نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموختۀ مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان

10.22103/jrl.2024.22625.2925

چکیده

یکی از مهم‌ترین انگاره‌های نقد تطبیقی، نظریۀ تأثیر و تأثر است. این نظریه می‌تواند اولین پل ارتباطی میان نقد تطبیقی و نظریۀ دریافت باشد؛ بدین معنی که هر متن ادبی ابتدا باید دریافت شود تا بتواند تأثیر خود را بر جای بگذارد و سپس واکنش خواننده را برانگیزد. نظریۀ دریافت که ابتدا در آثار و آرای ولفگانگ آیزر بسط یافت، خیلی زود توانست در حوزه‌های گوناگون نقد خواننده‌محور از جمله نقد تطبییقی مورد توجه نقادان و صاحب‌نظران قرار گیرد. در این جستار هفت ‌مقالۀ منتشرشده در نشریات علمی-پژوهشی که به بررسی تطبیقی شعرهای پایداری پرداخته بودند، به مثابۀ هفت خوانش انتقادی انتخاب و ویژگی‌های خوانش بر اساس نظریۀ زیبایی‌شناسی دریافت ولفگانگ آیزر بررسی و تحلیل شد. اساس انتخاب مقاله‌ها توجه به تفاوت‌ و تنوع سبک سرایش در شاعران پارسی‌گوی -علیرغم وحدت در ساحت مضامین- از یک‌سو و انطباق نسلی شاعران دو طرف تطبیق از سوی دیگر است؛ ضمن اینکه پژوهش‌های منتخب، می‌بایست پتانسیل خوانش آیزری را نیز داشته باشند. اطلاعات لازم برای سنجش نمونه‌ها به شیوۀ کتابخانه‌ای و بررسی مستقیم متون، حاصل شده است. مهم‌ترین یافته‌های برآمده از این پژوهش نشان می‌دهد که غالب این هم‌سنجشی‌ها در بستر مؤلفه‌های مفهومی بر مبنای گشتالت‌گرایی شکل گرفته‌اند و بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد که پژوهشگری بر آن باشد تا این شعرها را از منظر نقدهای مبتنی بر نظریه‌های ادبی روشمند در ترازوی سنجش تطبیقی قرار دهد. سفیدخوانی و استفاده از شکاف‌های متن برای تولید معناهای تازه و تفسیرهای ایجابی یکی دیگر از شگردهایی است که در این خوانش‌های انتقادی مورد استفاده قرار گرفته است.­­

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Interpretive Analysis of Comparative Readings of Resistance Poetry based on the Aesthetic Theory of Wolfgang Iser

نویسنده [English]

  • Ismail mohamadpour

PhD in Persian Language and Literature from Guilan University, Rasht, Iran.

چکیده [English]

One of the most important concepts of comparative criticism is the theory of influence. This theory can be the first bridge between comparative criticism and reception theory; this means that every literary text must first be received so that it can leave its impact and then provoke the reader's reaction. The theory of perception, which was first developed in the works and opinions of Wolfgang Iser, soon gained the attention of critics and experts in various fields of reader-oriented criticism, including adaptive criticism. In this study, based on the aesthetic theory of reception by Wolfgang Iser, seven articles published in peer-reviewed publications, and dealing with the comparative analysis of poems from resistance literature, are examined and analyzed as seven critical readings. The basis for the selection of articles is to pay attention to the difference and diversity of writing style in Persian-speaking poets - despite the unity in the field of themes - on the one hand, and the generational adaptation of the poets on both sides of the adaptation, on the other hand; besides, the selected researches should also have the potential of being read according to Iser’s theory. The necessary information for measuring the samples has been obtained through library method and direct review of the texts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resistance Poetry
  • Aesthetics of Reception
  • Comparative Criticism
  • Wolfgang Iser
1-آشوری و همکاران. (1395). کشف معانی در متن از نظریۀ معنی‌المعنی تا عدم قطعیت معنا، مجلۀ زبان و ادبیات عربی، (15): 31-50.
2-آیزر، ولفگانگ (1385). رویکردی پدیدارشناسانه به فرایند خواندن، ترجمۀ کیوان باجغلی، مجلۀ مهراوه، (5،6،7): 21-54.
3-آیزر، ولفگانگ، صافاریان، روبرت. (1372). فرآیند خواندن: نگرش پدیدارشناختی، کیهان فرهنگی، شماره 101.
4-ابوالقاسمی، محمدرضا. (1395). هستی‌شناسی موسیقی و اثر ادبی از دیدگاه رومن اینگاردن، ماهنامۀ «حکمت و فلسفه»، 12 (4): 7-22.
5-اصغری، محمد. (1395). بررسی تطبیقی و سبک‌شناسانۀ جلوه‌های پایداری در شعر نزار قبانی و نصرالله مردانی، کاوش‌نامۀ ادبیات تطبیقی، 6(24): 23-44.
6- برکت، بهزاد. (1393). کنش خواندن و انسان‌شناسی ادبیات: تصویری از اندیشۀ ولفگانگ آیزر، جستارهای ادبی، 48(184): 51-71.
7- بی‌نیاز، فتح‌الله. (1383). ادبیات: قصری در تاروپود تنهایی، تهران: نشر قصیده‌سرا.
8- بی‌نیاز، فتح‌الله. (1392). درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی؛ با اشاره‌ای موجز به آسیب‌شناسی رمان و داستان کوتاه در ایران، تهران: نشر افراز.
9- چایلدز، پتر. (1382). مدرنیسم، ترجمۀ رضا رضایی، تهران: نشر ماهی.
10- حبیب، م. ا. ریفی. (1396). نقد ادبی مدرن و نظریه، ترجمۀ سهراب طاووسی، نشر نگاه معاصر: تهران.
11- حسنوند، صحبت‌اله. (1394). بررسی تطبیقی جلوه‌های پایداری در شعر فرخی یزدی و عبدالرحمن یوسف، کاوش‌نامۀ ادبیات تطبیقی، 5(18): 71-97.
12- رستمی، فرشته. (1389). زیبایی‌شناسی دریافت در دل فولاد، پژوهش‌های ادبی، 19(30): 49-70.
13- رضازاده، طاهر. (1387). کاربرد نظریة گشتالت در هنر و طراحی، آینة خیال، (9): 31 - 37.
14- سیاوشی، صابره و شکاری میر، مولا. (1394). بررسی سنجشی نمادهای پایداری در شعر فدوی طوقان و قیصر امین‌پور، کاوش‌نامۀ ادبیات تطبیقی، 5(19): 143-167.
15- شاپوریان، رضا. (1386). اصول کلی روان‌شناسی گشتالت، تهران: انتشارات رشد.
16- شفیع‌نیا و همکاران. (1397). پایان قطعیت‌ها: بوطیقای عدم قطعیت در رمان پست مدرن «پستی»،  فصلنامۀ پژوهش‌های ادبی، 15(61): 75-106.
17- شکرشکن، حسین و همکاران. (1382). مکتب‌های روان‌شناسی و نقد آن، جلد دوم، تهـران: انتـشارات سمت.
18- شمس‌آبادی، حسین و کارآمد، راضیه. (1395). تحلیل تطبیقی درون‌مایه‌های ادبیات پایداری در اشعار سلمان هراتی و بدرشاکر السیّاب، دو فصلنامۀ مطالعات تطبیقی فارسی-عربی، 1(2):  67-86.
19- شوورل، ایو. (1386). ادبیات تطبیقی. ترجمة طهمورث ساجدی. تهران: امیرکبیر.
20- شیلینگ، لوئیس. (1391). نظریه‌های مشاوره، ترجمۀ سید خدیجه آرین، چاپ دهم، تهران: اطلاعات.
21- صالح‌بک، مجید و نظری منظم، هادی. (1387). ادبیات تطبیقی در ایران: پیدایش و چالش‌ها، فصلنامه زبان و ادب پارسی، 12(38): 9-28.
22- صفوی، کورش. (1400). آشنایی با نظریه‌های نقد ادبی، چاپ دوم، انتشارات علمی: تهران.
23- غیبی، عبدالاحد و احمری، فرزانه. (1394). بررسی تطبیقی مفاهیم مقاومت و پایداری در اشعار فدوی طوقان و طاهره صفارزاده، نشریۀ ادبیات پایداری، 7(13): 227-247.
24- فاطمی، فریماه و موسوی‌لر، اشرف‌السادات. (1400). زیبایی‌شناسی دریافت در هنر چیدمان تعاملی؛ خوانشی بر اساس نظریة ولفگانگ آیزر، فصلنامۀ علمی کیمیای هنر، 10(39): 23-35.
25- کارآمد، راضیه و همکاران. (1398). مضامین مشترک پایداری در سروده‌های سلمان هراتی و ابراهیم المقادمه، فصلنامۀ علمی‌ترویجی مطالعات بیداری اسلامی، 8(15): 7-30.
26- کریم‌پور، نسرین و غیوری، معصومه. (1398). پدیدارشناسی راوی و خواننده در داستان نوجوان، پژوهش‌نامۀ ادبیات معاصر ایران، 1(2): 1-32.
27- گرین، کیت و لبیهان، جیل. (1383). درس‌نامۀ نظریه و نقد ادبی، ترجمۀ گروه مترجمان، تهران: نشر روزنگار.
28- مالووی، لورا. (1377). اصل عدم قطعیت کیارستمی، ترجمۀ شاپور عظیمی، مجلۀ فارابی، 7(4): 10-17.
29- محمودی خیرالله و معصومه، بخشی‌زاده. (1395). ارتباط شهود انوار رنگی و گذر از اعتبار وجودی در مکتب کبرویه، مجله مطالعات عرفانی، (23): 151-178.
30- معروف، یحیی و صالحی، پیمان. (1391). بررسی تطبیقی رنگهای سرخ و سبز در تصویرپردازی اشعار گرمارودی و محمود درویش، کاوش‌نامة ادبیات تطبیقی، 2(7): 117-130.
31- میرزاحسین، فهیمه و عظیم‌پور، پوپک. (1394). خوانش عروسک‌های نمایشی بر اساس نظریۀ زیبایی‌شناسی دریافت آیزر، دو فصلنامۀ علمی پژوهشی دانشگاه هنر (نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی)، (10): 21-32.
32- میزباک، هنریک و استاوت سکستون، ویرجینیا. (1376). تاریخچه و مکاتب روان‌شناسی، ترجمۀ احمد رضوانی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
33- نیکوبخت ناصر و قاسم زاده، سیدعلی (1387). سمبولیسم نور و رنگ در عرفان ایرانی اسلامی، مجله مطالعات عرفانی، 4(8): 183-222.
34- هارلند، ریچارد. (1397). درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاطون تا بارت، ترجمۀ علی معصومی و دیگران، تهران: نشر چشمه.
35- هایزنبرگ، ورنر. (1368). جزء و کل، ترجمۀ حسین معصومی همدانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.