Document Type : Research Paper

Authors

.

Abstract

Parvaneh Nejati is a contemporary poet whose poems are mostly devoted to Holy Defense. She has been successful in creating a new style in her expression by using a simple and emotional language in her poetry. By analyzing these types of her poems, one can see the main features of his poetry. In this regard, this study has investigated her poetry, especially her poems of Holy Defense, in a new and structural way. Also, the three components of cohesion, defamiliarization and the structure of image, which are of important discussions in structuralism, has been the basis of this research. To find the reasons for the beauty and motivation behind her poetry through the structuralist lens, which is the main subject of this study. The results suggest that the usage of the element of emotion and the representation of facts in a way of describing and defamiliarizing have transcended literary standards which have made her poetry prominent. In fact, the simplicity of her literary language is somehow defamiliarization of literary principles and traditions which makes meaning comprehension pleasant for being tangible and emotional. Furthermore, the questions about the main ways of defamiliarization, the structure of images, and the dominant existence of image in her poems have been answered.

Keywords

احمدی، بابک. (1378). ساختار و تأویل متن. چاپ 4. تهران: نشر مرکز.
احمدی، بابک. (1380). حقیقت و زیبایی. چاپ 5. تهران: نشر مرکز.
امامی، نصرالله. (1377). مبانی و روش‌های نقد ادبی. تهران: جامی.
ایگلتون، تری. (1388). پیش‌درآمدی بر نظریة ادبی. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: مرکز.
پرین، لارنس. (1376). دربارۀ شعر. ترجمۀ فاطمه راکعی. چاپ 2. تهران: اطلاعات.
تودوروف، تزوتان. (1382). بوطیقای ساختارگرا. ترجمۀ محمد نبوی. چاپ2. تهران: نشر آگه.
زرین‌کوب. عبدالحسین. (1375). ارسطو و فن شعر. تهران: امیرکبیر.
صفوی، کوروش. (1390). از زبانشناسی به ادبیات1. چاپ 2. تهران: سوره مهر.
علوی‌مقدم، مهیار. (1381). نظریه‌های ادبی معاصر. چاپ 2. تهران: سمت.
عمرانپور، محمدرضا. (1388). «جنبه‌های زیباشناختی هماهنگی در شعر معاصر». نشریۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان. دورۀ جدید. ش25.
غریب، رز. (1378). نقد بر مبنای زیباشناسی و تأثیر آن در نقد عربی. ترجمۀ نجمه رجایی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
موکاروفسکی. (1373). زبان معیار و زبان شعر. ترجمۀ احمد اخوت و محمود نیکبخت. اصفهان: کتاب شعر.
نجاتی، پروانه. (1387). شکستنی‌تر از آنم. گزیدۀ اشعار. نشر تکا.
نجاتی، پروانه. (1389). داغ و دغدغه. شیراز:  انتشارات نوید.
نجاتی، پروانه. (1395). در آشیان چکاوک.مجموعه شعر حماسی. شیراز: نشر رخشید.
وبستر، راجر. (1382). پیش‌درآمدی بر مطالعة نظریة ادبی. ترجمۀ الهه دهنوی. تهران: روزگار.
هوف ، گراهام. (1365 ). گفتاری دربارة نقد. ترجمۀ نسرین پروینی. تهران: امیرکبیر.
Shklovsky, victor.(1980) "art as technique" in David lodge, modern critisicm and teory. London: longman.
Halidan, M, A, K. & Hasan, R(1976). Cohesion in english. London: Longman.