نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشگاه اراک
2 دانشجوی دانشگاه اراک
چکیده
بعد از مشروطه بهواسطة آشنایی شاعران ایرانی با شعر اروپایی، عنوان و نام اثر بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفت؛ به گونهای که عناوین شعری در ساختار کلی شعر معاصر جایگاه ویژهای یافت و عنوان شعر به نوعی، عصارة متن محسوب گردید. بررسی عنوان شعر به مثابة درگاه ورود به متن میتواند نوع نگاه، جهانبینی و گرایشهای زیباشناختی شاعران را نشان دهد. در این پژوهش، عناوین شعریِ یکی از جریانهای دورة سوم شعر معاصر (از کودتا تا انقلاب) که دورة تعدّد صداها و تثبیت شعر معاصر است؛ یعنی جریان شعر مقاومت مذهبی، مورد بررسی قرار گرفتهاست؛ به این منظور، عناوین تمام مجموعهشعرهای قبل از انقلاب محمّدرضا شفیعیکدکنی، طاهره صفّارزاده، علی موسویگرمارودی که از معروفترین شاعران این جریان شعری هستند، در سه قلمرو زبانی، ادبی و فکری با رویکردی سبکشناختی مورد نقد و تحلیل قرار گرفتهاست. در نقد و تحلیل زبانی، عناوین شعری این شاعران به چهار دستة ساخت واژه، ساخت ترکیبی، ساخت عبارت و ساخت جمله تقسیمبندی شد و سپس به بررسی آماری و مقایسهای پرداخته شد. در سطح ادبی نیز، انواع آرایههای ادبی استفاده شده در عناوین شعری مشخص گردید و از نظر آماری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در سطح فکری نیز، با دستهبندی پنجگانة مفاهیمِ اندیشگانیِ عناوینِ شعری این شاعران به صورتِ فردی و رمانتیک، اسطوره و حماسه، عناصر طبیعت، سیاسی و اجتماعی و باورهای دینی و مذهبی و ارائة جدول آماری از عناوین شعری هر کدام از این شاعران در حوزههای گفتهشده، به نقد و تحلیل عناوین شعری این شاعران از این منظر پرداخته شد و در نهایت، این نتیجه حاصل شد که عناوین شعری هر کدام از این شاعران با مضامین مورد استفاده ارتباطی طولی دارند؛ با این تفاوت که شیوه و نوع گزینش عناوین شعری این جریان ادبی با هم در بعد زبانی، ادبی و فکری تفاوتهایی دارد که این تفاوتها در نهایت، سبب ایجاد شاخصههای سبکی در مورد هر کدام از شاعران این جریان ادبی میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Stylistic Analysis of Poetic Titles of Religious Resistance Poetry Movement ) Focusing on Shafiee Kadkani's, Tahereh Safarzadeh's and Mousavi Garmaroudi's Poems)
نویسندگان [English]
- mohsen zolfaghary 1
- mohsen mir sadeghi salkoye 2
1 proficer of arak univercity
2 student of arak univercity
چکیده [English]
After the constitutional revolution, with the acquaintance of Iranian poets with European poems, the titles and names of literary works drew more attention than before, so that the poetic titles in the overall structure of the contemporary poems took a special position and the poetic title was regarded as the abstract of the text. Surveying the poetic titles as a way through the text can reveal the type of the attitude, ideology, and aesthetical tendencies of the poets. In this research, the poetic titles of one of the third movements of the contemporary poems (from the coup to the revolution), which is the era of a variety of voices and stabilizing of contemporary poems (i.e. religious resistance poetic movement) have been investigated. To do so, the titles of all the poem collections of pre-revolution by Shafi Kadkani, Mousavi Garmaroodi and Tahereh Safarzadeh (the most famous poets in this movement) have been studied in three approaches (linguistic, literary and thought) from a stylistic point of view. In linguistic evaluation and analysis, the poetic titles of these poets were classified into four major groups; word formation, compound formation, phrase formation and sentence formation. Then statistical and comparative analysis were done. In literary level, figures of speech used in poetic titles were specified and then studied and analyzed statistically. In the level of thought, classifying the five speculative concepts of poetic titles of these poets was done as individual and romantic, myth and epic, nature elements, political and social and religious beliefs. After that, the statistical tables of these poetic titles for every one of these poets in the above mentioned areas were presented and then the evaluation and analysis of the poetic titles of these poets were dealt with from this point of view and finally we came to this conclusion that the poetic titles of each one of these poets' works have a vertical relationship with the used concepts but there is a difference in the method and the way of selecting the poetic titles in this literary movement from linguistic, literary and thought points of view. These differences finally led to the creation of stylistic features for each one of the poets in this literary movement.
کلیدواژهها [English]
- Poem title
- Poetic movement of religious resistance
- Title stylistics