Document Type : Research Paper
Author
Persian Gulf University
Abstract
One of the manifestations of resistance literature is story writing, be it a short story or a novel. Lebanon has always been the target of the Zionist attacks Among Muslim countries, and that is why many writers have expressed the bravery and resistance of the Lebanese against their enemies. One such piece is the book “Anaqid-o-al-Atash” written by Ali Hijazi, a collection of short stories regarding the resistance of the Lebanese. The study of this book is important, as the writer has developed a semiotic language in his real stories when referring to this resistance based on the dominant political and social conditions of his society. This Study seeks to answer the following questions: 1-What are the most important symbols used in the stories of “Anaqid-o-Al-Atash? 2- Why has the writer chosen very specific symbols for the Zionist enemy? In the end, It can be conclude that the writer has employed specific animate and inanimate symbols, such as snake, hyena, Satan, scarecrow, etc., in accordance with each arrogant characteristic of the enemy. Also, the writer has used specific symbols to depict the Lebanese resistance and their love of their homeland. The present study aims at discussing and encoding the symbols of resistance in “Anaqid-o-Al-Atash”, while pointing out the main reflections of resistance literature in the writing of this short story collection.
Keywords
الف. کتابها
-
پورنامداریان، تقی. (1391). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. چ هشتم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
-
حجازی، علی. (2012م). عناقید العطش. بیروت: دارالفارابی.
-
...................... (2003م). القبضة والأرض. چاپ دوم. بیروت: دار الآداب.
-
..................... (2012). خوشههای تشنگی. ترجمه: حسین مهتدی. (1392). تهران: نشر دبیزش.
-
الحسین، قصی. (1972م). الموت والحیاة فی شعر المقاومة. بیروت: دار الرائد العربی.
-
الدلیمی، سلیمان. (2006م). عالم الاحلام تفسیر الرموز و الاشارات. لبنان: دار الکتب العلمیة.
-
ستاری، جلال. (1372). مدخلی بر رمزشناسیِ عرفانی. تهران: نشرِ مرکز.
-
شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1379). فرهنگ نمادها. ترجمه: سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
-
عباس، احسان. (1996م). فن الشعر. بیروت: دار صادر.
-
عمران، سعدی. (2011م). کتّاب معاصرون. بیروت: دارالکاتب العربی.
-
فیروز آبادی، محمد بن یعقوب. (1415ق). القاموس المحیط. بیروت: دار الکتب العلمیة.
-
مبرد، محمد بن یزید. (1987م). الکامل فی اللغة والأدب. تحقیق: تغارید بیضون و نعیم زرزور. چاپ دوم. بیروت: دار الکتب العلمیة.
-
مرتضی زبیدی، محمد بن محمد. (1414ق). تاج العروس. تحقیق: علی شیری. بیروت: دارالفکر.
-
مطرزی، ناصر بن عبدالسید. (1979م). المغرب. تصحیح: محمود فاخوری و عبدالحمید مختار. حلب: مکتبة اسامة بن زید.
-
میرصادقی، جمال و میرصادقی، میمنت. (1373). واژهنامۀ هنر شاعری. تهران: کتاب مهناز.
-
هان، جیمز. (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه: رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
ب. مقالهها
-
روشنفکر، کبری و اسماعیلی، سجاد و زارع برمی، مرتضی. (1389). «درون مایههای مقاومت در شعر جواد جمیل با تأکید بر دفتر شعری (أشیاء حذفتها الرقابة)». نشریّۀ ادبیّات پایداری. دورۀ 2. شمارۀ 3. صص 257-276.
-
سعد قندیل، ابراهیم. (3/4/2004). «من صور المقاومة فی الشعر العربی القدیم». الأسبوع الأدبی. شمارۀ 901. ص6.
-
سیدی، سید حسن و سالم، شیرین. (1390). «جلوههای پایداری در سرودههای فدوی طوقان». نشریّۀ ادبیّات پایداری. دورۀ 3. شمارۀ 5. صص 185-208.
-
عبدالله خلف، جلال. (2011م). «الرمز فی الشعر العربی». مجلۀ دیالی. شمارۀ 52. صص 110-137.
-
معروف، یحیی و باقری، بهنام. (1391). «جایگاه نمادین رنگ در ادبیّات مقاومت». نشریّۀ ادبیّات پایداری. دورۀ 3. شمارۀ 6. صص 477-500.
-