4 - 16.
3-اسفندیاری، محمود. (1369). «عنوان کتاب و آیین انتخاب آن (بخش دوم)»، مجلّۀ آینۀ پژوهش، شمارۀ سوم. صص 4 - 14.
4-برومند، فیروزه. (1384). کتاب‌شناسی دفاع مقدّس، دو جلد. تهران: قدیانی.
5-حسابی، محمود. (1366). «توانایی زبان فارسی»، مجلّه کیهان فرهنگی، شماره 43. صص 50 - 51.
6-درویشانی، علی. (1391). بررسی توصیفی ساختار دستوری کتاب نقض، قم: دارالحدیث.
7-دوکوهکی، شهرام. (1381). «گسترۀ معنایی شمار واژگان در زبان فارسی». مجلّۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. شمارۀ 35. صص 53 - 60.
8-رحماندوست، مجتبی. (1379). «رمان مقاومت، منابع، مضامین و بایدها». مجلّۀ دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه تهران. شمارۀ156. صص465 - 486.
9-رسولی، مهستی و امیرآتشانی، زهرا. (1390). تحلیل محتوا با رویکرد کتاب‌های درسی. تهران: جامع‌شناسان.
10-کزّازی، جلال‌الدّین. (1389). معانی. تهران: مرکز.
11-محمودی، محمدتقی. (1390). «تحلیل محتوای کتاب‌های درسی تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی تحصیلی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروندی». مجلّۀ پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. سال هشتم، دورۀ دوم، شماره 1 و 2 (پیاپی 28 و 29). صص96 تا 108.
12-نوریان، محمّد. (1388). راهنمای علمی تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی. تهران: شورا.