Document Type : Research Paper

Authors

1 Graduate of The Islamic Research Institute for Culture and Thought,

2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

Abstract

In social and cultural studies, jihadist identity is considered a new concept and in the field of international and regional conflicts, it is one of the most used concepts. This identity has found place in literary matters, especially in novels, to the extent that in the last decades, it has been the theme of most Holy Defense novels. The important question is what achievements the culture of jihadist identity has transferred to the audience in this genre. Jihadist identity is one of the most essential needs of an independent society that if realized, attacking that country would be a fruitless effort. Using Ernesto Laclau’s discourse method, the present study seeks to achieve a content analysis of the characteristics of jihadist identity in the two novels ‘The Beheaded Palms’, and ‘The Burned Earth. In this method, the reader is shown a solid link between components such as courage, resistance, sacrifice, and the spirit of martyrdom, which has been inspired by religious beliefs. Such a study, in addition to reflecting the non-wise beliefs of negative characters, can make the audience more familiar with the lifestyle and jihadist culture of the fighters. The findings of this research show that the achievements of the novels have been resistance against the Ba'ath party as our enemy, regaining occupied cities, and the establishment of security and independence of the country, considering the charisma and positive spirit of the character in the story that is against invasion. Therefore, such an identity has prepared the mind of the audience to defend the borders of Islamic Iran.
 

Keywords

قرآن کریم.
نهج‌البلاغه.
آدلر، آلفرد. (1361). روانشناسی فردی. ترجمة حسن زمانی و مهین بهرامی. تهران: انتشارات پیشگام.
تندرو صالح، شاهرخ. (1382). ادبیات جنگ و موج نو. تهران: فرهنگسرای پایداری.
حسن‌بیگی، ابراهیم. (1392). جنگ و رمان‌هایش. تهران: نشر سروش.
حسینی‌‌خامنه‌ای، سیدعلی. (1392). جهاد اقتصادی. چاپ 10. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
حنیف، محمد؛ حنیف، محسن. (1388). کندوکاوی پیرامون ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدّس. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدّس «صریر».
راغب‌اصفهانی، حسین‌بن‌محمد. (1387). مفردات الفاظ قرآن کریم. ترجمة حسین خداپرست.. قم: انتشارات نوید اسلام.
زاهدی، ابراهیم. (1384). نسل باروت. چاپ 2. تهران: نشر صریر.
سرشار، محمدرضا. (1370). نیم‌نگاهی به هشت‌سال قصة جنگ. تهران: حوزة هنری.
فراست، قاسمعلی. (1362). نخل‌های بی‌سر. تهران: امیرکبیر.
کاویانی، محمد. (1391). سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: سبحان.
محمود، احمد. (1380). زمین سوخته. چاپ 4. تهران: انتشارات معین.
مک‌دانل، دایان. (1380). مقدمه­ای بر نظریه­های گفتمان. ترجمة حسین‌علی نوذری. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
میرصادقی، جمال. (1392). عناصر داستان. چاپ 8. تهران: انتشارات سخن.
میرعابدینی، حسن. (1392). تاریخ ادبیات داستانی. تهران: انتشارات سخن.
نجفی، محمدحسن. (1368). جواهرالکلام. چاپ 4. تهران: انتشارات المکتبه الاسلامیه.
نمازی‌‌شاهرودی، علی. (1418). مستدرک سفینه البحار. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
یورگنسن، ماریان؛ فیلیپس، لوئیز. (1395). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمة هادی جلیلی. چاپ 7. تهران: نشر نی.