نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد رشته پژوهشهنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 مدرس گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان
چکیده
تجلّی انقلاب اسلامی، تحولاتی را در هنر و فرهنگ بههمراه داشت. این تحولات زمینۀ ظهور نمادها و نشانههای خاص با روابط ساختاری متفاوت در آثار هنری بودهاست. پوسترهای جشنواره هنر مقاومت، یکی از عرصههای شکلگیری نمادها و نشانههای متاثّر از انقلاباسلامی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختاری محورهای جانشینی و همنشینی نشانهها و نیز انواع روابط وابسته به آنها در برخیاز پوسترهای جشنوارۀ هنر مقاومت است. پژوهشحاضر با این پرسش آغاز شده است که روابط نشانههای دیداری و نوشتاری در پوسترهای مقاومت برمبنای محورهای جانشینی و همنشینی چگونه قابل تحلیل است؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و شیوۀگردآوری اطلاعات، کتابخانهای و اسنادی از طریق یادداشتبرداری و تصویرخوانی است. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است. نوع تحقیق از نظر هدف، بنیادی است. نتایج تحقیق نشان میدهد، عناصر بصری در برخی پوسترهای جشنوارۀ هنر مقاومت، مانند نوع نوشتار، رنگ متن، زمینه و المانهای دیگر از منظر نشانهشناختی،گویای بیداری اسلامی است. فرمها و نقشمایهها با توجه به محورهای جانشینی در روابط متضاد، قیاسی و تطبیقی مشاهده میشود و در محورهای همنشینی، روابط متوالی، مکانی و مفهومی بیننشانهها، ارتباط معناداری برای رسیدن به آگاهی پدیدآورده است. در این آثار نظام همنشینی، ترکیب افزایشی عناصر را در پی دارد و در محور جانشینی، حذفِ برخی نشانهها، بهتاکید بر نشانۀ حاضر منتهی میشود و ازطریق رابطۀ غیابی، معنای نهایی نشانهها تفسیر می گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Semiotic Analysis of the Collection of Resistance Art Festival Posters Based on the Two Axes of Paradigmatic and Syntagmatic Signs
نویسندگان [English]
- Amirhossein Pormehr Yabandeh 1
- hossein abeddoost 2
- ziba kazempoor 3
1 Master's degree of Art Research, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Assistant Professor, Department of Graphics, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Lecturer of Art Research Department, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan
چکیده [English]
Introduction
Posters of the Art of Resistance Festival are one of the fields of formation of symbols and signs affected by the Islamic Revolution. The juxtaposition of the two factors, "image" and "text", is important in the design of these announcements. Symbolic relations appear in the design of the mentioned announcements in two ways: the axis of paradigmatic and the axis of syntagmatic. In the axis of paradigmatic, one element replaces another element. In the axis of syntagmatic, two or more elements are placed next to each other these relationships in some posters implicitly and in others explicitly convey the desired concept to the audience. In this research, the structural relations of signs in the posters of the resistance art festival will be identified.
Emamifar, Sajoudi, and Khazaei (2010) in an article entitled "Semiological examination of announcements from the emergence of the Islamic Revolution of Iran until 2001" investigated how meaning is produced in the design of posters from the Islamic Revolution of Iran until 2001. In an article entitled "The Art of the Islamic Revolution", Rahnavard (2000) investigated and analyzed the Islamic Revolution of Iran in 1979 and its influence and expression on the culture and art of Iran. Talebi (2017) in his article entitled "Reflection of Islamic components and values in the art of resistance" examined the posters of the first decade of the Islamic Revolution of Iran.
This research aims to investigate the paradigmatic and syntagmatic axes of signs structurally and the types of relationships related to them in some posters of the resistance art festival, as well as analyzing the explicit and implicit meanings of visual and written signs in them. Accordingly the two following questions will be investigated:
Based on what relationships do visual and written signs in the posters of the resistance art festival form the meaning transfer process?
What roles do these relationships play in the meaning of the poster?
Methodology
The research method is descriptive-analytical. Collection of library and documentary information was through note-taking and image reading. Data analysis is qualitative. Statistical population is a collection of posters from the 5th Resistance Art Festival that was held in 2018. The sampling method is selective.
Discussion
The semiotic relationships in the resistance posters can be classified into two axes syntagmatic and paradigmatic signs. In the analysis based on the paradigmatic axis, relationships are based on 3 factors, which are: contrasting relationships, analogical relationships, and comparative relationships.
Conclusion
The poster "We come from the grandson of Abel of the Sun, who stand against the Cain of Darkness", is placed in the category of contrasting relationships. This relationship means the difference between the elements in the work in terms of position, orientation, and attraction of the elements to each other. This poster conveys to the audience the concept of good and evil in the confrontation between Iran and its enemies. The poster "I am a revolutionary" belongs to the category of analogical relations. Analogical relations compare the relationship between the elements in the text or narrate the artwork that in this announcement, due to the replacement of the fisted hands form on parts of the letters, an analogical connection arises in the mind. In the poster "The ax was from our family, we didn't know", comparative relations are strengthened due to the relations of paradigmatic of the ax instead of one of the branches of the tree and also the existence of conflict between the two. In the analysis based on the syntagmatic axis, relationships are divided into three categories: spatial relationships, sequential relationships, and conceptual relationships. The "Happy the 40th Spring of the Revolution" poster is placed in the axis of syntagmatic signs due to the juxtaposition of visual elements, and due to the placement of different components and elements in the image, it is placed in the category of spatial relations in the axis of spatial syntagmatic of signs, because spatial relationships mean the placement of the components and elements of the work in different axes of the image. The "Unity is the Code of Victory" poster is also placed in the axis of syntagmatic due to the juxtaposition of different components of the image in the poster, and according to the definition of sequential relationships, due to the placement of elements based on the alternation of the theme of the work and the creation of meaningful relationships with each other, it is in the category of sequential relationships. The poster "Iranian lion spills the blood of every hyena of disbelief", due to the juxtaposition of two images of lion and hyena, as well as the way the elements are placed and their proximity and the type of reading, is placed in the category of conceptual relations in the axis of syntagmatic of signs; conceptual relationships mean the reading of images and elements in them as well as the type of their relationship with each other. In all the works, when a visual sign metaphorically expresses the concept of revolution and Iran, understanding the meaning of the sign occurs on the axis of paradigmatic.
کلیدواژهها [English]
- Poster
- Resistance Art Festival
- Paradigmatic relationship
- Syntagmatic relationship
1. احمدی، بابک. ( 1399). از نشانههای تصویری تا متن، به سوی نشانهشناسی ارتباط دیداری. تهران: مرکز.
- استخریان حقیقی، امیررضا و احسنت، ستاره. (1398). «تقابل روابط محورهای همنشینی و جانشینی و دگرگونی آن در نسبت با نقش رسانهای شاهنامهنگاری مکتب نگارگری شیراز»، کیمیای هنر. دوره 8، شمارۀ33، صص20-7.
- اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: آگاه.
- امامیفر، سید نظامالدین و سجودی، فرزان و خزایی، محمد. ( 1389). «بررسی نشانهشناختی اعلان از ظهور انقلاب اسلامی ایران تا 1380». نگره. شماره 16، صص. 97-73.
- امبروز، گوین و هریس، پل.( 1396). اصول پایه طراحی گرافیک. تهران: نظر.
- چندلر، دانیل. (1397). مبانی نشانهشناسی. ترجمه مهدی پارسا.تهران: سوره مهر.
- ذکرگو، امیرحسین. (1396). رمزشناسی حالات دست و بدن. تهران: فرهنگستان هنر.
- رهنورد، زهرا. (1379). «هنر انقلاب اسلامی». مطالعات هنرهای تجسمی. شماره9، صص 121-110.
- سجودی، فرزان. (1398). نشانهشناسی کاربردی. تهران: علم.
- سوسور، فردیناندو و ریدلینگر، آلبرو و همکاران. (1378). درسهایی از زبانشناسی همگانی. ترجمه نازیلا خلخالی. تهران: پژوهش فروزان روز.
- شفرد، راونا و راپرت. ( 1395). 1000 نماد. ترجمه آزاده بیداربخت و نسترن لواسانی. تهران: نی.
- شعیری، حمیدرضا. (1397). نشانه-معناشناسی دیداری. تهران: سخن.
- شمیسا، سیروس. (1383). نگاهی تازه به بدیع. تهران: فردوس.
- صفوی، کوروش. (1383). از زبانشناسی به ادبیات. تهران: انتشارات سورۀ مهر.
- طالبی، حسن. (1396). «بازتاب مؤلفهها و ارزشهای اسلامی در هنر مقاومت (با تأکید بر پوسترهای گرافیکی دهه اول انقلاب) ». همایش ملی ادبیات مقاومت، دوره1، ص 2002-1989.
- عالمی، حمید و مولویوردنجانی، عیسی. (1396). «تاریخ هنر پوستر در دهه نخست انقلاب اسلامی ایران، مطالعات انقلاب اسلامی. سال چهارم، 51، ص 140-117.
- کوپر، جی. سی. (1398). فرهنگ نمادهای آیینی. ترجمه رقیه بهزادی. تهران: علمی.
- لیدول، ویلیام و هولدن، کریتینا و همکاران. (1392). قواعد فراگیر طراحی. ترجمه راضیه مهدیه، نازیلا محمد قلیزاده ، مهسا حقیپناه و راییکا خورشیدیان. تهران: فرهنگسرای میردشتی.
- میتفورد، میراندابوروس. (1398). دایرهالمعارف مصور نمادها و نشانهها. ترجمه معصومه انصاری و دکتر حبیب بشیرپور. تهران: سایان.
- وطنی شهمیرزادی، امین. (1392). «مطالعة نشانههای تصویری در اعلانهای دوران انقلاب اسلامی ایران » (1357 تا 1359)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد.
- یزدانی، علیرضا. (1396). درآمدی بر نشانهشناسی گرافیک معاصر ایران. تهران: نظر.
21- Chandler, Daniel.(2017).Semiotics,The Basics (Third Edition). New York: Routledge,Taylor & Francis Group.
22- Crystal, David.)1992(.An Encyclopedia Dictionary of Language and Languages,Oxford:
Blackwell.23- Culler, Jonathan.(1981). The Pursuit of Signs. London: Routledge.
24- Gignoux, Anne Claire.(2005).Initiation a lintertextualite. Paris:Ellipses.
25- Hawkes,Terence.1972) . (Metaphor. London: Mothuen & Ltd.
26- Harrison, Claire. (2003). Visual Social Semiotics: Understanding How Still Images make(1990). Reading Images. Geelong, Australia: DeakinUniversity Press.
27- Jenny, Laurent. (1982). The Strategy of Form. French Literary Theory Today. Ed. Tzvetan
28- Kress, Gunther & Van Leeuwen, Theo. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
29- Kostlenick, charles, & Hassett, Michael. (2003). Shaping Information: The rhetoic of visual conventions. Carbondale. IL: Southern Illinois University Press.
29- Metz, C. (1982).The Imaginary Signifier:Psychoanalysis and the Cinema. Trans. CeliaBritton, Annwyl Williams, Ben Brewster and Alfred Guzzetti, Bloomington, Indiana:
University Press.30- Nöth, W. (1990). Handbook of Semiotics Advances in Semiotics. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
31- Rivkin, Julie and Ryan, Michael. (Editotrs).(1998). Literary Theory: An Antholog. Blackwell Publishers Inc.
32- Salen, K. (2001). Surrogate Multiplicities: Typography in the Age of Invisibility. Visible Language,Volume 35, Number 2, 132–153.
33- Saussure, F. (1983).Course in General Linguistics.Trans. Roy Harris. Duckworth: London
34- Saussure.F.(1972).de Saussure Course in General Linguistics (Cours de linguistic géneralé) Translated and Annotated by Roy Harris. UK: Duckworth
35- Serafini, Frank & Clausen ,Jennifer& Loufulton,Mary. (2012). «Typography as Semiotic Resource ». Journal of Visual Literacy,Volume 31, Number 2 , Teachers College ,Arizona State University,1-16
36- Torop, Peter.(2002). Introduction: Re – reading of Cultural Semiotics. Sign Systems Studies, Vol. 30, pp. 395- 404.
37- Ullmann,Stephen(1962).Semantics: An Introduction to the Science of Meaning. California: Barnes & Noble.
38- Van Leeuwen, Theo. (2006). « Towards a Semiotics of Typography». Information Design Journal, Volume 14 , Number 2, PP.139–155.
Websites
39- URL1:https://rasekhoon.net/photogallery/show/1412366/