نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی رشته زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد

2 عضو هیئت علمی دانشگاه یزد

3 گروه ادبیات عربی، دانشکده زبان دانشگاه یزد، یزد

4 استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد

10.22103/jrl.2024.4643

چکیده

آزادی، تحفه­ای الهی است و حس آزادی و آزادی­خواهی در ضمیر بشر نهفته است. خلیل‌الله خلیلی و احمد شوقی دو شاعر برجستۀ ادبیات فارسی و عربی در طول زندگی خود، متحمل مرارت­های زیادی شده­اند. آن دو برای آزادی میهن خود با سلاح شعر به مقابله با استعمارگران برخاسته و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند. این پژوهش قصد دارد تبلور آزادی را در اشعار این دو شاعر به­گونۀ توصیفی–تحلیلی و از منظر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و با استفاده از داده­های مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی بررسی نماید و به کاربرد واژگان، ساختارهای دستوری، بیان بافت موقعیتی، مشارکان، گفتمان­های موجود، بینامتنیت و ایدئولوژی پنهان بپردازد. یافته­های این پژوهش حاکی از آنست که دو شاعر برای بیان هدف خویش، با پرهیز از پیچید‌گی‌های کلامی از واژگانی ساده و روشن بهره برده­اند. گفتمان­های فعال در این اشعار، گفتمان میهنی، مبارزان و شهیدان، زنانه و متقابل است. واژگان و تعابیر به­کار رفته در این اشعار، دارای بار ایدئولوژیک است. دو شاعر از این طریق سعی کرده­اند در راستای بصیرت­افزایی هموطنان، بیداری جامعه، تقویت حس مبارزه با استعمارگران در بین مردم و بیان اهمیت و جایگاه آزادی گام­های اثرگذاری بردارند. گفتمان اشعار دو شاعر، بیان­کنندۀ تلاش آن دو برای سهیم شدن در مبارزه با استعمار است.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Critical Discourse Analysis of the Manifestation of Freedom in the Poems of Khalilullah Khalili and Ahmed Shawqi Based on Fairclough's Theory

نویسندگان [English]

  • Ezatullah Habibian 1
  • Ali Asghar Ravanshad 2
  • Reza Afkhami 3
  • Behnam Farsi 4

1 Student of Arabic Language and Literature, Faculty of Language and Literature, Yazd University

2 Faculty of Language and Literature. Yazd University

3 Department of Arabic Literature, Faculty of Languages, Yazd University, Yazd

4 Assistant Professor of Arabic Language and Literature,Yazd University

چکیده [English]

Based on the research conducted, the following results were obtained:
At the descriptive level, both poets have used words and phrases that are appropriate to their purpose and, overall, have employed eloquent, purposeful, ideological, and uncomplicated linguistic structures for their audience.
At the interpretive level, the situational context, political and religious factors have played a role in the creation of these poems. The discourse type of the poems of both poets is nationalistic. The discourse of fighters and martyrs is common in the poems of both poets, while the feminine discourse is more prevalent in Khaliili's poems and the opposing discourse is more prominent in Shawqi's poems.
At the explanatory level, the discourse of Khaliili and Shawqi's poems, by presenting an ideological, religious, epic, and motivational discourse, seeks to raise awareness, create a sense of struggle against colonialists among compatriots, and ultimately to change the power structures and dominant ideology of society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Discourse Analysis
  • Khalilullah Khalili
  • Ahmed Shawqi
  • Freedom
  • Fairclough
قرآن­کریم.
آقاگل­زاده، فردوس. (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
آقاگل­زاده، فردوس و طارمی، طاهره. (1395). «تحلیل زبان­شناختی گفتمان­های رقیب در پروندۀ بورسیه­های تحصیلی: رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف». دوماهنامۀ جستارهای زبانی. شمارۀ 6 پیاپی (34)، صص 391-414.
آقاگل زاده، فردوس و سادات غیاثیان، مریم. (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی»  مجله زبان و زبا‌شناسی، شماره 5 ، صص 39 -54.
استوارت میل، جان. (1363). رساله­ای دربارۀ آزادی. ترجمۀ جواد شیخ­الإسلامی. تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
امیرخانلو، معصومه. (1397). «سبک­شناسی جملات ندایی در غزلیات حافظ». فصلنامۀ تخصصی سبک­شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب) علمی – پژوهشی. سال یازدهم، شمارۀ اوّل، شماره پیاپی (39)، صص 43-58.
پاشازانوس، احمد و جعفری، روح­الله. (1394). «تحلیل گفتمان انتقادی خطبۀ زیادبن ابیه معروف به الخطبۀ البتراء با استفاده از الگوی فرکلاف»، پژوهش­نامۀ نقد ادبی عربی. سال6، شمارۀ1، صص 39-65.
پوریزدان­پناه کرمانی، آرزو. شیخ حسینی، زینب. (1401). ترامتنیت قرآن و حدیث در ادب فارسی. مرکز انتشارات دانشگاه یزد.
حلوه، نوال بنت ابراهیم (2012). «اثر التکرار فی التماسک النصّی مقاربة معجمیة تطبیقیة فی ضوء مقالات د. خادل منیف». ریاض: جامعة الأمیرة نورة بنت عبدالرحمان.
خلیلی، خلیل‌الله. (1385). دیوان خلیل‌الله خلیلی. به کوشش محمد کاظم کاظمی. ناشر. محمد ابراهیم شریعتی افغانستانی. تهران: نشر عرفان.
دایک، تئون ای. ون. (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی. ترجمه پیروز ایزدی و دیگران، (گروه مترجمان) تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
زینی­وند، تورج و نادری، روژین. (1394). «جایگاه حسام­الخطیب در ادبیات تطبیقی جهان عرب»، مجلۀ ادبیات­تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیاپی11، صص180-220.
رهبر، بهزاد و محمودی بختیاری، بهروز و کریم خانلویی، گیتی. (1391). «رابطۀ جنسیت و قطع گفتار: بررسی جامعه­شناختی زبان». فصلنامۀ جستارهای زبانی (پژوهش­های زبان و ادبیات تطبیقی). دورۀ سوم، شماره چهارم، پیاپی (12)، صص 135-147.
شرکت مقدم، صدیقه. (1388). «مکتب‌های ادبیات تطبیقی»، فصلنامۀ مطالعات ادبیات تطبیقی، پیاپی (12)، صص 51 -71.
شوقی، أحمد (2012). الشوقیات، مؤسسة هنداوی للتعلیم و الثقافة، القاهره، مصر.
صادقی، فریبا. (1393). «نقش استعاره در بازنمایی ایدئولوژی در متون ادبی از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی»، دانشگاه آزاد، واحد شاهرود، پایان نامۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ زبان‌شناسی همگانی.
صبری، محمد. (2003). الشوقیات المجهولۀ. المجلد الأول. قاهره: دارالکتب والوثائق القومیة.
طاهری، حمید و حسنیها، عاطفه. (1399). «اغراض ثانوی جملات خبری در تاریخ بیهقی». نشریۀ نثر پژوهی ادب فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال 23، شمارۀ 47، صص 119-1414.
غنیمی هلال، محمد. (1987). الأدب المقارن، دارالعودة، بیروت.
فرکلاف، نورمن. (1399). تحلیل گفتمان انتقادی. چاپ دوم، ترجمه روح الله قاسمی، تهران: اندیشۀ احسان.
قجری، حسینعلی و نظری، جواد. (1392). کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران: جامعه‌شناسان.
مباشری، محبوبه و واعظ­زاده، فائزه. (1402). «تحلیل گفتمان انتقادی تمهیدات عین‌القضات همدانی (با رویکرد نورمن فرکلاف)». فصلنامۀ علمی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا(س). سال پانزدهم، شمارۀ 32. صص 77-103.
مطهری، مرتضی. (1402). آزادی معنوی. چاپ هشتاد و هشتم. تهران: انتشارات صدرا.
یارمحمدی، لطف­الله. (1399). درآمدی به گفتمان شناسی، تهران: هرمس.