نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی،گرایش ادبیات پایداری،دانشگاه حکیم سبزواری

2 عضوهیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری

3 استادیار ادبیات تطبیقی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.

چکیده

در دوران مدرنیسم و پسامدرنیسم معاصر، ادبیات داستانی کلاسیک نمی­تواند به شکل پیشین خود، بدون دگرگونی در درون‌مایه و ساختار بر جای ماند؛ از ‌این رو، از اواخر دهة هفتاد قرن بیستم، داستان­نویسی در غرب دچار تحوّلاتی در روش کاربرد مؤلّفه­های داستانی و حجم داستان­ها شد.‌ انبوهی ­کارها، شتاب‌زدگی و تنگنای زمان، شماری از داستان‌نویسان معاصر را به سوی کمینه‌نویسی و حتی نگارش داستان‌های سی­ثانیه‌ای ره نمود. ‌‌این گروه از نویسندگان با درک ضرورت­های زمان از حجم داستان­ها کاستند و به سوی سادگی بیان و کاربرد کمتر پیچیدگی­ها و آرایه‌های داستانی گرایش یافتند.‌‌ این سبک داستان‌نویسی که به دنبال ساده­ترین حالت در نوشتن بود، «مینی‌مالیسم» نام گرفت.‌ از میان نویسندگان آمریکایی، «ارنست همینگوی»‌ نخستین نویسنده‌ای شناخته می­شود که با موضوع جنگ، مینی‌مال نوشته‌است. در ایران هم، چندی است نویسندگان، داستان­های مینی‌مال با موضوع جنگ تحمیلی نوشته‌اند.‌ در این پژوهش، ضمن بیان مؤلّفه­های داستان‌های مینی‌مالیستی، به بررسی و تحلیل‌ این­ مؤلّفه­ها در داستان مینی‌مال برگزیدة ارنست همینگوی، «پیرمرد بر سر پل» و واکاوی تطبیقی دو نمونۀ مینی‌مال ادبیات دفاع مقدّس پرداخته شده‌است.‌ در بررسی ‌این آثار به ‌این نتیجه می‌‌توان دست یافت که «پیرمرد بر سر پل» ارنست همینگوی، مدل و نمونۀ کاملی از داستان­های مینی‌مالیستی است که بسیاری از مؤلّفه­های آن را داراست؛ در حالی که در مینی‌مال­های منتخب ادبیات دفاع مقدّس، گاهی به سبب تکرار مضامین، احساسی‌بودن، شعارزدگی و در بعضی موارد ضعف ساختاری، به اصول و مؤلّفه‌های اساسی‌این ژانر ادبی کمتر توجه شده‌است.‌  
 
  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Minimalist Components of War in 'The Old Man on the Bridge' by Ernest Hemingway and its Comparative Analysis in the Minimal Literature of the Holy Defense

نویسندگان [English]

  • Maryam Borzouei 1
  • Mehyar Alavi Moghaddam 2
  • Mahdi Rahimi 3

1 MA student in Persian Language and Literature (Comparative Literature), Hakim Sabzevari University

2 Hakim Sabzevari University

3 Assistant Professor of Comparative Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.

چکیده [English]

 
In Contemporary modernism and postmodernism Period, classic fiction cannot remain in its original form without altering its structure and content. Hence, since the late seventies of the twentieth century, fiction in the West has undergone changes in the narrative components and the volume of the stories. The hardships of work, the precipitation and lack of time, led contemporary writers to minimize and even write thirty-second stories. This group of writers diminished the volume of stories by understanding the necessities of time and tended to simplify the expression and use of less complexity and fictional artifacts. This style of story writing, which sought the easiest way in writing, was called "minimalism".‌  Among American writers, Ernest Hemingway is the first writer to write a minimal on war.‌  In Iran, too, the writers have written minimal on the subject of imposed war.‌  In this study, while expressing components of the minimal stories, the analysis of these components in the chosen minimal by Ernest Hemingway, The Old Man on the Bridge and the Comparative Analysis of two examples of minimal on Holy Defense have been addressed. In examining these works, it can be concluded that Ernest Hemingway's The Old Man on the Bridge is a model and a perfect example of the minimal that has many of its components, while in the Holy Defense literature, due to the repetition of the themes, emotions, and slogans, and structural disadvantages, have lessened the fundamentals of this literary genre.‌
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Minimalism
  • Ernest Hemingway
  • War literature
  • Holy Defense
  • Comparative study.‌
اکبری‌شروه، حمیدرضا؛ برزوئی، مریم. (1397). منتخب داستانک‌های لیراو. رشت: سمام.
 احمدی، نصرالله.‌ (1379).‌ ساختار داستان کوتاه. شیراز: مؤسسۀ فرهنگی، هنری انتشارات میرزای شیرازی.‌
اخوّت، احمد.‌ (1394).‌ صدای سوم، گزیدۀ داستان‌های نسل سوم آمریکا. چاپ 3، تهران: ماهی.‌
امین‌الاسلام، فرید.‌ (1381).‌ نگرشی بر داستان‌های مینی‌مالیستی. تهران: همداد.‌
ایرانی، ناصر.‌ (1380).‌ هنر رمان. تهران:آبانگاه.‌
 ابوت، ادوارد.‌ (بی‌تا).‌ «مینی‌مالیسم». ترجمۀ محمّد طرفه. چاپ‌شده در گلستانه، ش 73.‌
بارت، جان.‌ (1381).‌ «سخنی کوتاه دربارة مینی‌مالیسم»، ترجمۀ کامران پارسی‌نژاد. چاپ‌شده در ادبیات داستانی، ش 61، صص60-61.‌
پارسا، سیّد احمد.‌ (1385).‌ «مینی مالیسم در ادب فارسی»، چاپ‌شده در مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ش 20، صص36-40.‌
پارسی‌نژاد، کامران.‌ (1382).‌ «داستان کوتاه‌کوتاه مینی‌مالیسم یا داستان کارت پستال». چاپ‌شده در ادبیات داستانی، ش 74، ص58.‌
پارسی‌نژاد، کامران.‌ (1387).‌ هویّت‌شناسی ادبیات و نحله‌های ادبی معاصر. تهران: کانون ‌اندیشۀ جوان.‌
پاینده، حسین.‌ (1385).‌ «ژانر ادبی داستانک وتوانمندی آن برای نقد فرهنگ». چاپ‌شده در فصلنامۀ پژوهش ادبی، ش12-13، صص 37-48.‌
پاینده، حسین.‌ (1388).‌ نقد ادبی و دموکراسی. چاپ 2. تهران: نیلوفر.‌
توکلی، علی.‌ (1389).‌ شرق غمگین. تهران: اخوان.‌
جزینی، محمّدجواد.‌ (1387).‌ «ریخت‌شناسی داستان‌های مینی‌مالیستی». چاپ‌شده در کارنامه،دورۀ 1، ش 6.‌
جزینی، محمّدجواد.‌ (1389).‌ آشنایی با داستان‌های مینی‌مالیستی و پلیسی. تهران: نیلوفر سفید.‌
جزینی، محمّدجواد.‌ (1394).‌ ریخت‌شناسی داستان‌های مینی‌مالیستی.تهران: ثالث.‌
جکسن، شرلی و دیگران.‌ (1379).‌ «رمان مقاومت، مضامین و بایدها». چاپ‌شده در مجلۀ ادبیات و علوم­انسانی دانشگاه تهران، ش 156، صص 465-486.‌
حریریان، نرگس.‌ (1389).‌ «نقش محوری مینی‌مالیسم در پایان دوران مدرن و به کارگیری نور در آثار«دن فلاون». چاپ‌شده در نشریۀ هنرهای زیبا، هنرهای تجسّمی، ش 41، صص 82-94.‌
خلیفه، بهمن.‌ (1389).‌ «کوتاه‌کوتاه، گفتاری دربارة داستانک با اشاره به کتاب «تا هنوز» داستان‌های 55کلمه‌ای دفاع مقدّس». چاپ‌شده در کتاب ماه ادبیات، ش 43.‌
خادمی‌کولایی، مهدی؛ رحیمی‌ابوخیلی، رحمت.‌ (1393).‌ بررسی داستان‌های مینی‌مال فارسی از آغاز تا امروز. تهران: میترا.‌
 دانگلوف، سوا.‌ (1370).‌ «تصویر‌هایی برای داستان همینگوی». ترجمة یوسف قنبر. چاپ‌شده در فرهنگ و هنر، ش 27، صص54-55.‌
رهبر، امین.‌ (1391).‌ «مینی‌مالیسم و کاربرد آن در هنرهای نمایش رادیویی». چاپ‌شده در ماهنامۀ تخصّصی صدای‌ جمهوری اسلامی‌ایران، س 11، ش67، صص175-176.
 رحماندوست، مجتبی.‌ (1379).‌ «رمان مقاومت، منابع و مضامین و بایدها». چاپ‌شده در مجلۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، ش156، صص465-486.‌
سناپور، حسین.‌ (بی‌تا).‌ «سبک همینگوی و نوآوری کارور». چاپ‌شده در نشریۀ کیان، ش 43، صص 76-80.‌
صیّادی، احمدرضا؛ رحمتی، عبدالحسین.‌ (1391).‌ «مینی‌مالیسم ادبی».چاپ‌شده در نشریۀ رشد آموزش زبان وادب فارسی، ش 104.‌
قزلی، مهدی.‌ (1387).‌ «دو دختر».چاپ‌شده در همشهری داستان، پیش‌شماره 1، آبان و مهر 89.‌
کاسی، فاطمه.‌ (1381).‌ «تحلیل داستانک‌های معاصر». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد به راهنمایی محمدصادق بصیری. دانشگاه شهید باهنر کرمان.‌
 کشاورز پاک‌سرشت، نادر.‌ (1382).‌ «میز گرد ادبیات داستانی معاصر آمریکا». چاپ‌شده در کارنامه، ش 39، صص 18-20.‌
کارور، ریموند.‌ (1384).‌ کلیسای جامع و چند داستان دیگر. ترجمۀ فرزان طاهری. تهران: نیلوفر.‌
گلشیری، احمد.‌ (1368).‌ داستان و نقد داستان، گزیده و ترجمه. اصفهان: جی نشر سپاهان.‌
گوهرین، کاوه.‌ (1377).‌ «آیندۀ رمان و شتاب زمان». چاپ‌شده در آدینه، ش 132، صص 18-20.‌
محمّدی، کامران. (1379). شمع‌ها خاموش نمی‌شوند. تهران: دفتر مطالعات ادبیات داستانی.
معرّک نژاد، رسول.‌ (1385).‌ مکتوب. تارنمای شخصی، moarek@gmil.‌Com.
وستلند، پیتر.‌ (1371).‌ شیوه‌های داستان‌نویسی. ترجمۀ محمّدحسین عبّاس‌پور تمیجانی. تهران: مینا.‌
همینگوی، ارنست.‌ (1363).‌ پیرمرد و دریا. ترجمۀ نجف دریابندری. چاپ 4. تهران: خوارزمی.‌
همینگوی، ارنست. (1368).‌ در مجموعة داستان و نقد داستان. گزیده و ترجمة احمد گلشیری. اصفهان: جی نشر سپاهان.‌
یانگ، فیلیپ.‌ (1372).‌ ارنست همینگوی. ترجمۀ شیوا صفوی. تهران: نشانه.‌
Clarke, Graham.‌ (1990).‌ Investing the Glimpse: Raymond carver and the syntax of silence the New American writing: Essays on American Literature.‌ st.‌ Martin s.‌
Goossen,E.‌ C.‌ (1986).‌ The art of the real:USA,1948-1968:museum of modern Art.‌
Hallet,Cynthina.‌ (1996).‌ Minimalism and the short story, studies in short fiction   vol,33,pp:487-95.‌
Herzinger,Kim.‌ (1989).‌ Minimalism as a post modern, some Introductory Notes, New Orleans Reviw,vol:16-3,pp73-81.‌
Motte,Woarren.‌ (1999).‌ Smal words :Minimalism in contemporary French Literature, university of Nebraska press.‌
Saap,Jo.‌ (1993).‌ Intre view with Amy Hempel,Missouri Review,vol.‌ 16,pp75-95.‌
Sodoski,Ronald.‌ (1996).‌ The Minimalism short story.‌ studies in Fiction .‌ vol.‌ 33.‌ pp 529-532.‌
Trussler,Micheah.‌ (1994).‌ The narrowed Voice: Minimalism and Raymond Carver.‌  Studies in short fiction, vol26.‌ pp:23-37.‌