نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی/ دانشگاه بوعلی سینا

2 دانشجوی دکتری

چکیده

ادبیات مقاومت فلسطین از اواسط دهه‌ی شصت قرن بیستم تا زمان حاضر، بانگ بازگشت به خویشتن را سر می دهد. از این رو آزادسازی قدس و فلسطین و جریان مقاومت برضد اشغالگری، یکی از آرمان ها و ارکان جنبش بیداری اسلامی به شمار می رود. تمیم برغوثی(1977م.) شاعر روشنفکر و سیاستمدار تحصیل کرده و آگاهی است که به دلیل سرودن قصاید بی نظیری چون «فی القدس» و دیگر قصاید، جایگاه ویژه ای را در شعر مقاومت فلسطین به خود اختصاص داده؛ به گونه ای که شاعر «قدس» نامیده شده است. در مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی تلاش گردیده ضمن معرفی این شخصیت و بررسی پایداری ادبی وی در مقابله با رژیم اشغالگر، چگونگی ظهور مؤلفه های مقاومت و بیداری در اشعار او بررسی شود تا جایگاه این شاعر توانمند، در شعر مقاومت فلسطین و القای پایداری و بیداری به جوامع مبارز اسلامی تبیین گردد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برغوثی با توصیف دقیق جزئیات، به کارگیری خیال های جزئی و استفاده از بینامتنی قرآنی و روایی و نیز با مطرح ساختن مواردی چون قدس و گذشته ی آن، معراج رسول اکرم، حدیث شریف کسا و غیره به عنوان عوامل وحدت ساز، مؤلفه های پایداری و بیداری را در شعر خویش ترسیم می نماید، و راه حل مقابله با اشغالگران را اصرار بر تداوم مبارزه و پایداری برمی شمارد تا بدین وسیله بیداری و بصیرت را برای مخاطبان و بویژه مسلمانان مبارز به ارمغان آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Acknowledgment and stability of Palestinian at poems' Tamim Barghousy

نویسندگان [English]

  • sedigheh zoodranj 1
  • zahra kochakiniat 2

چکیده [English]

Resistance Literature was started to return to self-control since 60mid of 20th century to present time. Therefore, the liberation of Palestine and Ghods as well as the resistance stream against occupation is one of the ideals and foundations of Islamic acknowledgment movement. Tamim Barghousy is so thoughtful and conscious poet, also educated politician who reserved his status throughout Palestinian resistance poetry due to composing the brilliant Qsayds as "Fi-al-Ghods" and the other ones that has been called "Ghods" poet. At this paper, addition to introducing him and studying his literary stability against occupying regime, we try to study how to emerge elements of resistance and acknowledgment at his poetry in order to be interpreted the situation of the powerful poet within Palestinian resistance poetry, induction of stability and awaking of Islamic campaigner communities. The results show that Barghousy can draw elements of stability and acknowledgment in his poetries by describing the details deeply, utilizing the partial imaginations, using of intertextual Qurainc and narrative and by proposing the items such as Ghods and its background, honorable Hadith Kasa as solidarity factors. He, also, introduces continuing the struggle and stability as the solution against occupiers so as to bring the awaking and knowledge for his audiences, especially combatant Muslims.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tamim Barghousy
  • Resistance literature
  • acknowledgment
  • Palestinian resistance poetry
  • Ghods
  1. الف. کتاب­ها

    1. قرآن کریم.

    2. آذرشب، محمد علی. (1392). شعر الصحوة الإسلامیة. طهران: الثورة الإسلامیة.

    3. شفیعی‌‌کدکنی، محمدرضا. (1380). شعر معاصر عرب. چاپ دوم. تهران: انتشارات سخن.

    4. عطوات، محمد عبدالله. (1998م). الاتجاهات الوطنیة فی الشعر الفلسطینی المعاصر من 1918 إلی 1967. بیروت: دارالآفاق الجدیدة.

    5. عیس­نیا، رضا. (1386). انقلاب و مقاومت در سیرۀ امام خمینی. تهران: عروج.

    6. کنفانی، غّسان. (1966م). أدب المقاومة فی فلسطین المحتلة. بیروت: دارالطلیعة.

    7. الکیالی، عبدالرّحمن. (1975). الشعرالفلسطینی فی نکبة فلسطین. بیروت: المؤسسه العربیّة للدراسات.

       

    ب. مقالات

    9. امیری‌خراسانی، احمد. (1393). «ادبیّات پایداری؛ تعاریف و حدود». نشریۀ ادبیّات پایداری. سال ششم، شمارۀ دهم، صص 24-41.

     10. امیری‌خراسانی، احمد وآخشن، قدرت. (1391). «اسوه­های مذهبی در شعر دفاع مقدّس». نشریۀ ­ادبیّات پایداری، سال چهارم، شمارۀ 7، صص 30-58.   

    12. دهمرده، حیدرعلی وکشاورزی، کبری. (1393). «دینداری، برجسته­ترین جلوه­ی پایداری در جریان­های انقلابی ایران با تکیّه بر نهضت مشروطه، دورۀ پهلوی و دفاع مقدّس». نشریۀ­ادبیّات پایداری، سال ششم، شمارۀ­10، صص146-163.

    13. غوادرة، فیصل حسین طحمیر. (لاتا). «صورة القدس فی شعر تمیم البرغوثی دیوانه: فی القدس أنموجا». مجلة جامعة القدس المفتوحة للابحاث و الدراسات.

    14. غیبی، عبدالاحد و قائمی، مرتضی و همکاران. (1393). «هویّت اسلامی- عربی و استکبارستیزی در اشعار فاروق جویده و نقش او در بیداری اسلامی». نشریۀ ادبیّات پایداری کرمان، سال ششم، شمارۀ 11، صص310-332.

    15. قادری، فاطمه. (1389). «مفدی زکریا و شعر مقاومت الجزایر». نشریۀ ­ادبیّات پایداری کرمان، سال اول، شمارۀ 2، صص240-260.

    16. مجیدی، حسن. (1390). «ادبیّات مقاومت و فلسفه پیدایش مقاومت در کشورهای اسلامی تحت اشغال؛ فلسطین وعراق به عنوان نمونه». نشریۀ ادبیّات پایداری کرمان، سال سوم، شمارۀ ­6، صص 428- 411.

    17. ملاّ ابراهیمی، عزّت. (1387). «تجلّی مضامین دینی در شعرمعاصر فلسطین». مجلۀ­ پژوهش دینی، شمارۀ 16، صص24-38.

    18. اکرمی، میرجلیل و عابدی، محمّد رضا. (1388). «تقابل فضای امید و ناامیدی، شور زندگی و مرگ اندیشی و خوش بینی و بد بینی در شعر معناگرای مقاومت و شعر مادّی گرای معاصر». نامه پایداری: مقالات دومین کنگرۀ ادبیّات پایداری، کرمان/ 87، صص 60-37.

    ج. منابع اینترنتی

    19. أدب: الموسوعة العالمیة للشعر العربی (ینایر2009م).

    http: //www.adab.com/modules.php?name=Sh3er&doWhat=ssd&shid=513

    20. الاتحاد الاشتراکی: تمیم البرغوثی،(مای 2009م)، العدد 9163.

    http: //www.alittihad.press.ma

    21. الأخبار: تمیم البرغوثی ومصطفى سعید: بُردة الازمنةالعربیّة المعاصرة، (27حزیران، 2012 م)، العدد2300                      http: //www.al-akhbar.com/taxonomy/term/4693                         

    22. البرغوثی، تمیم (2012-2011م)، دیوان فی القدس، مکتبة الکتب.

    http: //www.alkottob.com/kotob/BookRead.aspx?id=6587

    23. مجلة الوعی العربی، (1434م)، الأشعار الوطنیةلتمیم البرغوثی.

     http: //elw3yalarabi.org/modules.php?name=News&file=article&sid=13459