Document Type : Research Paper

Abstract

One of the most prominent meanings of resistance and consistency in Palestine’s poem is symbolism. Under using the symbolic words.To reflect the realities of society and its occupied territories in the light of his symbolic vocabulary poems, poet directs it from single semantic status to the poly semantic ones, thus it causes different readings of texts and reflecting on poetic meaning and concept on addressee.
Moein Bseiso is including poets who have comprehensive scope’s epical thoughts in his lyrics. By artistic use of natural symbols, he has been able to promote the oppression fighting’s culture and plays an important role in oppressed Palestinians’ awakening and endeavoring.
The present article is to analyze the samples of natural symbols in Moein Bseiso’s Epic songs by descriptive- analytical method and then by their semantic implications, he unveils the poet’s initiative rate in symbolizing.
The findings show that natural symbols in his poetry reflects the components of sustainability, anti-colonialism, heroism, hope to bright future and away from oppression for the occupied Palestinian territory.

Keywords

الف.کتاب‌ها
1- قرآن کریم
2- آریانپور، منوچهر و همکاران. (1385). فرهنگ انگلیسی به فارسی. چاپ ششم. تهران: جهان رایانه.
3- أبوالشباب، واصف. (1988). القدیم و الجدید فی الشعر العربی الحدیث. لا.ط. بیروت: دارالنهضةالعربیة.
4- اسماعیل‌پور، ابوالقاسم. (1377). اسطوره، بیان نمادین. تهران: سروش. انتشارات صدا و سیما.
5- اصفهانی، راغب. (1387). مفردات الفاظ قرآن کریم. ترجمۀ حسین خداپرست.چاپ هفتم. قم: دفتر نشر نوید اسلام.
6- الیاده، میرچا. (1372). رساله در تاریخ ادیان. مترجم جلال ستاری. تهران: سروش.
7- بسیسو، معین. (1988). الأعمال الشعریة الکاملة. ط.1. بیروت: دارالعودة.
8- پرهام، سیروس. (1362). رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیّات. چاپ هفتم. تهران: آگاه.
9- پور‌نامداریان، تقی. (1368). رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی. چاپ سوم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
10- جحا، میشال خلیل. (2003). أعلام الشعر العربی الحدیث. ط2. بیروت: دارالعودة.
11- حمودزاده، محمدرضا. (1389). افراسیاب در اسطوره و حماسه زخم عمیق سهراب. چاپ دوم. تهران: قطره.
12- رضوی، سیّد جواد. (1386). قصه‌های قرآن. چاپ دوم. قم: موعود اسلام.
13- زمرّدی، حمیرا. (1388). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطق الطیر چاپ سوم. تهران: زوّار.
14- ستاری، جلال. (1372). مدخلی بر رمز­شناسی عرفانی. چاپ دوم. تهران: نشر مرکز.
15- شوالیه، ژان ژاک و گربران، آلن. (1388). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابۀ فضایلی و علیرضا احمدیان. چاپ اول. تهران: جیحون.4 جلد.
16- صارمی، سهیلا. (1386). مصطلحات عرفانی و مفاهیم برجسته در زبان عطّار. چاپ دوم. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  17- عشری زاید، علی. (1997). استدعاء الشخصیّات التراثیة فی الشعر العربی المعاصر. القاهره: دارالفکر العربی.
18- ملّا ابراهیمی، عزّت (1382). فرهنگ معاصر فلسطین شخصیّت­ها و جنبش‌ها. تهران: مؤسّسۀ مطالعات اندیشه­سازان نو.
19- ­­یونگ، کارل گوستاو. (1988). انسان و سمبولهایش. ترجمۀ محمود سلطانیه. تهران: جامی.
20- واثقی، علی. (1356). مصاحبه با دو شاعر عرب محمود درویش و نزار قبانی. تهران: چاپخش.
ب. مقاله‌ها
1- گودرزی، مصطفی و نگاره حلیمی. (1385). «پژوهشی پیرامون طبیعت در نگاره‌های ایرانی». مجلۀ خیال شرقی. شماره 3، صص 84-91.
 2- مدبّری، محمود و فاطمه جعفری کمانگر. (1383). «نقش‌ها و کارکردهای اساطیر کوه در شاهنامه فردوسی». مجلۀ مطالعات ایرانی مرکز تحقیقات فرهنگی و زبان‌های ایرانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. شماره 5، سال سوم، صص 101-122.
 3- نامورمطلق، بهمن.(1379). «مقابله نمادین باد و کوه نزد مولانا و سنت.