نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان وادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت

2 دانشگاه گیلان

3 عضو هیات علمی

چکیده

تاریخ‏گرایی‏نو یکی از رویکردهای بینارشته‏ای است که برای نشان دادن لایه‏های پنهان وقایع، تاریخ را به عنوان متن مورد توجه قرار می‏دهد. خاطرات عزّت شاهی، روایتی از پایداری و مبارزه فردی است که مورد اعتماد بسیاری از گروه‏های مبارز علیه رژیم پهلوی بود. در این روایت تاریخی، تعامل و تقابل گفتمان حاکمیت و بازتولید شبه‏گفتمان‏های رقیب در سه مقطعِ پیش از زندان، درون زندان و پس از پیروزی انقلاب‏اسلامی نشان‏داده‏شده است. در این پژوهش با رویکرد تاریخ‏گرایی‏نو، اثر مذکور را در دو تقسیم‏بندی کلان و خُرد و شش سطح جزئی­تر مورد بررسی قرارداده‏ایم. یافته‏ها نشان می‏دهد این اثر در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب­اسلامی با نگرشی جزئی‏نگر  ضمن تقسیم‌بندی­گفتمانی، به توصیف کیفیت سیطره و تشتت حاکمیت، قدرت و افول درون‌گروهی نیروهای معارض و درنهایت چند پـارگی جامـعة ایـرانـی در دو دهة چهل و پنجاه مـی‌پردازد.راوی برای صورت‏بندی مناسبات ایدئو­لوژیک قدرت به شرح رفتارهای سیاسی خرده‏گفتمان­های متنازع می­پردازد. این­کتاب با ­بهره­گیری از اسناد تاریخی­درون متنی و انضمامی (توضیحات­تدوین­کننده) نشانه‏ها وکیفیت شکل‏گیری قدرت رابیان می‌کند.در بخش دیگر این پژوهش ضمن مثال­هایی ­تضاد، دوگانه‏گویی، پوشیده‏گویی و محدودیت‏های ایدئولوژیکی قدرت­های متنازع در بافت متن  نشان داده شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The new historicism in oral memoires-A case study Ezzat Shahi's memoires

نویسندگان [English]

  • Abdulla Ekbatan 1
  • Mahmood Ranjbar 2
  • Ali Taslimi 3

1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht

2 guilan university

3 guilan university

چکیده [English]

New historicism is one of the interdisciplinary approaches which use history as a Text to show the hidden layers of events. The memoires of Ezzat Shahi is a Narrative of resistance and combat of an individual who was trusted by many groups fighting against Pahlavi's regime. In this historical Narrative, interaction and confrontation of the regime and reproduction of rival Quasi-discourses are presented in three periods: Pre-prison, inter-prison, and after the victory of Islamic Revolution. In this study, the above-mentioned Work is investigated in two classifications of macro and micro and in six sub-levels. Findings show that this Work with an atomistic view to the field of Oral history of Islamic Revolution, make a discursive classification, as well as describing the Hegemony and the Dispersion of sovereignty, the intergroup dissolution of opposing forces, and finally the fragmentation of Iranian society in 40s and 50s. The narrator to configure ideological relationships of power describes the political behaviors of litigant micro-discourses. This book with the use of intersexual and appended historical documents (explanations of the editor).presents signs and quality of power formation In other section of this research shows contrast, contradiction, vagueness telling, and ideological constraints of litigant powers in the context by examples

کلیدواژه‌ها [English]

  • New historicism
  • Ezzat Shahi
  • discourse
  • oral memoires
اسماعیلی، محمّد جواد و همکاران. (1395). «جایگاه تحلیل گفتمان در بررسی اندیشۀ انقلاب اسلامی».  چاپ‌شده در نشریۀ جامعه‌شناسی تاریخی، دورۀ 8، ش 1، بهار و تابستان، صص 31-58.
پاینده، حسین. (1397). نظریه و نقد ادبی، درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای. تهران: سمت.
حایری، سیّدیاسر. (1382). «تاریخ پاره‌پاره (میشل فوکو و تاریخ)». چاپ‌شده در نشریۀ پیشینه، ش 12، صص 9-12.
خرّمی، مهدی. (1384). »چه کسی داستان ایران را می­نویسد». چاپ‌شده در نشریۀ قال و مقال، ش3، صص 37-60.
دارابی، علی. (1388). جریان­شناسی سیاسی در ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، اندیشۀ اسلامی.
درودیان، محمّد. (1387). تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری جنگ ایران و عراق، دقایق و درنگ­ها. مجموعه مقالات تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری جنگ ایران و عراق. به اهتمام علیرضا کمری. مرکز اسناد دفاع مقدّس.
رضوانیان، قدسیه. (1394). «تاریخ‏گرایی ‏نو بررسی کتاب بیهقی در بوتة نقد جدید». چاپ‌شده درفصلنامۀ نقد ادبی، س 7، ش25، صص:211-230.
ریکور، پل. (1368). «رسالت هرمنوتیک». ترجمۀ مراد فرهادپور و یوسف اباذری. چاپ‌شده در فصلنامۀ فرهنگ کتاب، ش 4و 5، مؤسسه تحقیقات فرهنگی، بهار و پاییز، صص263-293
شاهی، عزّت. (1388). خاطرات ‌عزّت ‌شاهی. به‌کوشش محسن کاظمی. تهران: انتشارات سورۀ مهر.
قدیمی قیداری. (1388). تکوین جریان انتقاد بر تاریخ‌نویسی سنّتی در ایران عصر قاجار. چاپ‌شده در پژوهشنامۀ انجمن ایرانی تاریخ، س1، ش2، زمستان، صص 1- 31.
کاظمی، محسن. (1393). خاطرات عزّت‌شاهی، تصویری از گذشتگان برای آیندگان است. آخرین بازدید: 12/3/1397.
کمری، علیرضا. (1396). پویة پایداری. تهران: سورۀ مهر.
لیشت‏هایم، جورج. (1385). تاریخ‏گرایی. مجموعة مقالات فرهنگ تاریخ اندیشه­ها. ج2. به ویراستاری فیلیپ پی‌واینر. ترجمۀ گروه مترجمان. تهران: سعاد.
مقدادی، بهرام. ( 1378). فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی (از افلاطون تا عصر حاضر). تهران: فکر روز.
میرزابابازاده فومشی، بهنام؛ خجسته‌پور، آدینه. (1393). «ابهام‏زدایی از نقد نوپای تاریخ‏گرایی‏نو در ایران با نگاهی به پژوهش‏های انجام شده». چاپ‌شده در فصلنامۀ نقد ادبی، ش22، صص 7-28.
میرزابابازاده فومشی، بهنام؛ خجسته‌پور، آدینه. (1394). «خوانش متفاوت متون کلاسیک در پرتو تاریخ‏گرایی‏نو». چاپ‌شده در فصلنامۀ علمی-پژوهشی متن‌پژوهی ادبی، س19،ش63. بهار، صفحات 161-180.
میلانی، عبّاس. (1385). تجدّد و تجدّدستیزی در ایران. تهران: اختران.
نجومیان، امیرعلی. (1385). «تاریخ، زبان و روایت». چاپ‌شده در فصلنامۀ شناخت، زمستان، ش52، صص 305-318.
Raddekr,Helen Bowen.(2007)skeptical History: Feminist and Postmodern Approaches in practice. London: Routledge
Althusser,loui.(1971)Lenin and philosophy and other Essays, translated by B.Brewster .London. new left book.
Abrams,m.h .(1993) A Glossary of literary terms.6th Edition fort worth, Harcourt Brace college, publishers.
Bennett, Andrew and Nicolas Royals.(1995) Aw introductions to literary, criticism and theory.London,Rutledge
John Erickson.(1998) Islam and postcolonial Narrative, Cambridge University Press.     
E.P.Thompson.(1984) visions of History,Acollction of interviews,Edited by Henry Abelove, Betsy Blackmar,peterDimock and jonathanSchneer,Pantheon Books
Catherine Gallagher and Stephen Greenblatt.(2000) Practicing New Historicisms, the university of Chicago press.